Fiataloknak és korosabbaknak egyaránt: Nem elég vágyni a boldogságra, tenni kell érte! A kék madár nem sült galamb! 2.rész
Életünk a konzum kultúrában
Egy nemrégiben
publikált brit kutatás szerint mindezek ellenére a legtöbb nő
még mindig szívesebben
megy hozzá egy olyan férfihoz, aki sokat keres,
és ha a nő anyagilag megtehetné, szülés
után inkább otthon maradna a gyerekkel.
Bár a pénz nem
minden, de a párválasztásban
ma is rendkívül fontos tényező. Egyfelől
a nők az utódnevelés céljából olyan partnert keresnek, aki más
férfiakhoz képest nagyobb érzelmi és egzisztenciális biztonságot
nyújt, másfelől a nők a pénzügyi stabilitás mellett olyan
társra vágynak, aki magabiztos, ambiciózus, és tervei
megvalósítása érdekében kitartóan dolgozik.
Egy német felmérés
szerint a megkérdezettek könnyebben beszélnek a szeretkezésről,
mint arról, hogy ki
mennyit keres, vagy ki fizeti a számlákat.
A legtöbb nő nem tervez komoly partnerkapcsolatot egy olyan
férfival, aki feltűnő külsőségekkel igyekszik felhívni magára
a figyelmet. Egy
érett kapcsolat legfontosabb mutatói az érzelmi kölcsönösség,
egymás tisztelete és a partneri viszony, ami sokkal fontosabb, mint
az anyagi érdek
A tárgyi és anyagi ellátottság, a birtoklás, a tulajdon, a
vagyon, azaz a „van
valamink” érzésétől csak 10%-nyi boldogság várható.
Dr.
Győri Szilvia, szexuálpszichológus,
https://www.life.hu/intim/20120124-gazdag-vs-csoro-pasi-mennyit-szamit-egy-kapcsolatban-a-penz.html
Életcél
Az
egzisztenciális jóllétet jellemzi, hogy az ember harmóniában van
önmagával. Életcéljai
vannak, másokkal pozitív, építő jellegű kapcsolatokat tart
fenn,
életét az autonómia jellemzi. Ez utóbbi azt jelenti, hogy mástól
függetlenül jogosult döntéseket hozni, feladatot, szerepet
ellátni.
Az életcélok és
az értelem az egzisztenciális jóllét jellemzői. Hangsúlyozom,
hogy a három féle jóllét állapot nem zárja ki egymást, éles
elkülönítés nem szükséges. Az egzisztenciális jóllét, azaz
az élet értelmességének belátása, elfogadása a személy
viszonyát tükrözi a létezés kérdéseihez,
az életének
céljaihoz,
az emberi mivolthoz és a halálhoz.
A
boldogság nem más, mint ismert cél felé haladni, megismerhető
akadályok leküzdése által.
Az ember az akadályokat leküzdve halad a célja felé, és amit eközben érez, az a boldogság.. A boldogságnak a célhoz és annak eléréséhez van köze. Amikor az ember tudja, mi a célja, és akarja azt a célt elérni, és tesz is érte, így halad a megvalósítás irányába, akkor boldog; amit átél ezen út során, az a boldogság.
Az erkölcs
hatása
Az erkölcs fogalma
alatt egy adott társadalom által
régebbi tapasztalatok alapján összegyűjtött és helyesnek ítélt
viselkedési
szabályok összességét
értjük. Az eudaimonista etika („boldogságetika”)
hívei szerint az erkölcsi tevékenység kiindulópontja nem a
pillanatnyi gyönyör, hanem a tágabb értelemben vett boldogság.
Erkölcsi
jónak tartják
mindazon fizikai és szellemi értékeket, amelyek együttesen az
ember, mint biológiai és társadalmi lény boldogságát
eredményezik.
Kiemelkedő eudaimonista gondolkodók: Démokritosz (i.
e. 460-370), Epikurosz (i.
e. 341-270), Feuerbach (1804-1872),
de hasonlót találhatunk számos keleti tanításban is.
Amorális
vagyis erkölcs nélküli jellem
Ez arra utal, hogy a
szóban forgó embernek nincsenek
egységes vezérelvei,
amelyek összefüggővé tennék viselkedését. Ők korántsem buta
vagy együgyű emberek, ellenkezőleg, gyakran igen éles eszűek,
tárgyilagosak, életrevalók. Első tekintetre nehéz
felismerni őket, mert kitűnően megtanulták az erkölcsös
viselkedés művészetének játszását. De
igazi, személyes erkölcsi elveik nincsenek. Ezért hideg
számítással kihasználják
mások lojalitását,
vagy becsületességét anélkül,
hogy ez bűntudatot okozna bennük.
Az erkölcs nélküli jellemtípusnak négy ismertetőjele van:
Megalkuvó erkölcsjellem
Elvárások
A
boldogság titka a megfelelő cél megtalálása, ami
képes az ember inspirálására, vágyainak felébresztésére,
képes az egyént tűzbe hozni. A
potenciális apajelöltnek tudni kell gondoskodni gyermekeiről.
Diogenész állítása
szerint,
csak az erényes élettel érhetjük el a boldogságot. Az erényes
élet pedig csak úgy lehetséges, ha megszabadulunk
minden fölösleges anyagi javunktól
és csak a legalapvetőbb dolgainkat tartjuk meg. Az anyagi javaktól
való függetlenségre azért van szükség, hogy az ember
felismerje, hogy csak
egyetlen dolog van az ő saját birtokában: a lelke.
Intézkedés
a szingliség felszámolására
Két kínai cég is
bejelentette, a 30-as
szingli női munkavállalóiknak évi plusz nyolc nap szabadságot
adnak
azért, hogy ez idő alatt férjet fogjanak maguknak.
A Telegraph szerint
az országban nem nézik jó szemmel, ha a hölgyek a húszas éveik
végére, harmincas éveik elejére is egyedülállóak,
gyakorlatilag
„maradék nőknek” hívják őket.
Saját
célok
Amíg
neked nincsenek saját céljaid, addig mások céljaiért dolgozol.
Kérdés, hogy
A cél elérése nem jelent mindig boldogságot
Nagyon sok olyan
ember van, akik elértek célokat, mégsem boldogok.
Ha életcélt választ valaki, akkor pár kérdést, mindenképpen érdemes feltenni saját magának.:
+
Hova szeretnék eljutni? Miért? Mit várok ettől?
+ Mostantól
milyen életet szeretnék élni?
+ Ebben tudom-e én irányítani
az életem?
+ Akik nálam sikeresebbek, egészségesebbek,
boldogabbak, mit csinálnak másként?
+ Mi a legfontosabb
számomra az életben?
+ Mi az, amit igazán szeretek csinálni?
+
Mi volt a gyerekkori álmom? Ez miért nem valósult még meg?
+
Kész vagyok-e magamat egyszer s mindenkorra elkötelezni egy cél
mellett?
+ Van-e olyan jövőképem, amely jelenemet is
meghatározza, vagy csak légvárakat építek, melyeket nem tudok a
valóságba átültetni?
+ Képes vagyok-e a nehézségekben is
megtalálni a pozitívumokat?
+ Képes vagyok-e már élvezni az
életet és a célhoz vezető utat?
+ Vannak-e olyan céljaim,
amellyel mások számára segítséget adhatok?
Kérdések
az életcél meghatározása után
Ha kiválasztottad
az életcélod, akkor néhány kérdést érdemes még feltenni
magadnak, hogy megtudd, vajon jól választottál-e. Ha a kérdések
többségére igen a válaszod, akkor jól .
+Felelősnek
érzem magam az egészségemért és a sorsomért?
+ Én irányítom
az életem?
+ Hallgathatok-e a megérzéseimre és az
érzelmeimre?
+ A kitűzött cél az egészségemet szolgálja-e?
+
Lelkes és lelkesítő lehetek-e?
+ Céltudatos, bátor
lehetek-e?
+ Tanulhatok-e folyamatosan?
+ Maradhatok-e megértő,
kedves, kitartó és igazságos?
+ Képes vagyok-e élvezni az
életet?
+ Szorgalmas és vállalkozó kedvű maradok-e?
+
Lehetek-e sportszerű, toleráns, aki motiválja a környezetét?
+
Élhetek-e egy békés, boldog, harmonikus életet?
+ Élvezetet
találok-e a hivatásomban?.
+ Sikeres és környezettudatos
lehetek-e?
+ Lelkesedem-e az életért?
+ Életcélomban szabad
vagyok-e? Semmit nem kell muszájból csinálnom.
Az Életcél
Konzultáció
a világhíres személyi tréner Bernard
Percy
által több évtizedes tapasztalat és több ezer személyes
konzultáció alapján kidolgozott, méltán népszerű speciális
coaching technika, amelynek segítségével bárki
képes megtalálni az alapvető küldetését és precízen,
végrehajtható formában megtervezni a célja felé vezető utat.
Az eredmény nem kevesebb, mint egy személyre szabott cél és az
annak megvalósításához szükséges eszköz.
Az Életcél
Konzultáció
nem spontán beszélgetés, nem hagyományos értelemben vett
tanácsadás, hanem egy precíz
mérnöki munkához hasonlítható önismereti és stratégiai
program,
amelyet egy erre kiképzett coach (Életcél
Konzultáns)
és egy személy közösen végeznek.
Az eljárás során
a coach nem mondja meg neked, hogy mit csinálj, hanem egy speciális
technika révén felismerteti
veled
ami rejtve maradt előtted, elfedve hamis célok, külső befolyások
és egyéb tényezők miatt.
Az Életcél
Konzultáció
során azt is megtudod, pontosan mit kell tenned annak érdekében,
hogy az áhított
célt garantáltan elérd.
Ehhez egy ahhoz hasonló, konkrét lépésekből álló stratégiai
és megvalósítási
tervet ad,
amilyet számos multinacionális vállalat alkalmaz – csak éppen
egy magánemberre adaptálva.
A cél egy elérendő
dolog vagy állapot. A
siker biztosan el fog maradni, ha nem a hozzád illő célt
választod.
Azaz nem a személyiségednek, a képességeidnek és a szándékaidnak
megfelelő célt tűzöd ki.
Olyan emberek, akik
hatással vannak rád (szülők, barátok, példaképek, házastárs
vagy a szerelmed) olyan módon képesek (akarva vagy akaratlanul)
befolyásolni, hogy gyakorlatilag észre sem veszed. Amikor
az ember nem a valódi, alapvető célján dolgozik, akkor csak ritka
esetben ér el sikert.
A siker első alapfeltétele tehát az, hogy olyan
célt találj, ami teljes mértékben hozzád illik, ami a tiéd,
amivel azonosulni tudsz, amire vágysz,
ami képes megmozdítani, és amit képes vagy elérni. A rengeteg
külső befolyás miatt ez egyáltalán nem könnyű. És sajnos a
hosszas elmélkedések sem válaszolják meg azt a kérdést, hogy mi
is a te igazi célod.
http://privatelifecoaching.hu/boldogsag.html
A
boldogság növelésének tízparancsolata
1./
Fejezzük
ki köszönetünket,
hálánkat annak, akit ez megillet.
Akinek egyszer
valamit megköszönünk az ezt követően másként fog velünk
viselkedni
2./
Gyakoroljuk
az optimizmust
Az optimizmus és az
egészségállapot között szoros korreláció van. Aki pesszimista,
annak legalább
az egyik szülője ilyen volt, ő pedig ezt eltanulta
és azonosult vele. Ami pótolható annak elvesztésén nem kell
keseregni. Az
optimista ember bizakodó, barátságos,vidám.
Ma már létezik nevetés
terápia,
amit amerikai pszichiáter Robert
Olden
dolgozott ki. Van örömtréning
is, amelynek szerzője Vidovszky
Gábor
Dr. Vidovszky Gábor a reménység filozófusa, az örömteremtés pszichológusa, a lelki egészség titkainak pszichiátere. Rávezet minket, hogy nincs elveszett helyzet, segíthetünk magunknak és egymásnak. Megtanít arra, hogyan hozzuk mozgásba örömteremtő képességeinket. Megmutatja, milyen kincseink vannak, melyekkel magunkat és társas környezetünket egyaránt jobb, élmény gazdag és derűs lelkiállapotba hozhatjuk. Kesergés helyett nyissuk szívünket az örömtréningre, tanuljuk és használjuk a boldogság-teremtés eszközeit, lehetőségeit.
Dr. Vidovszky Gábor
Örömtréning - Gyakorlati tanácsok, hogy azzá válhass aki lenni szeretnél. Libri könyv
3./ Gyakoroljuk
az altruizmust
A konzum
kultúra az altruizmusnak is a kárára van.
Sokan azt állítják, hogy jobban jár az, aki önző. Az
állatvilágban a fajtavédelem akár az élet kockáztatásával is
megnyilvánuló altruista tevékenység.
Az
ember is ösztönösen védi szeretteit, gyermekeit, sőt
embertársait, felebarátjait. Emlékezzünk az irgalmas szamaritánus
bibliai történetére. Az etikus viselkedés kódexeiben minden
kultúra altruista magatartást kíván az embertől. Albert
Schweitzer
a legalapvetőbb morális feladatnak az emberi élet védelmét
tartja az elidegenedéstől. Minél szabadabban, változatos
módokon, és minél inkább a saját döntésünk alapján teszünk
jót, annál nagyobb a boldogságfokozó hatás. A segítségnyújtás
akkor jó, és boldogságfokozó, ha önkéntes.
Aki esetleg nem ismerné az irgalmas szamaritánus bibliai történetét annak itt röviden elmondom.
Egy embert útja során rablók támadtak meg, kifosztották és véresre verték. A szerencsétlenül járt férfit nem szánták meg a mellette elhaladók. Végül egy arra járó embernek megesett rajta a szíve: bekötözte sebeit, elvitte egy közeli fogadóba és ott ápolta tovább. Másnap a fogadós gondjaira bízta a beteget: pénzt adott neki, hogy addig gondozza a szerencsétlenül járt embert, amíg az fel nem épül.
Darley és Latane
szociálpszichológusok
kezdek el szisztematikus kutatásokat folytatni: azt vizsgálták,
hogy milyen feltételek kellenek ahhoz, hogy a segítő
viselkedés megjelenjen.
Érdekes eredményekre jutottak: minél több ember szem- és
fültanúja a másik szenvedésének, akkor annál kevésbé
valószínű, hogy valaki segíteni fog. Ennek egyik oka lehet, hogy
az emberek között megoszlik a felelősség „ha mások nem tesznek
semmit, nem lehet nagy gond” alapon.
A pszichoanalitikus
megközelítések szerint az
irgalmas szamaritánusok azért segítenek, hogy megküzdjenek saját
belső bűntudatukkal, szorongásukkal és agresszivitásukkal.
Gyermekkorukban ugyanis kevés törődésben részesültek, így
felnőttként jótékonykodni kezdenek, hogy ne érezzék saját
elesettségüket.
Kutatások
eredményei alapján feltételezhetjük, hogy igenis
létezik geniun altruizmus, ami nem önző érdekekből, hanem az
empátiás beleélésből származik.
Az empátiás beleélés során figyelmünk teljes mértékben a
szenvedőre irányul, átvesszük az ő nézőpontját, gondolatait,
érzéseit, s ez sarkall minket arra, hogy segítsük őt. Tehát
egyszerűen együtt érzünk a szenvedő másikkal – lehetséges,
hogy így tett maga az irgalmas szamaritánus, Teréz
anya, vagy Albert Schweizer is. A Nobel békedíjas Teréz anya
szobra Budapest 12. kerületében (foto)
http://www.onlinepszichologia.hu/blog/blogpost/58
Itt említem Bill
Gates
példáját, aki 2008-ban feladta a Mikrosoft elnöki tisztét, és
azóta idejét arra áldozza, hogy vagyona nagy részét (több, mint
50%-át) elosztogassa. Úgy véli, hogy a jó cselekedetei jobban
megváltoztatják a világot, mint a szakmájának a gyakorlása.
Felszólításra persze nem keletkezhet boldogságnövekedés!
4./
Erősítsük
szeretet kapcsolatainkat (családi, baráti, társas együttlét)
A szeretet
kapcsolatok jelentik a legnagyobb örömforrást és boldogságot az
emberi lény számára Minél jelentősebb, értékesebb számunkra
valaki, annál többet tudunk tenni érte, ezért állítja a
boldogságpszichológia, hogy a legértékesebb forrás a
boldogsághoz a szeretet kapcsolat A mosoly, a nevetés, a
viccelődés, a humor a lélektan vitalitásgenerátoroknak nevezi.
Ahová tartozunk, ott számíthatunk szeretteink, társaink
segítségére A jó párkapcsolatról ngyon sok írás szól, ezek
közül csak azt említem, amelyek boldogság megalapozóak:
Gary Chapman kutatása szerint a szeretet nyelvén folyó kommunikáció jellemzői a következők:
5./
Gyakoroljuk
a testi érintés szeretetnyelvét.
Ha társunk mellett elmegyünk és megsimogatjuk adunk egy játékos
érintést. Legyünk képesek a másik eredményének úgy örülni,
mint a sajátunknak
6./
Tanuljuk
meg az ártó stresszek feloldását magunkban majd a párunkban.
Gyakoribb az a szituáció, amikor nincs lehetőségünk
intézkedésre, megoldás keresésre, mert a probléma lelki
természetű például: szeretteink halála, párkapcsolat
összeomlása. Ezek olyan események, amelyeket „ki kell bírni”!
Akiben istenhit lakik, annak könnyebb a helyzete. A hívő emberek
még a párkapcsolati konfliktusokban is más fajta megküzdés módot
használnak Pennebaker
(2002)
azt javasolja , hogy írd le bánatodat, mintha valaki fontos
személynek írnál.
7./
A
megbocsátás képességének gyakorlása
A megbocsátás a
zsidó-
keresztény kultúra
vallás gyakorlatának részét képezi. Egy német felmérés
szerint a megbocsátást 61%-uk
egyházi szertartás keretében
gyakorolta.. 29%-uk egyetértett ennek szükségességével. A
buddhizmusban
is létfeltétel a megbocsátás
képessége. Aki meg tud bocsátani önmagának vagy embertársainak,
az öröm és megkönnyebbülés lelki állapotába jut. Az őszinte
bocsánatkérés a te tetteidről szól, és nem a másik
reakciójáról
„Sajnálom,
hogy megsértődtél” – ez
nem bocsánatkérés. A helyes formula:
„sajnálom, hogy olyat tettem, ami megbántott, ez nem volt helyes
a részemről.”
Az
igazi bocsánatkérésben benne van, hogy nem
fogod még egyszer elkövetni a
nehezményezett dolgot. A vallásgyakorló, vagy spirituálisan
elkötelezett emberek nagyobb készséget mutatnak arra, hogy
megbocsássanak másoknak, mint a nem hívők. A megbocsátás
esetében nemhogy rosszat, de jót kívánunk a sértőnek és
azt a bibliai elvet követjük, hogy „aki téged megdob kővel,
dobd vissza kenyérrel”. A
megbocsátó ember lemond a bosszúról.
Helytelenül
kérsz bocsánatot, ha azt mondod,
hogy „Sajnálom,
hogy ezt mondtam, de mindez nem történt volna meg, ha te nem így
viselkedtél volna”.Ha
úgy próbálsz meg bocsánatot kérni, hogy azt mondod a párodnak,
hogy „Erre
a tettemre te késztettél”,
akkor ezzel nem bocsánatot fogsz kérni tőle a viselkedésed miatt,
hanem őt fogod hibáztatni mindazért, amit te elkövettél.
Részleteket a 2018.
októberében írt dolgozatomban olvashatnak. Elérhetősége:
http://nelegybeteg.hu/tanulmany-megbocsajtas.php
8./
Legyen
életcélunk
Legyünk
elkötelezettek,motiváltak és reménykedők abban, hogy céljaink
megvalósíthatók. A hosszú távú céljaink esetében állapítsuk
meg a fontossági sorrendet. Ennek a témának a részleteit ezen
dolgozat első részében már ismertettük.
9./
Éljünk
a jelenben
A pillanatokban
felbukkanó apró örömök átélésének képességét érdemes
gyakorolni, mert ennek birtokában növekszik az önbizalom,,
elégedettségérzés. Aki gyönyörködni tud a napkeltében, a
természet szépségében az könnyebben képes magát jól érezni.
Állandóan
a múlton kérődzünk, vagy a jövő miatt rágjuk a körmünket. Így
hát balga módon egyszerre három idősíkban élünk: a múltban, a
jelenben és a jövőnkben. Ennek köszönhetjük azt, hogy a
pillanataink java részét - azaz magát az életünket - nem
tapasztaljuk meg igazán.
Tudnál
a múltadban boldog lenni? Nyilván nem, hiszen az már elmúlt. Nem
létezik. Visszaemlékezhetsz ugyan egy-egy jó pillanatodra, de az
csak halvány árnyéka annak, amit a jelenben élhetnél meg. Tudnál
a jövődben boldog lenni? Nyilván nem, hiszen az még nem
létezik. Elképzelheted,
milyen jó is lesz majd, ha... De az az öröm csak halvány árnyéka
annak az örömnek, amit a jelenben élhetsz meg.
Ha van valami, ami
biztosan közös mindannyiunkban, akkor az az, hogy mind
boldogok szeretnénk lenni és szeretnénk elkerülni a csalódást.
Ennek ellenére sokszor saját magunkat hozzuk olyan helyzetbe, ami
fájdalmat okoz nekünk. Boldogságunkat
emberektől, helyzetektől és dolgoktól tesszük függővé,
melyekhez egész életünkön át ragaszkodunk és annak
lehetősége miatt stresszelünk, hogy elveszíthetjük ezeket, ha
valami rosszul sül el
Nem tudjuk
megváltoztatni a múltat. Még akkor sem, ha újra és újra
felidézzük. Tolsztoj
szerint:
„Csak egy idő a fontos, a MOST!
Ez a legfontosabb, hiszen csak ezt tudjuk befolyásolni.”. Ha tehát
teljes életet szeretnénk élni, cselekednünk kell. A
cselekvés képessége csak a jelenben áll rendelkezésünkre.
A múlt már megtörtént, a jövő még nem létezik, csak itt és
most van lehetőség a tettekre.
Aki a múltat és a jelent ismeri, az tud jövőt építeni. A múlt ismeretének egyik fontos része a hagyományok ismerete, tudása.
A „hagyományok” fogalom köre széles. A legfontosabb jellemzője, hogy ebbe beleszületünk. Ehhez köthető a hitvilág kialakulása az egyén lelki békéjének egyensúlya. A hagyományaink szerinti életvitelünk, lelki biztonságot ad a mai világunk uniformizálódó kihívásaival szemben. Lehetőséget teremt a kreatív szellem megnyilvánulásának
Az emlékezés nagyon fontos része az életünknek, tulajdonképp összefűz minket egybe. Nem széthulló láncszemekként járunk-kelünk, hanem egyben lévő emberként. Az emlékektől való menekülés örökös békétlenség, és darabjaira hulló, nyugtalan ember. A pszichológia a múltbeli történésekkel magyarázza a személyiség kialakulását. Úgy csinálunk, mintha a múlt létezne. Valójában csak lenyomatok vannak a lelkünkben itt és most. De ha a múlt nem létezik, akkor hogy lehet, hogy még mindig alapvetően meghatározza viselkedésünket, gondolkodásunkat, törekvéseinket, önértékelésünket, mi több olykor álmainkat is? nem a múlttal van bajunk, hanem az emlékekkel. Az emlékek itt-és-most arra valók, hogy értsük és értelmezzük magunkat. Véleményem szerint – ellentétben sokakkal - a múlt lelkünkben és ez ad magyarázatot jelenbeli gondolkodásunkra, viselkedésünkre.
10./
Fizikai
élénkség, mozgékonyság
A testi inaktivitás
pszichikai renyheséget és testi gyengeséget eredményez. Minden
testi aktivitás elősegíti az endorfin termelést, ha elegendő
ideig és megfelelő intenzitással mozgunk (torna, úszás,
atletizálás gyors séta, ha a 20 percet meghaladja, kerékpározás
kertészkedés stb.)
Összefoglalva
a tíz boldogság parancsról azt mondhatjuk, hogy ha egy kicsit
elmozdítasz kedvező irányban az életedben, akkor az egész
nagy életmintázat is megváltozik
A
boldogság nem a cél, hanem az út
(Skrabski Fruzsina)
Az
Apor
Vilmos Katolikus Főiskola
egyetemi tanára, Skrabski
Árpád
kutató, mérnök-szociológus, édesanyámmal Kopp
Máriával
együtt öt könyvet írtak
Nekünk
könnyű dolgunk volt, mert a szüleink
úgy éltek, mint ahogyan tanították,
hogy hogyan
lehetünk boldogok. Példaként
voltak közöttünk.
Biztos vagyok benne, hogy most velünk örülnek ennek a könyvnek,
hiszen ez nagyon sok fiatalnak, családosnak, de még az idősebb
generáció tagjainak is hasznos és jól megtérülő tanácsokkal
szolgál. Egy kicsit olyan ez nekünk, mintha feltámasztottuk volna
őket – mondta Skrabski
Fruzsina,
A boldogság
nem a cél, hanem az út, amin haladunk.
A mama mindig azt mondogatta nekem, hogy a „férjeinket
dicsérjük, dicsérjük, dicsérjük!”,
a férfiaknak pedig azt tanácsolta: „pelenkázz,
tovább élsz!”,
ezzel felhívva a figyelmet a pozitív dolgok és a gyermekvállalás
boldoggá tévő és egészségvédő hatásaira is – mesélte
Fruzsina.
A Skrabski
házaspár lányától
azt is megtudtuk, a könyvben leírtak bizonyítják, hogy a szerelemnek
nem kell kialudnia a házasságban
az évek múlásával.
Óriási
hangsúlyt fektettek a közösség erejére, mind a család, a
munkahely, mind a helyi kisközösségek megtartó erejét tekintve.
Azt gondolom, A „Boldogságkeresés
útjai”
könyv igazi kultuszkönyv, jól illeszkedik a mai népszerű
pszichológiai könyvek sorába. Rengeteg praktikus tanáccsal és
szakmai kutatásokkal alátámasztott személyes tapasztalataival
hasznára és javára válik olvasóinak.
Apukám a
betegségével dacolva hatórás előadást tartott Vácon a
szociálpedagógus hallgatóknak. Kedvenc tantárgya a
házasságszociológia volt. A fiataloknak be akarta mutatni, hogy a
jó emberi kapcsolatok, különösen a
jó házasság mennyire fontosa boldogsághoz,
és ezt hogyan lehet elérni a mai magyar társdalomban.
https://www.lokal.hu/tag/skrabski-fruzsina/
Magyarázat
Kopp
Mária (Budapest, 1942. január
14. – Budapest, 2012. április
3.)
magyar orvos, pszichológus, a Semmelweis
Egyetem Magatartástudományi
Intézetének tudományos igazgatóhelyettese, a Semmelweis
Egyetem–MTA „Mentális
Egészségtudományok” társult kutatócsoportjának vezetője
volt. A pszichológiai tudományok akadémiai doktora.
Kutató professzor, aki 332 tudományos közleményt és 11 könyvet
adott közre, 66 monográfiába, szakkönyvbe írt fejezetet vagy
részletet. 1965-ben kötött házasságot Skrabski
Árpád (1939–2009)
mérnök szociológussal, akivel két gyermeküket nevelték fel,
Luca (1974) és Fruzsina (1975).
Kitüntetése többek között: A
Magyar Érdemrend középkeresztje a csillaggal (2012)
Skrabski Árpád a Budapesti Műszaki Egyetemen szerzett számítógépes mérnöki diplomát Első munkaállomása a Műszeripari Kutatási Intézet, itt mint fejlesztő mérnök dolgozott Zsámbéki Katolikus Tanítóképző Főiskola közgazdasági, pénzügyi és jogpedagógiai tanszékének tanszékvezető főiskolai tanára, a szociológiai tudományok kandidátusa több mint százharminc publikációja jelent meg.
Mitől
függ a boldogság?
„A boldogság nem
függ a holnaptól, a tegnaptól, s nem függ az anyagi javaktól,
karriertől sem. S nem függ egy másik embertől sem. Csakis
magunktól függ.
Magunkban kell először megtalálni, hogy aztán tudjunk belőle
másnak is adni. Önzetlenül, csupán a jó szándék által
vezérelve. Mert erről kell szólnia az életnek.”
Ryan
RM, Deci EL. (2001): On Happiness and Human Potentials: A Review of
research on hedonic and eudaimonic well-being. Ann Rev Psychol, 52:
141-166.
Kopp Mária,
a Semmelweis
Egyetem Magatartástudományi Intézetének
egykori igazgatója és férje, Skrabski
Árpád
több kutatásban igazolták: jobb
házasságban élni, mint egyedül. Az
egyedüllét még az alkoholizmusnál és a dohányzásnál is
rosszabb hatással van a szervezetre, a magányosok pedig jóval
hamarabb halnak meg, mint a harmonikus párkapcsolatban élők.
A tényt a Harvard
Egyetem
kutatásai is igazolják: egy longitudinális, 75 éven át tartó
kutatás során 724 ember életéről rögzítettek adatokat,
rengeteg feljegyzés után pedig arra a következtetésre jutottak: a
hírnévnek,
de a gazdagságnak sincs annyi köze a boldogsághoz,
mint a szeretetteljes társas kapcsolatok. Kutatásuk azt is
bizonyítja, hogy az élettársi kapcsolatnál stabilabb a házasság:
utóbbiak ugyanis vagy 3-szor ritkábban szakadnak meg.
Jóllét és vallásosság
A vallások – a
hinduizmust is beleértve – arról szólnak, hogy a valóságnak
egy más dimenzióját ismerik meg, aminek következtében a hívők
másként értelmezik a körülöttük zajló eseményeket, mint a
nem hívők.
Ebben találják meg boldogságukhoz a kapaszkodókat
A
pénz nem boldogít
Kutatások
igazolják, hogy az átlagosnál jobb anyagi helyzet önmagában nem
feltétlenül tesz boldogabbá is
minket. Ráadásul miközben az anyagi javakat üldözzük, könnyen
elhanyagolhatunk olyan tevékenységeket, amelyek valóban pozitív
hatással lehetnének ránk.
A legújabb
felmérések szerint bár a több
pénz növelheti az elégedettség érzetét
az emberekben, mégsem tesz senkit boldoggá.
A Gallup
felmérése
során összesen 136 000 embert kérdeztek meg 132 országból. A
résztvevőknek nullától tízig kellett pontozniuk napi élményeiket
és boldogságérzetüket. Az eredmények alapján egyértelműen
kiderül, hogy a pénzügyek rendezettsége, azaz a rendszeres
anyagi bevétel növeli az elégedettség érzését, de mégsem ez
tesz egyértelműen boldoggá,
hiszen a pozitív érzések inkább olyan dolgokhoz köthetők, mint
a családi támogatás, a baráti kapcsolatok rendezettsége és a
munkahelyi siker.
"Nem
kell, hogy dúskáljunk az anyagi javakban ahhoz, hogy jól érezzük
magunkat és pozitív hatások érjenek. Persze az anyagi biztonság
jelentős terhet vehet le a vállunkról, de nem kell, hogy a
boldogság egyet jelentsen a pénzzel."
Ed
Diener,
az Illinois Egyetem pszichológus professzora.
Ha a
különbségekre fókuszálunk, mindig csak azt láthatjuk, ami
elválaszt bennünket. Amiben biztosak lehetünk az az, hogy mindenki
boldog szeretne lenni.
Az egyetlen, amiben biztosak lehetünk hogy mindegyikünk örömteli
életre vágyik
A
boldogság bennünk van,
s az akadályokat kell eltávolítanunk, hogy feltáruljon az a
csoda, ami bennünk van, s ami valójában mi magunk vagyunk.
Nem
attól vagyunk boldogok, hogy jó állásunk van, sok pénzünk van,
szép házunk, jó autónk, de még csak nem is attól, hogy
egészséges családunk van, barátok vesznek körül, mi is
egészségesek vagyunk. Általában ezeket a dolgokat kergetjük,
mert azt hisszük, majd, ha ezek meglesznek, akkor igazán boldogok
leszünk. De van ebben egy óriási csavar, amit a legtöbb
ember nem vesz észre, ezért válik az egész élete egy nagy
boldogságkergetéssé.
Pszichológiai
vizsgálatok tanulsága szerint a hirtelen
meggazdagodás örömei is csak ideig-óráig tartanak; –
ehhez lottónyertesek sorsát követték nyomon, akik egy idő után
semmivel sem tartották boldogabbnak magukat, mint a főnyeremény
megütése előtt. Igaz, egy alsó anyagi határ alatt a
boldogságszint is érthetően alacsony, de a döntést – hogy
hogyan érezzük magunkat az adott helyzetünkben – ilyenkor is
magunk hozzuk.
Kísérletekben
olyan emberek boldogságszintjének alakulását vizsgálták, akik
balesetben lebénulva váltak ágyhoz vagy tolószékhez kötötté,
azonban a lottónyertesekhez hasonlóan náluk is azt figyelték meg,
hogy egy-két éves időszak elteltével ugyanúgy hasonló lelki
szintre állt vissza a boldogságuk foka.
Vágy és
a boldogság kapcsolata
A sok vágy sok
szenvedést szül, és kevés boldogsággal jár, míg kevés
vágyból kevés szenvedés ered, így boldogabbak lehetünk.
Ez a nyugati gondolkodásmóddal szemlélve logikátlannak tűnhet,
hiszen az életben való előrejutásunkat vágyaink ösztönzik,
nélkülük aligha haladnánk bármerre. A vágyakkal önmagukban
véve nincs baj. A gond onnan ered, hogy vágyaink irányítása,
„használata” helyett vágyaink
rabjaivá, hű követőivé válunk.
Ha megismerjük vágyaink természetét és működésmódját, teret
nyerhetünk azok tudatosabb irányítására.
Ha vágyunk
beteljesül, az kezdetben örömmel és büszkeséggel tölt el
bennünket. Ez azonban gőgössé tehet minket, ami – a fentebb
leírtakkal ellentétben – önmagunk felülértékelését jelenti.
Önértékelésünk tehát könnyen vágyaink be- és
be-nem-teljesülésének tárgyává válhat. Ráadásul az elérést
követő öröm rövid életű. Egyfelől elkezdünk kötődni a
megszerzett tárgyhoz vagy elért eredményhez, értékhez, s e
kötődés által megjelenik az elvesztésétől való félelem is.
Hatványozottan igaz ez az elért sikerekre, erényekre: „Most jól
teljesítettem, aminek örülök, de máris rettegek is egyben: mi
lesz, ha legközelebb nem hozom ugyanezt a szintet?” Továbbá
felbukkan a mohóság érzése is. Aminek ma örültünk, egy hónap
múlva már nem fogunk, mert az már nem lesz elég, és újabbat,
többet, jobbat akarunk. S a vágyak láncolata máris csapdájába
ejtett.
Át kell gondolnunk,
hogy mindaz,
amire vágyunk, valóban fontos-e.
Mi az, ami igazán értékes, lényeges az életünkben? Ezen
kérdések mentén aztán érdemes felülvizsgálnunk, majd
limitálnunk a vágyainkat. „Kevesebb
vágy, kevesebb szenvedés, több boldogság.”
Ez azonban még önmagában kevés. Fontos felismerni a vágyak és a
szenvedések hátterében rejlő elégedetlenséget. Az önmagunkkal
és körülményeinkkel való elégedetlenség lelki fájdalmat,
zavart, rossz érzéseket kelt.
A vágyak
korlátozása
nem azt jelenti, hogy ne törekedjünk, ne legyenek céljaink. Inkább
azt jelenti, hogy lehetőségünk nyíljon megtalálni a
megelégedettségünket. Vágyaink teljesítésére ugyan törekszünk,
de hogy teljesül-e vagy sem, az nem befolyásolja sem
önértékelésünket, sem lelki jóllétünket.
https://mindsetpszichologia.hu/2018/01/24/boldogsagunk-akadalyai-avagy-miert-kell-ennyit-szenvednunk/
A
boldogság akadályai
Akik a boldogság
pillanatában már félnek, hogy elveszítik a boldogságot, sosem
tudnak igazán boldogok lenni. Hogy ezt beismerjük, nem kell
szakképzett pszichológusnak lenni, hiszen mindenki tudja, mennyire
meg tudja mérgezni a szorongás,
a jövő miatti aggódás
a legcsodálatosabb perceinket is.
Persze nem
mindenkinél van így: vannak a „szerencsések”, akik
személyiségükből adódóan nem foglalkoznak a jövővel, a „mi
lesz?”-szel, hanem csakis
a jelenben élnek.
De nem mindenki születik ilyennek, sőt, statisztikák szerint az
„aggódósak”
vannak többségben,
és nekik a boldognak mondott állapot eléréséért sokkal
keményebben meg kell küzdeniük.
Már
az ókori filozófusok is megmondták: a boldogság fő
akadálya, ha a múlton rágódunk,
a
jövőtől pedig félünk.
Ez azt jelenti, hogy a boldognak látszó – vagy magukat őszintén
annak mondó – emberek egyik titka az, hogy e kettőt nem csinálják
Emberi
kapcsolataink
Ahol
a legtöbbet tehetünk életünk minőségének jobbításáért, az
az emberi kapcsolataink. A kapcsolataink az a területe az
életünknek, ahol a legtöbbet tudunk rontani. A kapcsolataink
minősége zömmel csak rajtunk múlik.
A kapcsolataink
jobbításának legalapvetőbb eszköze, ha megtanulunk
hallgatni.
Figyelmesen meghallgatni másokat nagyon nehéz feladat. Ennek
ugyanis az a feltétele, hogy képesek
legyünk magunkat a háttérbe helyezni.
A beleérző képesség, a fontos, amikor képes vagyok mögé
látni az emberek szavainak.
Mindig azt adjuk az
embereknek, amire igazából szükségük van, s csak annyit, ami
után már önállóan is képesek lépéseket tenni. Ne
azt adjuk, amit kérnek,
Viszont nem szabad elhallgatni, hogy a figyelmes hallgatás
képessége nélkül nagyon nehéz másoknak megfelelő támogatást
adni.
A párkapcsolatok és az új házasok részére elmondható, hogy a boldogságot nem lehet csak egyszerűen megtalálni, hanem azért meg is kell küzdeni, mégpedig kölcsönös türelemmel és önmegtagadással. Ex nihilo nihil fit. " = "Semmiből semmi se lesz.
Tanácsok Feleségeknek a boldogság elérése és megtartása érdekében
Tanácsok Férjeknek a boldogság elérése és megtartása érdekében
Sok olyan helyzet
lehet az életünkben, amikor nem vagyunk képesek kivonni magunkat
mások próbálkozásai alól. Minden áron bele akarnak rángatni
minket különböző csavaros helyzetekbe, amiben mi nem érezzük
jól magunkat.
Ezekre is mondhatunk
nagyvonalúan nemet,
mert ezek alapvetően nem a mi történetünk részei.
Társadalom
szabályrendszere
Az
életcélt, a boldogságot a szabályrendszerek betartásával kell
kialakítani.
Alapvető szabályokra épült rá a társadalom aktuális
szabályrendszere. Ezek határozzák meg a törvények alkalmazásának
a kereteit, a közteherviselés módozatait, azon szabályok
tengerét,:amelyek a mindennapi élet kereteit meghatározzák.
A közösségek
egy szabályrendszer mentén szerveződnek, melyek egy része írott,
másik része íratlan. Amit ezekről tudni érdemes az, hogy íratlan
szabályok képesek felülírni az írott törvényeket.
Az európai jogrend
viszonylag egységesnek tekinthető, nincsen benne halálbüntetés,
csonkításos retorzió, vagy a nemiség, a vallási és az etnikai
hovatartozás alapján való megkülönböztetés.
A jogalkalmazás
mégis országonként eltérő,
mert a kultúra
eltér.
Németországban például mindent lehet, amit a törvények
megengednek, míg Angliában
mindent lehet, ami nem tilos.
A mindennapokban többnyire az íratlan szabályokhoz igazodunk. A belső (lelki eredetű) törvényekkel szöges ellentétben álló döntéseket és szabályokat az emberek sokszor gond nélkül felülírják. Példa: Szophoklész Antigoné dráma esetében alapvető konfliktus Antigoné és Kreón a thébai király szembenállása. Antigoné eltemeti testvérét, Polüneikészt, mert csak így juthat a túlvilágra. Antigoné az emberség és a lelkiismeret parancsát, az istenek íratlan törvényeit képviseli, hogy a halottakat el kell temetni; Kreón király az ember által hozott törvény nevében lép fel, amely zsarnoki törvény, és szemben áll az istenek törvényével: nem engedi a halott Polüneikész eltemetését.
Újkori példa:
amikor zsidókat kimenekítettek a második világháborúban; Egy másik
történet:
támogatta és ápolta a haldoklókat a kalkuttai Teréz anya; vagy
egy ferences szerzetes gyerekek tömegét neveli egy pici faluban
(Déván).
http://lelki-egyensuly.hu/5-erzelmi-serules/
A liberalizmus egykor az ember személyes szabadsága és politikai részvételi jogának garantálására irányult. Mára azonban teljes társadalomi erkölcsi és kulturális vetületének átformálására igényt tartó agresszív ideológia. A szabadság vonzó jelszava alatt az egyéni önrendelkezés abszolutizálásáig jutott el. Ennek alárendelt mindent: Istent, hazát, családot, sőt ma már a biológiai adottságokat is (genderizmus). Társadalmi rendre úgy tart igényt, hogy ki-ki háborítatlanul kiélhesse vágyait az egyéni önmegvalósítás jól hangzó címszó alatt.
A
Hegyi beszéd keretében elmondott „nyolc boldogság törvény”
A Hegyi beszéd Máté
evangéliumának 5-7. fejezete. A leghíresebb rész belőle a nyolc
boldogság.
A
nyolc boldogságról nagy számú tudományos s lelki témájú könyv
jelet meg. A következő dolgozatomban mindegyik boldogság mondásról
rövid, nem vallásos olvasóim számára is érthető gondolatokat
fogalmazunk meg. Az ismertetésben utalok a boldogság hiányára az
ebből fakadó veszteségre.
Az első
beszédgyűjtemény a Hegyi
beszéd (Mt
5–7), amelyet Máté Jézus működésének kezdetére helyez.
Eszerint a Hegyi beszéd Jézus
programbeszéde,
tanításának foglalata. A nyolc boldogság tartalma nem
más, mint Jézus embertana, Isten elgondolása az emberről. Azt
mondja el, milyennek
kell lennie annak az embernek, akihez tanítása szól.
A boldogmondások
szövege nyolc egyforma szerkezetű rövid összetett mondat. Minden
főmondat a „Boldogok” szóval kezdődik, minden
mellékmondat „mert” szócskával vezeti be a
magyarázatot, amely megindokolja a főmondat állítását. Arra
hívja fel a figyelmet, hogy mindaz, amit az előbb általánosságban
elmondott, az személyesen értendő,
a mindenkori olvasóra is vonatkozik: „ti vagytok ezek”,
„tirólatok beszélek itt”.
Jézus
szerint az ember életének célja a boldogság.
Isten azért teremtette az embert, hogy az ember boldog legyen.
Boldogságra teremtett minket. Ilyen egyszerű. Nagy írók,
gondolkodók, filozófusok sokat elmélkedtek arról, mi is az
emberélet célja és értelme. Jézus válasza az, hogy ez a cél
nem az anyagi jólét, nem a hatalom, nem is a küzdelem a
haladásért, vagy más efféle. Ezek lehetnek
a boldogság eszközei, de az ember célja maga a boldogság.
Annak, aki Isten
értékrendje szerint nézi saját magát, sorsát; és ez sikerül, akkor
a boldogság még nehéz életkörülmények, szenvedések közepette
is lehetséges számára.
A Hegyi
beszédben
elhangzott mondások tehát azt tárják fel, miként
lehet boldog az ember.
Ezért a nyolc boldogságot így is nevezik: „A
boldogság törvénye.” Meglepő
dolgot tudunk meg: A boldogságnak törvénye van! Nagyon
kevés ember gondolja ezt így. Az ember hajlamos azt hinni, hogy
boldogsága rajta kívüli tényezőktől függ, pénztől, jó
állástól, egészségtől és más hasonlóktól, csupa olyasmitől,
ami végső soron a kiszámíthatatlan szerencse dolga. Jézus
ellenben azt állítja, hogy a boldogság
nem a véletlenen és nem a rajtunk kívüli körülményeken múlik,
hanem törvénye van, tehát mindenki elérheti, mindenki boldog
lehet, ha megszívleli ezeket a törvényeket.
Arról
van szó, hogy a boldogságnak
nem akadálya a pénz hiánya, a szépség, a kivételes adottságok
hiánya, a jó állás, a hatalom hiánya, de még az egészség
hiánya sem.Kijelenti, hogy boldogságunk egyedül tőlünk függ, csak azon
múlik, akarunk-e ezen törvények szerint élni, vagy
nem. Ez a hallatlan újdonság, amelyet Jézus mégis oly
megingathatatlan bizonyossággal hirdet – igazi örömhír, vagyis
evangélium.
Magyarázat
Az evangélium görög eredetű
szó, jelentése jó hír, örömhír, amellyel általában
az Újszövetség első
négy könyvét jelölik Ezen könyvek szerzőit
nevezzük evangélistáknak
(Máté, Márk, Lukács, János). Az evangéliumok Jézus
tanítását és beszédeit,
születését, életét, szolgálatát, keresztre feszítését és
feltámadását írják le..
A nyolc boldogság értékrendje azonban merőben ellentétes a világban szokásos értékrenddel.
A boldogmondások
címzettjei tehát olyan emberek, akik vállalják, hogy benne élnek
ugyan a világban, de nem a világ erkölcsi törvényei szerint
élnek.
https://www.karizmatikus.hu/hitvedelem/tanitas-atyak-tanito-testverek/877-a-boldogsag-toervenye.html
A 8 boldogság elemzését a következő dolgozatban olvashatják.