Lelki egészség.
Párkapcsolat minősége a szülői nevelés, a két fél közötti
szellemi/lelki, vallási, kulturális összhang függvénye. Válasz
Olvasómnak 98. szám
Az olvasó
írja
Tisztelt Tanár úr! Nagy érdeklődéssel
olvasom írásait és ezen belül a „Lelki egészség” sorozatot.
30 éves egyedül álló nő vagyok. Sok férfit ismertem, de az
„igazit” még nem sikerült megtalálnom Mi lehet ennek az oka és
mit tegyek azért,hogy boldog családi életet élhessek? A
szingliség nagy divattá vált az egész világon, de erre vonatkozó
ismereteim elég gyérek. Nem akarok egyedül élni! Tisztelettel
kérem, hogy segítsen eligazodni ezekben a kérdésekben és ha
kérhetem adjon javaslatot, mert lassan „kapuzárás előtt állok.
Tisztelettel üdvözli írásainak szorgalmas olvasója F Melinda
Válasz
Kedves
Melinda. Kérdésére nem lehet röviden válaszolni. Arra kérem,
hogy az Ön részére írt összefoglalómat tekintse át. Mivel
meglehetősen bonyolult témáról van szó, ezért a dolgozatomat ne
a telefonján, vagy tableten olvassa Metrón, autóbuszon villamoson
utazva, hanem szánjon rá egy negyed órát és laptopján, vagy
számítógépén otthonában, minden zavaró körülményt kizárva
figyelmesen tekintse át. További kérdés esetén írjon bátran a
következő címre:
zsoldos@nelegybeteg.hu Üdvözlettel Zsoldos Bence
A
párkapcsolatról
A párkapcsolat az egyik legfontosabb
szükséglet az életünkben (Platón). Eleinte
rendszerint idealizáljuk a párkapcsolatot és a társunkat
hibátlannak látjuk Azt reméljük, hogy létrejön a nagy egység,
ami két fő princípium találkozása: a maszkulin és a feminin
princípiumé.
A maszkulin a hódításnak, a megismerésnek, a hatalom
kiterjesztésének, a szimbóluma, amely a feminin hatása nélkül
nem jöhetne létre.. Ha a kettő nem találkozna és a szeretet nem fékezné ezt a maszkulin erőt, akkor komoly bajok támadnának
a világban.
A szeretet megóv, épít, de ha csak a szeretet principiuma
uralkodna, akkor nem volnának követelmények, örökké a
langyosban üldögélhetnénk, noha az ember
csak a küzdelemben tud valakivé válni Mind ezzelazt
szeretném kifejezni, hogy mindkét princípium együttesére óriási
a szükség.
Nem véletlen hogy a Teremtő Ádámot és
Évát egymásnak teremette. Ádám az Isten utolsó,
legmagasabb rendű teremtménye a földön. Ádám, mint ősatya
férje volt Évának és feje a legelső emberi családnak (1Móz
3,20; 4,1) Az egész emberiség atyja Ádám volt. A
felesége, Éva lett az „anyja minden élőnek”
(1Mózes 3:20). Noha
most a föld többmilliárdnyi leszármazottjuktól nyüzsög, az
emberek messze nem tökéletesek.
Ádám és Éva története jól ismert. De milyen gyakorlati haszna
van a számunkra? Mit tanulhatunk az első emberpár
tapasztalataiból?
A férfinak szüksége volt egy „segítő társra”.Éva
tökéletesen alkalmas volt arra, hogy Ádám kiegészítője legyen
a kerti otthonuk és az állatok gondozásában, gyermekek
nemzésében, hogy szellemileg ösztönzően hasson, és igazi
társként támogatásról gondoskodjon (1Mózes
1:26–30). Isten
megalapította a házasság és a család intézményét, amely
által meg lett szervezve a társadalom. A Mózes első könyvében
található beszámoló kijelenti: „elhagyja a férfiú az ő
atyját és az ő anyját, és ragaszkodik feleségéhez: és lesznek
egy testté.” Amikor Jehova megáldotta az első házaspárt, és
azt mondta nekik, hogy szaporodjanak, nyilvánvalóan az volt a
szándéka, hogy minden gyermek törődő családba szülessen, és
egy apa meg egy anya viselje gondját (1Mózes
1:28; 2:24).
El kell ismernünk, hogy férfi jogú társadalomban élünk,
amelyben a férfi előnyök érvényesülnek.
Számára a legfontosabb, minél előbb az ágyba bejutni. A férfinak
a kőkorszak óta ez a törekvése
A nő érzelmeket, az érzelmi
kapcsolatokban pedig fokozatosságot kíván, hogy
tudja biztonságban van a partnere mellett. A kutatások egyértelműen
rávilágítanak arra, hogy a nők szükséglete, hogy a férfi
támaszt, erőt, biztonságot nyújtson számukra és ha
ehhez szeretet is párosul, akkor a nő szíve meg van hódítva.
A női tulajdonságból következik, hogy sokkal több érzelmi
eseményre van szüksége, hogy kiépüljön az adott férfival
kapcsolatos bizalmuk. Csakhogy a párkapcsolati bizalomhoz és a
tényleges örömteli együttléthez stációk,
szakaszok kellenek. Ha ezeket kihagyjuk, akkor pusztán
összeállások, közös szexuális élmények lehetségesek, de egy
igazi szövetség sokkal nehezebben alakulhat ki. Érdemes tehát
betartani a fokozatosságot..
Ahol nincs szentesítve a kapcsolat ott a női
oldalon az elégedettség szintje alacsony, a
szorongásé viszont magasabb.
Általában a nők azt kívánják, hogy a másik, a partner
változzon meg, mert ellenkező esetben nem tudjuk őt elviselni.
Vegyük észre, hogy ugyanúgy reagál az emberi lélek még ha 60
éves is, mint ahogyan az a gyerek akit felszólítanak valami
elvégzésére és erre azt mondja, hogy NEM!
Bizalmat kell adni, ami a párkapcsolatban is alapvető, mert nem
csak abban van felelősség, hogy a pároddal hogyan élsz, hanem
abban is, hogy a gyereknek milyen mintát mutatunk. Ha negatív
mintát mutatunk, amelyek generációkon keresztül átörökíthetők
oly módon, hogy mindenki eltanulja ezt a szüleitől Nemcsak
genetikai törvények érvényesülnek, hanem lelki tényezők is.
Tudnunk kell, hogy magunkkal hozzuk a
párkapcsolatba a családunkból eredő viselkedési programokat
és ezeket személyiségünkbe építjük A szülői háztól hozott
szükséglet hiányt a párkapcsolatba beemelve létrejön egy
tudattalan összejátszás, amikor egymásra talál két ember Ha
ezek a szükségletek a két emberben szinkronban vannak, akkor azt
üzenik egymásnak, hogy majd te fogod mindazt pótolni, amit nem
kaptam meg gyermekkoromban. Ebben a testi lelki reménységben kezdik
el a kapcsolatot Ez az összejátszás tudattalan mert a szükségletek
a tudat mélyébe vannak beágyazva. Ilyen összejátszás,
amikor a partnerek egymásra irányuló belső kívánsága az, hogy
legyél a tulajdonom! Legyél az enyém!
Függj tőlem, én viszont maradjak független!.
Mármost ha mind a ketten ezt akarják, akkor lesz egy progresszív
fél, aki képes keresztül vinni a szándékát és egy
regresszív fél, akinek ez nem sikerül
Van még egy összejátszási forma (ödipális kollúzió), amikor
a férfinak az a tudatlan vágya, hogy „kérlek
te legyél az a nő, aki végre megerősítesz abban, hogy én egy
macsó vagyok, hogy velem, mint férfival minden rendben van”.
Ilyenkor a nő azért lép be a kapcsolatba, mert azt szeretné, hogy
a másik erősítse meg abban, hogy ő tényleg egy szeretnivaló,
nagyszerű, igazi nő. Ezzel a kölcsönös, mély vággyal lépnek
kapcsolatba egymással. Persze ebből is bonyodalmak származnak
később. Fogadjuk el C G Jungnak a múlt század jeles
pszichológusának tanácsát: Kérlek, - magad
tedd meg először azt a lépést, amit a másiktól kívánnál!
Vegyük végre észre,
hogy a párkapcsolatba magunkkal hozzuk a
családunkból, neveltetésünkből adódó viselkedési programokat,
mert ezek a személyünkbe vannak beépítve. Vannak olyan bennünk
mélyen szomorkodó hiányok, amelyek kielégítést kívánnak,
amikor rá találunk a másikra. Azt is látnunk kell, hogy ez
független
attól, hogy melyik életkorban létesül a párkapcsolatunk
Gyerekkorban
kapcsolat a szülőkkel, meghatározó a párkapcsolatban
Megszületésünk után néhány évvel már belénk van kódolva,
hogy milyen lesz a majdani párkapcsolatunk. Az a kisgyermek ugyanis,
aki az első időkben kellő mennyiségű és minőségű időt tölt
az édesanyjával (és édesapjával), később nagy valószínűséggel,
jóval alkalmasabb lesz a tartós elköteleződésre, mint az, aki
nem így nő fel.
Aki gyerekként abban a szerencsés helyzetben van, hogy kialakul a biztonságos kötődése az őt gondozóval való kapcsolatban, annak e mentén formálódik egy jó énképe, önbizalma. Elégedett önmagával és a másikkal is. Van egy jó érzelemszabályozási módja, tehát a stresszel, feszültséggel meg tud birkózni. Aki biztosan kötődik gyerekkorában nevelőjéhez, később is stabil baráti és párkapcsolattal bír. Jól monitorozza önmagát, az érzelmeit felismeri, és nyíltan ki tudja fejezni. Kialakul benne a megfelelő empatikus készség is, van rálátása arra, mi történik a másikkal. Tud tehát segítség és támasz lenni, de kérni is mer, amikor neki szüksége van erre.
Az ÉN (ego) hozza magával a szülői házból a saját
kulturális szokásrendjét. Az a normális számára,
amit otthon megszokott. Számos tapasztalat szól amellett,
hogy azt tekintjük normálisnak,
egészségesnek, természetesnek, amit otthonról hoztunk.
Az identifikáció olyan viselkedési mintavétel és modellkövetés,
amelyben látom, hogyan viselkedik apám és anyám, és ezért
spontán hasonlóan teszem én is. A szakértők felhívják a
figyelmet arra, hogy a gyermekkorban
tanuljuk meg a férfi és a női szerepekkel azonosulás alapjait.
A
nárcisztikus karakter a párkapcsolatokban rendkívül gyakori
jelenség
Párkapcsolat
nárcista személlyel
A nárcisztikus személyiség gyakran a legsármosabb jelenség egy
társaságban. Jó humorú, lenyűgöző, sikeres és remek társalgó.
Nem meglepő, hogy gyorsan alakítanak ki érzelmileg intenzív
párkapcsolatot.
Hogy miért a férfiakról esett most szó, mint nárcisztikus
személyiség? Mert ez a fajta személyiségzavar leginkább őket
érinti. A zavar hátterében általában túlimádás és
felmagasztalás, vagy teljes elhanyagolás áll. Ez ellen pedig a
férfiak tipikus védekezése a túlteljesítés, ami a nárcisztikus
jellemzők erősödéséhez vezet.
A nárcisztikus férfiak sosem veszik észre, ha elérték a
céljukat. A lelkükben tátongó üresség vákuumként szippant be
mindent és mindenkit, hogy valahogy feltöltse magát. Állandó
szükségletként jelenik meg, hogy csodálják őket, és a
legjobbnak érezzék magukat. És éppen az említett belső üresség
miatt van erre ÁLLANDÓ szükségük. Mert ha elillan a pillanat,
hogy egy helyzet közepében vannak, vele együtt elillan az érzés
is, hogy ők jók, értékesek, férfiasak. Azonnal bekapcsol az
ellenállhatatlan vágy, hogy ismét ilyen helyzetben találják
magukat.
Ezért a párjuktól is folyamatos imádatot és csodálatot várnak
el. Ezt egyetlen ember sem képes azonban megadni nekik folyamatosan,
illetve sajnos egyetlen ember imádata legtöbbször kevés is egy
nárcisztikus személyiségnek.
Mivel legtöbb esetben ezek a férfiak szinte képtelenek kikapcsolni
igazán, ezért az idejük nagy részét rohanással töltik: otthon,
munka, szerető, ismerősi társaság, otthon. Ez mérhetetlen
szervezést és állandó mozgásban levést igényel, ami annyira
felemészti őket, hogy szinte bejósolható időközönként teljes
kimerültség vagy dühkitörés lesz úrrá rajtuk. Ezeknek azonban
elsősorban nem a fáradtság az oka. Természetesen magyarázatként
gyakran ők maguk is ezt hozzák fel, azonban a valódi ők az
ürességgel való szembesülés.
Kénytelenek beismerni önmaguknak, hogy valójában ők milyennek
látják magukat a tükörben: férfiatlannak, nem elég jónak, nem
szerethetőnek. Egy semminek. Kegyetlen érzés, és nagyon nehéz
teher ez számukra. Általában mások elől sikeresen titokban
tudják tartani ezt az érzést, azonban egy közeli párkapcsolat
esetén előbb-utóbb a felszín közelébe kerül. És a
lelepleződés ellen az egyetlen védekezési eszköz a támadás
marad.
Ezek a dühös, vádló kirohanások nyilvánvalóan megmérgezik a
párkapcsolatot, és az addigra szerelmes nőt a szavak
ökölcsapásként érik. Szerencsésebb esetben csak a szavak, mert
a nárcisztikus kapcsolatokban a fizikai abúzus is könnyebben
megjelenik. Amiért a felelősséget ráadásul a nőre hárítják
manipulációval és látszat magyarázatokkal. Szerencsére ez
azonban nem általános. A nárcisztikus személyiségek számára
nem feltétlen a másik bántalmazása a fontos ilyenkor, hanem annak
a behódolás
A nárcisztikus személyiségű emberek szokatlanul önzőek, rendkívül követelőzőek, a kritikára túlzottan érzékenyek, és sokszor azzal próbálják rejtegetni hibáikat, hogy a tökéletesség látszatára törekszenek.
Szocializáció
a párkapcsolatban
A szocializációazt jelenti, hogy ki milyen környezetből jött,
milyen értékeket hordoz, milyen családi háttere van.
Van, ahol például nem tartják fontosnak az ünnepeket, máshol
hetekig készülnek egy- egy jeles eseményre, ez mind konfliktust
okozhat a párkapcsolatban. Ám ezen odafigyeléssel lehet
változtatni.
A párkapcsolatban kétféle szocializáció
találkozik. Csakhogy az „én” és a „te” nem
azonos a kettő összegével, hanem egy új minőséget jelenít meg
szeretetben, szövetségben. A szerelem és a szeretet azonos lehet a
kapcsolatban, de a szövetség, már együttműködés A „mi”
egy magasabb szintű entitás, amelyben meg kell egyezni arról, hogy
milyen lesz a munkamegosztás a két ember között.
A
párkapcsolatban néhány hasznosítható vezérelv
A legfőbb vezérelved az lehet: ne tegyél semmi olyat mással,
amit nem szeretnél, ha a másik fél tenne veled. Jézus
Hegyi beszédének egyik tétele: "Amit
akartok, hogy veletek tegyenek az emberek, ti is azt tegyétek
velük!" (Máté 7,12)
Mit ne tegyél a párkapcsolatban?
Az élet egyszerű, ha nem bonyolítjuk agyon.
Az emberek szeretnivalók, ha nem magunkat keressük bennük.
A boldogság magától megterem lelkünk kertjében, ha nem teszünk
senkivel olyat, amit nem szeretnénk, ha ő tenne velünk.
https://www.nyugdijguru.hu/elveszett-paradicsom/hogyan-legyunk-boldogabbak-avagy-a-dontesek-uj-kvantummechanikaja
Szabó-Tóth Kinga: Ma Magyarországon az emberek többségében
30 éves koruk után házasodnak, de csaknem minden
második válással ér véget; hamis az a vélekedés,
hogy ha már gyermek van a családban, az a válástól visszatartó
erővel bír; hosszú távon fontos azonban egy párkapcsolatban, ha
az intimitás mellett a külön élet is
teret kap.
A 15-18 éves fiataloknak, arról mindenesetre határozott véleményük
volt, hogy milyen egy jó kapcsolat:
bizalom, elköteleződés, őszinteség és hűség jellemzi,
amiben lehet számítani a másikra és ahol
viszonozzák a szerelmet.
https://minap.hu/cikkek/milyen-egy-jo-parkapcsolat-fiatalok-szerelemrol
dr.
Szabó Tóth Kinga . Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi
Karának dékán helyettese
Magyarországon:
– a
25-29 éves nők 70%-a gyerek nélküli,
–
a 30-34 éves nők felének se férje, se
élettársa,
– a 40 év
alatti férfiak 70 százalékának,
– a 35 év
alatti férfiak 81 százalékának nincs
gyermeke.
Mint köztudott, a népesség fenntartásához 2,1 gyermeket kellene vállalnia átlagosan egy párnak. Magyarországon ez 2010-ben 1,21 volt, ma 1,5.
Ha csökken a népesség, akkor egyszerűen kevesebben lesznek azok is, akik gyermeket tudnak vállalni. Kevesebb pár pedig nem tudja behozni azt a demográfiai lemaradást, ami még a magasabb lélekszám idején kezdődött.
A
„Szopsz vagy szülsz” arról szól, hogy aki ilyen
transzparenssel megy ki az utcára, annak a számáramindenki
„szülőgép”, nem pedig édesanya, aki számára egyáltalán
prioritás a gyermekvállalás. a „Szopsz vagy szülsz” leszbikus
feministái (Labrisz Leszbikus Egyesület, ők, már bocsánat,
alapesetben valószínűleg sem nem szopnak, sem nem szülnek)
egyszerűen úgy, ahogy van, elleneznek minden ilyen intézkedést,
elvi alapon.
A családpolitika nincs ellentétben a nőjogokkal, simán
összeegyeztethető a kettő, de egy demográfiai szakadék felé
rohanó társadalomban bizony az első a gyermekvállalási kedv
fokozása és a tervezett gyermekek megszületésének
elősegítése. És ennek része lehet a gyermek melletti táv- és
részmunka lehetőségeinek bátorítása, a gyermekbarát vállalati
kultúra erőltetése és a többi kezdeményezés. Éppen azért,
hogy mind az édesanyák, mind az édesapák tudjanak karrierjükben
is előrehaladni, de úgy, hogy gyermeket is tudnak vállalni.
A
világ, az emberi természet és az élet ettől függetlenül apára,
anyára és gyerekekre, hagyományos családra van kalibrálva a
Teremtő által. Ezen sehogyan sem lehet változtatni,
kifacsart magyarázatokkal és nőjogi intézkedésekkel sem. Aktív
családpolitikára van szükség, és tiltakozni kell a
megalázó nézet ellen, ami a gyermekvállaló párok női tagjait
pusztán szülőgépeknek tekinti! Ez a feminizmus nem az egyenlő
jogokról szól, ezt kell megérteni. Ezzel a feminizmussal nincs
kiegyezést, ezt lehetőség szerint ignorálni kell, és ha ez nem
elég, akkor ellene szavazni. Mindenhol, ahol csak felbukkan.
Magyarázat
A Labrisz Leszbikus Egyesület Magyarország első
és eddig egyetlen leszbikus szervezeteként olyan társadalom
létrejöttén dolgozik, ahol a nőknek lehetőségük van szabadon
megválasztani partnerüket, életformájukat, és félelem nélkül
megélni és felvállalni identitásukat életük minden területén.
Az egyesület azért jött létre, hogy felhívja a közvélemény
figyelmét a női szexuális
kisebbség hátrányos megkülönböztetésére,
és oldjon az előítéleteken, sztereotípiákon.
Az egyesület legfontosabb célja a cisznemű és transznemű leszbikus
és biszexuális nők önelfogadásának és láthatóságának
erősítése és a szélesebb társadalommal való dialógus
publikációkon, ismeretterjesztésen és az egyesület középiskolai
programján keresztül.
Hogyan jutott ide a világ? Mi az, ami miatt a nő és a férfi eltávolodott egymástól, akik most sem azt keresik, hogyan találhatnának egymásra, hanem a természet törvényével ellentétes megoldásokhoz folyamodnak?
Az egymásra figyelés mindennél fontosabb. Sokat segíthet például, ha fél-fél óra erejéig elmondjuk egymásnak gondjainkat, amik a hét során (vagy a kapcsolat során) felhalmozódtak, és partnerünk megpróbálja értelmezni, visszamondani őket, jelezve ezáltal, hogy érti-e, vagy sem, majd pedig együtt próbálunk megoldást találni rá.
Egymáshoz alkalmazkodni már
fiatalkorban is egyre nehezebb, a legtöbben
kikövetelik maguknak a jogot, hogy úgy éljenek kapcsolatban, hogy
mindeközben meghagyják a lehető legnagyobb
függetlenségüket. Egy normális párkapcsolatban nehéz
függetlenségről beszélni, mivel a párkapcsolatban a szerelem
/szereteten kívül egyfajta szövetség is van a két fél
között. A szövetség részben korlátozhatja a függetlenségünket.
ZsB
Függetlenség
a párkapcsolatban
Vannak olyan dolgok, amiről nem kell lemondanod egy párkapcsolatban
sem. Ha az idő múlásával, a párkapcsolat kedvéért feladod
azokat a tulajdonságaidat, amik téged a leginkább jellemeztek,
amik téged meghatároznak, akkor elveszted
a saját egyéniségedet. Egy jó párkapcsolatban egyenlő
mértékben kell nyújtani és elfogadni.
Elérkezik majd az az idő, amikor már nem
szeretnél mindig vele lenni. Tartsd
meg a függetlenségedet és használd ki hasznosan
az egyedül töltött időt. Olvass egy jó könyvet vagy foglalkozz
valami olyannal, amit igazán szeretsz
FÜGGETLENSÉGI
TESZT
1.Átlagosan
heti hány estét töltesz a pároddal?
A)
0 este, B) 1-2, C) 3-4, D) 5-6, E) 7
2.
Átlagosan hány estét töltesz a pároddal úgy, hogy csatlakoznak
hozzátok a családtagok vagy a barátok?
A) 0 este, B)
1-2, C) 3-4, D) 5-6, E) 7
3.
Átlagosan hány estét töltesz másokkal a párod nélkül?
A)
7 este, B) 5-6, C) 3-4, D) 1-2, E) 0
Pontozás: A válaszok= 0 pont, B válaszok=1 pont, C válaszok=2 pont, D válaszok=3 pont, E válaszok=4 pont
Értékelés
7 vagy több pont: A kapcsolat mindennél fontosabb
Rengeteg időt töltesz a pároddal, másokra pedig a lehető legkevesebbet szánod. Ha a függetlenség számodra értékes, érdemes kicsit átszervezned a mindennapjaidat, hogy jusson idő a szeretteidre és magadra is!
3-6 pont: A kapcsolat az első
Sok időt töltesz a pároddal, kicsit kevesebbet a barátokkal, a családdal. Érdemes elgondolkodnod, miért tartotok most itt. Most kezdtetek járni? Közös jövőt terveztek? A barátaid sosem érnek rá, ezért kénytelen vagy a pároddal lenni? Az első két esettel nincs gond, utóbbit viszont érdemes orvosolni.
1-3 pont: Független vagy
Ügyesen zsonglőrködsz az időddel, jut a barátodra, a barátaidra
és családodra is. Nagyjából mindenkire egyenlő mennyiségű időt
szánsz. Szeretsz másokkal ismerkedni. Ha viszont sok ideig maradtok
ilyen állapotban a pároddal, érdemes elgondolkodnotok, hogyan
tovább…
Párok
közötti korkülönbség
Általánosan elfogadott elképzelés, hogy a férfiak
inkább a fiatalabb nők társaságát kedvelik, míg a
nők az idősebb férfiakat preferálják. Ez összhangban van
azzal az elmélettel, amely szerint a férfiak olyan nőkhöz
vonzódnak, akik a termékenység jeleit közvetítik – azaz a
fiatalokat. Ezzel szemben a nőket az
idősebb férfiak vonzzák, mivel általában nagyobb
erőforrással rendelkeznek, amely biztonságot jelent a család
fenntartásában.
Amikor két szerető szív a szerelemben egymásra talál akkor túl
azon, amit Hegel mond,
nevezetesen hogy mindez azért van, hogy gyermek szülessen, a
párok neveljenek utódokat. A férfi és nő arra vágyik, hogy
egymásra találjanak, noha különbözők. Karinthy
ezt így fogalmazta meg: „Férfi és
nő hogyan is érthetnék meg egymást, hiszen mindegyik mást akar:
a férfi a nőt, a nő a férfit”
Zavarok lehetnek a párok közötti korkülönbség miatt. A
férfiak unják „a csajos témákat, vihogást, a vizsgaparát”.
A fiatalabb nőket pedig gyakran frusztrálja „meglett
emberek” társalgása olyan dolgokról, amikhez ők nem nagyon
tudnak hozzászólni.
Sok férfi szeret mindig bölcsebb és
okosabb lenni, „tanítgatni” azt, akivel van, de ezt nem élvezi
mindenki annyira. Sokan ezt „kinevelési projektnek”
vagy hasonlónak nevezik, és fárasztja őket.
Emellett persze sok pozitívum van. Az idősebb partner
megfiatalodhat, átlényegülhet, új energiákat
gyűjthet fiatalabb párjától. Sokan mondják, hogy „nem
érzem a korom mellette” – ez a tapasztalat időnként azonban az
ellenkezőjébe fordulhat: épp, hogy a kontrasztot érzik: „milyen
öreg vagyok hozzá képest”.
Elgondolkodtató, hogy egy húszéves lány miért keres magának
harminc fölötti férfit, mit vár tőle, miért szeret bele, mi a
fontos számára, mi az, amire neki szüksége van. Nagy
korkülönbség esetén felmerül a lehetősége annak, hogy az
illető valójában nem párt, hanem anyát és apát keres.
Eltérő világnézet a pár két tagja között
Érdekesség, hogy ebben a kérdésben a férfiak jóval megengedőbbek a nőknél: 55%-uk állította, hogy nem feltétlenül akadály, ha nincs köztük ideológiai hasonlóság párjával, míg a nőknek csak 34%-a volt ebben a kérdésben toleráns.
Eltérő iskolai végzettségűek véleménye
És van e tekintetben különbség akkor is, ha végzettség szerint
kategorizálunk: azok közül, akik egyetemen vagy valamilyen
felsőoktatási intézményben végeztek, csak 33% menne randizni más
politikai nézetet valló személlyel, míg az általános iskolát
végzettek 65%-ánál nem akadálya egy kapcsolatnak az, hogy
eltérnek a pártpreferenciák.
http://tenygyar.hu/2017/12/27/egy-agyban-a-politikai-ellenfellel/
Az adatok beszédesek, és alátámasztják a hipotézist: kevésbé
alakulnak ki párok azokból, akiknek a politikai nézetei
összeegyeztethetetlenek; egy formája
a státusz homofília, amely az egyének analóg szociális
státuszára utal. Olyan hasonló jegyekkel rendelkeznek, mint a
közös etnikum, kor vagy vallási hovatartozás. A másik formája
pedig az érték homofília, amely független az egyének társadalmi
státuszától. Közös hiedelmek, értékek és világnézet köti
össze őket.
https://mindsetpszichologia.hu/2017/01/15/amikor-a-politika-megoli-a-szerelmet_/
Párok megváltozott gondolkodás módja
A fiatalok 44%-a konzervatívan gondolkodik a családban képviselt férfi és női szerepekről, és 32% híve az egyenlőségnek – derül ki az Ipsos közvélemény-kutatásából
A konzervatívan gondolkodók 60%-a egyetért a hagyományos
szerepmegosztással: a férfi a
pénzkereső, a nő pedig a családi tűzhely őrzője.
58%-uk szerint pedig egyenesen helytelen, ha a férfi gondozza a
kisgyermeket, míg a nő állást vállal. A konzervatív
nézeteket vallók az átlagosnál alacsonyabb jövedelmű családok
tagjai, szakmunkás és szakközépiskolai végzettségűek, valamint
nagycsaládban élők.
Egyenlőséget vallók
Az egyenlőségre törekvők körében markánsan megjelenő állítás
(82%) hogy
A bizonytalanok véleménye
Liberálisok megengedőek a devianciákkal szemben
Az már a
mindennapos, és a liberális közbeszéd része, hogy két férfi,
vagy két nő alkothat egy családot, de a svédek most tovább
lépnének.
Milyen
beteg elme gondolja azt, hogy két egymásba szerelmes férfi és egy
harmadik családot alkot? Jelentsük ki, hogy a két férfi
életközössége nem család. A háromé meg pláne nem.
Nyílt
lett a társadalom, mindenkinek mindent lehet. Talán az anarchia
sincs már túl távol.
Ugye milyen szép dolog a szabad nemi identitás választás?
Fulvia Pellegrino (56) eddig 52 ezer fontot (22,2 millió forint) költött arra, hogy ilyen külseje legyen.
SAJÁT
NEMÜKNÉL KERESIK A MEGOLDÁST
Az ódivatú családmodell felett eljárt az
idő. Átalakult a társadalmunk, ezt el kell fogadni és
túl széles és gazdag spektrumon mozog a kapcsolataink
megvalósításának lehetősége ahhoz, hogy mindösszesen egy ember
mellett inflálódjunk (sic!!) … Nem éri meg a mesékben
„reklámozott” örökkön-örökkében hinni. Igen, ezt mind
korszerű lenne integrálni az életünkbe.
Gondoljunk bele, hogy milyen támadások érik ezeket a hétköznapi
hősöket, amiért van bátorságuk nem csak egy embert használni
(sic!!!!) és nem csak attól az egy embertől várni a megváltást.
És itt még nincs vége a polgárpukkasztó utópiának, az eddigi
velős gondolataikat tudták még nagyobbra fújni. Kikérték
maguknak a „szakértők”, hogy „a férfiaknak már nem
csak az a funkciója hogy elszórják magvaikat és a nőknek sem
annyiban merül ki a feladatuk, hogy őrizzék a tűzhelyet (ez már
csak sicc).” Papp Kinga Réka addig
sem palástolt férfi gyűlölete a következő gúnyos megjegyzésben
tetőzött: „…szegény, gyenge férfiak, nehéz lehet
elfogadni, hogy a nők emancipálódtak és nincsenek
bebetonozva, már mi is képesek vagyunk mindarra amire ők.” A
női egyenjogúság melletti érveként Papp Réka King nem
győzte elégszer hangsúlyozni, hogy habár áldozatokkal, de
remekül megállja egyedül álló anyaként helyét a nagyvilágban.
Mindez azért sikerülhetett neki, mert nem kötött felesleges
kompromisszumokat, amivel kvázi „ megerőszakolta” volna
nőiességét. Ezúton is gratulálunk. A beszélgetés
végén, még a sokkhatás alatt, körbe néztem a teremben, hogy
vajon hány fiatal, a húszas éveik elején járó nőt ért még
rajtam kívül abúzus? Megnyugodhattam, a józan ész, az életösztön
vagy a gyávaság távol tartotta őket.
Papp
Réka Kinga 1985. augusztus
10. magyar újságíró, rádiós műsorvezető,
előadó, civil aktivista.
Hozzászólók véleménye
Ja! Hát aki csak “használni” akarja a másikat, aki úgy gondolja, hogy egyszerre többet is “használhat”, annak fogalma nincs az emberi kapcsolatok, a szerelmi-házastársi kapcsolatok lényegéről. A közös karmáról, a szimbiózisról Ezek fogyatékosak, szociopaták, és sajnos szociopatákat nevelnek a gyerekeikből is.
szegény,
gyenge férfiak, nehéz lehet elfogadni, hogy a nők emancipálódtak
és nincsenek bebetonozva, már mi is képesek vagyunk mindarra
amire ők.”
Akkor, harcra fel! Vár benneteket a bányászlét,
a csillés, a vájár álom! Mehettek a kőbányába, a kohó mellé
olvasztárnak, és el lehet kezdeni a finomabb malteros lány
szerepkört is! Esetleg a motoros fűrész is jól állna a
kezetekben, mint favágóknak, vagy aszfaltozó, útépítőként
esetleg a lapát! Hajrá lányfik!
Vallási
különbségek hatása párkapcsolatban
A 2015-ös, legfrissebb nemzeti statisztikai adatok szerint a közel
58 ezer házasságkötésből mindössze 23 jött létre
arabok és
zsidók között. Oren Hazen, Benjamin Netanyahu jobboldali
Likud pártjának tagja szerint a vegyes házasságok a zsidó
tisztaságot fenyegetik.
Egy
izraeli parlamenti képviselő azzal vádolja az arab nőt, hogy
“elcsábított egy zsidó lelket”. Az ultra ortodoxnak tartott
belügyminiszter, Arye Deri pedig az asszimiláció veszélyeire
figyelmeztetett. Oren Hazen, Benjamin Netanyahu jobboldali Likud
pártjának tagja szerint
a vegyes házasságok a
zsidó tisztaságot fenyegetik.
A Sarah
és Szalim viszonya egy
zsidó nő és egy arab férfi szerelmi viszonyát és annak
messze ható politikai következményeit állítja középpontjába.
Az izraeli állampolgárok körülbelül 20%-a arab muszlim,
akiket gyakran ér diszkrimináció. A 2015-ös, legfrissebb nemzeti
statisztikai adatok szerint a közel 58 ezer
házasságkötésből mindössze 23 jött létre arabok és
zsidók között.
A
vegyes házasság: nem magánügy
Ha egy zsidó nem
zsidóval házasodik össze, az nemcsak vallási szempontból
számít az egyik legnagyobb
szerencsétlenségnek. Nem is tekinthető csupán az
érdekelt személy magánügyének, hiszen az egész zsidó népet
érinti. Nem sok ilyen jelentőségű törvényszegés létezik. Az
egyéni tisztességen is csorba esik, hiszen mindkét fél
szempontjából rendkívül tisztességtelen dolog a másikkal
szemben, sőt a hozzátartozókkal és barátokkal szemben is, akik
nyilván tartósan boldognak szeretnék látni kedveseiket. ha a
két fél háttere tökéletesen különböző, és a különbség
nemzedékek hosszú sora óta fennáll, következésképpen
tartóssá, áthidalhatatlanná vált, akkor az összeillőség, a
megfelelés esélyei már oly csekélyre zsugorodnak, hogy
gyakorlatilag nemlétezőnek tekinthetők. Különösen így van ez,
ha a különbség kifejezetten antagonisztikus és ellenséges, ha
például a zsidók üldözésében, a pogromokban gyökeredzik, mint
azokban az országokban, amelyekben az elmúlt kétezer év során
éltünk. A modern tudomány feltárta, hogy
a viselkedés jellemzői közül a legmélyebb gyökerekkel
rendelkező karakter jegyeket a nemzedékek átörökítik.
Így hát tisztességes ember nem kíván beráncigálni egy
másikat olyan kapcsolatba, amely kezdettől fogva kudarcra van
ítélve. Aki igazán, önzetlenül szereti a másikat, nyilván
nem szeretné, ha az ilyen helyzetbe kerülne, és kész feladni a
pillanatnyi, illanó öröm ígéretét azért, hogy megóvja őt az
elkerülhetetlen következményektől. Hiszen máskülönben a
lángoló szerelem nem más, mint puszta egoizmus.
Ismert az az “érv”, miszerint az igen magas számarányú vegyes
házasságok jelentős része szilárdnak tűnik. De bizonyára
köztudott, hogy a házasságban élők általában igyekeznek
kapcsolatukat “felhőtlennek” feltüntetni, mert szégyellik
bevallani kudarcaikat, feltárni a családi súrlódásokat,
egyenetlenségeket.
A vegyes házasságban élők még inkább igyekeznek elkendőzni a
problémákat, hiszen tudják, mennyien óvták őket a
következményektől, és nem felejtették el, mennyire bizonygatták
ők, hogy ez a házasság más, mint a többi. A statisztikai tények
és adatok azonban világosan tükrözik, hogy a különélések
és válások száma a vegyes házasságok között
összehasonlíthatatlanul magasabb, mint a nem vegyesekben.
Utóiratként hozzá kell tennem, hogy a zsidó törvény értelmében
a gyermek az anya vallását követi. Akinek az édesanyja zsidó, az
zsidó, ezért köteles teljesíteni a parancsolatokat, és betartani
az összes vallási előírásokat akkor is, ha az apja nem az.
http://zsido.com/fejezetek/a-vegyes-hazassag-nem-maganugy/
A 2015-ös, legfrissebb nemzeti statisztikai adatok szerint a közel 58 ezer házasságkötésből mindössze 23 jött létre arabok és zsidók között. Oren Hazen, Benjamin Netanyahu jobboldali Likud pártjának tagja szerint a vegyes házasságok a zsidó tisztaságot fenyegetik.
Egy izraeli parlamenti képviselő azzal vádolja az arab nőt, hogy “elcsábított egy zsidó lelket”. Az ultra ortodoxnak tartott belügyminiszter, Arye Deri pedig az asszimiláció veszélyeire figyelmeztetett. Oren Hazen, Benjamin Netanyahu jobboldali Likud pártjának tagja szerint a vegyes házasságok a zsidó tisztaságot fenyegetik.
A Sarah és Szalim viszonya egy zsidó nő és egy arab férfi szerelmi viszonyát és annak messze ható politikai következményeit állítja középpontjába.
Az izraeli állampolgárok körülbelül 20%-a arab muszlim, akiket gyakran ér diszkrimináció. A 2015-ös, legfrissebb nemzeti statisztikai adatok szerint a közel 58 ezer házasságkötésből mindössze 23 jött létre arabok és zsidók között.
A zsidó és nem zsidó között kötött “házasság” a zsidó törvény szerint nem bír összekötő erővel, és a vallás szempontjából nem tekinthető érvényesnek, akkor sem, ha száz rabbi áldotta meg. A judaizmus szerint a házasságkötés nem pusztán arra való, hogy a házaspár fizikai vagy érzelmi vágyainak kielégítése törvényesen jóváhagyott módon történjék. A vegyes házasságban, amelyben az egyik félnek más a hite, eltűnik a zsidó házasság alapja és célja. Az ilyen “házasságból” született gyermekek azonban nem számítanak törvényteleneknek. Zsidó voltuk attól függ, hogy az anya zsidó-e.
A Tóra
törvénye (3Mózes 21:6‑7.) szerint kohén nem
vehet feleségül olyan nőt, aki elvált,
(Hayim Halevy Donin: Zsidónak
lenni. Budapest, 1991.)
http://zsido.com/fejezetek/tilalmas-hazassagok/
Kutatás eredménye alapján a hívő emberek sokkal kiegyensúlyozottabb életet élnek.
Ha a
család, a barátok kétkedve figyelik a
kapcsolatodat, ne védekezz, hanem gondold meg, hogy az érzelmeid
elhomályosíthatják a látásodat, vagyis meglehet,
hogy nem látsz olyan tisztán, mint aki kívülről látja az
életedet. Ha nem akarod, hogy később, amikor a romantikus érzések
elmúlnak (márpedig el fognak múlni), visszatekintve bánnod
kelljen, hogy drága időt vesztegettél, kérj
segítséget hogy helyesen ítéld meg mások véleményét
http://www.magyarkurir.hu/hirek/oet-figyelmezteto-jel-parkapcsolatban
Bár a vallás és hit nagyon fontos része lehet személyiségünknek és életünknek, mégis gyakran legbelsőbb magánügyként kezeljük, pedig párkapcsolat szempontjából is nagyon meghatározó lehet a felek spirituális beállítódása.
Ha pár tagjai nem képesek beszélgetni egymással, nemhogy nem erőforrás, inkább egymástól elválasztó falat képez köztük. Ezzel ellentétben minden közösen megélt vagy átbeszélt történés egy kapocs, összekötő erő, sőt, erőforrás, amire lehet alapozni – függetlenül attól, hogy pozitív vagy negatív hatású-e.
A vallásosság mutatói (felekezethez tartozás, vallási
önbesorolás, vallásos részvétel) kapcsolatban állnak a
párkapcsolati instabilitással: a vallásos
pároknál alacsonyabb a válási hajlandóság.. Alapvető
mintázatként fogalmazható meg, hogy a
férfiak vallásossága a hipotézisnek megfelelően csökkenti a
válási hajlandóságot (a partnernél is), azonban a nők
vallásossága épp ellenkezőleg hat (a partnernél is).
Főként amerikai kutatási eredmények szerint a vallásosság
különböző típusaira egyaránt érvényes az erőteljesebb
affinitás a közösségalkotásra, a közösségi részvételre,
a szociabilitás egyéb formáira, ezen belül a családiasságra
(Tomka, 1986). A
férfiaknál érvényesülni látszik ez, azonban a nőknél inkább
felszabadítólag hat és magasabb válási hajlandóságot mutatnak
(különösen a protestáns felekezetekhez tartozóknál).
http://doktori.tatk.elte.hu/Pilinszki_Attila_-_tezisfuzet_0911.pdf
A fiatalok világszerte sokkal nagyobb számban vallják magukat hívőnek, mint gondolnánk. Nagy különbség van azonban a különböző földrészeken élők és a különböző vallásokhoz tartozók válaszai között – derül ki a német Bertelsmann Alapítvány által készített felmérésből.
A politikai-, vallási nézet is sok nézeteltérés
forrása lehet. Ilyenkor jól jön a kölcsönös
megértés, illetve, hogy ne akarja valaki az igazát mindenáron
elismertetni a másik féllel.
https://boldognaklenni.hu/5_terulet_ami_problemat_okozhat_a_parkapcsolatban/
Ha a párod ateista, te pedig hiszel a misztikus dolgokban,
nem kell feladnod azokat a dolgokat, amikben hiszel csak azért, hogy
a párod kedvében járj. Az ateizmus és a hit nagyon személyes
dolgok. Csak azért, hogy együtt légy a pároddal, ne
változtasd meg a véleményed és a hited!
Sok kapcsolatban előfordul, hogy különböző vallásúak a felek,
esetleg egyikőtök ateista, míg a másik hívő. Ez szülhet
konfliktusokat, de egy egészséges viszonyban
mindkettőtök tiszteletben tartja a másik választását,
és nem kérdőjelezi meg, pláne nem próbálja meg eltéríteni
attól őt.
Egy megkérdezett véleménye a következő: „Harmonikus együttlét szerintem hosszútávon nem lehet. Nem az étkezési szokások és egyéb külsőségek miatt, hanem egyszerűen a különböző világszemlélet, illetve gondolkodás miatt. Az ateista az évek folyamán egyre inkább az anyagi élet és célok fele fordul majd, míg a vallásos vagy hívő ember a lelkiek felé Ebből lesz a konfliktus és nem a böjtből, meg a templomba járásból.”
A II. vatikáni zsinat utolsó heteiben, 1965-ben kibocsátott dokumentum először buzdította a katolikus híveket arra, hogy ismerjék el a más vallásokban jelen lévő igazságot, és működjenek együtt más vallások híveivel az emberiség szolgálatában.
„A Nostra aetate” a zsidók és keresztények,
mindenekelőtt a zsidók és a katolikusok közötti kiengesztelődési
folyamat kezdetét fémjelzi. Az
emberek a különböző vallásoktól várnak választ az emberi lét
rejtélyeire, Mi az élet értelme és célja? Mi a jó és
mi a bűn? Honnan ered a szenvedés és mi a célja? Melyik út vezet
az igaz boldogsághoz? Mi a halál, az ítélet és a halál utáni
számonkérés”
http://www.magyarkurir.hu/nezopont/nostra-aetate-vallaskozi-oroksege-muszlim-szempontbo
A
párválasztás romák és nem romák közül
A párválasztás normáival kapcsolatos kérdések átlagait
vizsgálva a roma és nem roma válaszadók körében megállapítható,
hogy a normák között az etnikai dimenzió
igen fontos szerepet játszik, ugyanis:
Lőrincz LászlóA magyar
középiskolások párválasztási preferenciái: a roma-nem roma
heterogenitás hatása
Szociológiai Szemle 24(2): 47–64
Romák
és nem romák közötti párkapcsolat
A Magyarországon 50 Szociológiai Szemle, 2014/2 élő romák
házassági adatai kapcsán Tóth és Vékás (2008) a homogám
házasságok igen magas, 84%-os arányáról számolnak
be, ami lényegesen eltér a többi Magyarországon élő nemzetiség
értékétől (a második legmagasabb homogámia-arány a horvátoké,
mindössze 56%, sokkal inkább a határon túli magyarok értékeihez
hasonló).
A roma népességben a többségi társadalomhoz képest magasabb
a nem házasságban élők aránya – bár e népesség
jelentős része házasságban élőnek tartja magát, noha nem
kötöttek a magyar állam szabályai szerinti házasságot (Kemény
2004) –, így a házasságon kívüli párkapcsolatok etnikai
homogámiája is érdekes. azonos társadalmi csoportból származó
párok házassága
Az OTKA kutatás szerint más fajú emberekkel házasodtak
volna legkevésbé az emberek, és a női kérdezettek valamivel
nagyobb jelentőséget tulajdonítottak e tényezőnek, mint a
férfiak.
Az eredmények azt mutatják, hogy a párválasztási preferenciák
területén erősen érvényesül az etnikai homofília, azaz a
nem romák inkább nem roma, a romák inkább roma osztálytársaikat
tartják vonzónak, ami meghatározza azt, hogy kivel járnának
szívesen. A preferenciák szintjén az erős etnikai homofília
jelenléte nem meglepő, összhangban van a korábbi (elsősorban
amerikai) kutatások eredményeivel (Sprecher
et al. 1994; Fisman et al. 2008; Hitsch et al. 2010).
Ebből a szempontból inkább az a meglepő, hogy ezek a különbségek
már a szépség értékelésében megjelentek, nem csak a
párválasztási preferenciákban.
A modellben a „roma” változó együtthatója szignifikáns és
pozitív, ami azt mutatja, hogy a roma
válaszadók valóban „menőbbnek” tartják a romával járást,
mint a nem romák
Az etnikum (roma és nem roma) mérése önértékelés alapján
történt. A preferenciák három szintjét mértük: (1) a
romával járás normájának elfogadottsága, (2) az egyes
osztálytársak vonzerejének értékelése (csinos/jóképű),
(3) az egyes osztálytársakkal kapcsolatos preferencia
(szívesen járnék vele).
A szülők
felelőssége
A világ tele van fiatalokkal, akik nem tudnak mit kezdeni magukkal,
és az életükkel. A világ tele van fiatalokkal, akik hozzászoktak,
hogy következmények nélkül megtehetnek mindent, és bármit.
A MI gyerekeink, az olyan szülők gyermekei, akiket igenis szeretettel terelünk az útjukon, megismertetve őket szabályokkal, tiltásokkal, kérésekkel, és a tisztelettel. Az ilyen gyerekek többnyire iskolai zaklatás áldozatai lesznek, mert ők nem állnak be a hordába, nem kínoznak állatot, és nem köpik le a tanárokat, mert ettől menők lesznek!
Fáradtak vagyunk felnőttek, meg befásultak, de attól még
felelősséggel tartozunk a gyerekeinkért, mert ha drogos,
semmirekellő felnőttekké válnak, az nem az oktatás hibája,
amiért túlterhelik őket, hanem a mienk, mert nem mutattunk nekik
utat, csak hagytuk, hogy felnőjenek az okostelefonok, meg különböző
alkalmazások bűvkörében, mindent megengedve nekik!
Igenis kellenek a határok, kellenek a
szabályok, különben felnő egy olyan generáció, akik azt hiszik
magukról, hogy sérthetetlenek, hogy bármit megtehetnek!
Ilyen világot szeretnénk? Mert ne felejtsük el, ez a generáció
egyszer majd felnő! És akkor már késő lesz azon gondolkodni mi
lett elcseszve!
Kedves szülők! Végre álljunk meg és neveljük a büdös
kölkeinket, nem fogdosunk idegen férfiakat, és nőket, nem
csapkodunk szurikátákat földhöz, nem köpködünk és verünk
tanárt, nem zaklatjuk az osztálytársainkat, és még sorolhatnám!
Beteg világ ez! De mi tettük beteggé! És ezek a fiatalok
egyszer felnőnek!
Kata
Vank Neveljük
már a kölkeinket!
https://leleksuttogas.blog.hu/2018/05/14/neveljuk_mar_a_kolkeinke
Világnézeti
különbség a párkapcsolatban
Szokás azt mondani, hogy a szerelem mindet legyőz, de sajnos azt
látjuk, hogy ez koránt sincs mindig így. Számtalan dolog ki tudja
kezdeni a leglángolóbban induló szerelmet is, legyenek azok anyagi
gondok, eltérő szokásrendszer, világnézeti különbségek,
összeegyeztethetetlen baráti kör, betolakodó szülők, más
életszakban tartás.
Mit tegyél, ha te ateista vagy, de a párod minden nap imádkozik?
Esetleg mindketten hívők vagytok, de egészen más vallás
követőjeként? Netán a fő irányvonal még stimmel is, de
más egyházat,
gyülekezetet szemeltetek ki magatoknak? Nos, a
spirituális különbségek számos problémát felvethetnek
párkapcsolaton belül, de ha egyébként adott a közös
hullámhossz, érdemes próbát tennetek a közös nevező
megtalálására.
Erőszakkal, rábeszéléssel, manipulációval, könyörgéssel vagy
fenyegetőzéssel nem fogod meggyőzni, ahogyan azzal sem, ha
folyamatosan kineveted és kigúnyolod a hitét… vagy annak
hiányát.
Ha érdekli őt, kérdezni fog, hidd el. Egy idő után ösztönösen
tudni fogod, mi az, amire a társad a te világnézetedből nyitott,
és ez további alapot fog adni a kulturált diskurzusnak.
Nem árt, ha a lehetőségeidhez mérten nyitsz a hitrendszer
bizonyos aspektusai felé, hogy ezzel is tanulj, fejlődj, és közös
élményt élj át a másik feleddel. Végeredményben egy fontos
dolog van, amit végig észben kell tartanod: egyetlen igazság van,
de létezik hozzá számtalan út.