Fiataloknak és korosabbaknak egyaránt: Nem elég vágyni a boldogságra, tenni kell érte! De mit és Hogyan?
„Boldogság
gyere haza
Késő
van, gyere haza
Honnan
jössz, nem érdekel
Gyere
haza csak ennyi kell” (Dalszöveg)
A
World
Happiness Report 2018-ban kiadott jelentés
szerint Magyarország már a 69. helyet foglalja el a
156 országot rangsoroló listán, ahol 2012-ben még a 110.,
2013-ban a 104., 2016-ban a 91., 2017-ben pedig a 75. helyen
állt.
A
vizsgálatban 17–88 éves férfiak és nők vettek részt, a
felmérés kiterjedt az élettel való elégedettség, az érzelmi, a
pszichológiai, a szociális és spirituális jóllét és a mentális
egészség szintjének a megállapítására is.
A
2018-as vizsgálat is megerősítette, hogy a nők minden régióban
és minden korcsoportban boldogabbnak vallják magukat. A nők a
mentális egészség és a pszichológiai immunitás terén is jobban
állnak, mint a férfiak
Világszerte
március
20-án ünnepeljük a boldogság napját.
Az ENSZ Közgyűlése 2012 júniusában nyilvánította a boldogság
nemzetközi napjává március 20-át. A Közgyűlés hangsúlyozta,
hogy a
boldogság keresése az emberi lét egyik alapvető célja.
http://novekedes.hu/on-boldog-ember/
A boldogság leírása az ókortól napjainkig
Russell
figyelembe vette az emberi lény sokrétű érdeklődését, az
emberek közti viszonyokat, valamint azt a világot is, amely az
embert körülveszi. Másképpen kifejezve Russell azt sugallta,
hogy a boldogság
felé vezető út az, amely egyben eltávolít minket az
egocentrizmus bármiféle fajtájától,
a magunkba zárkózástól, illetve a másoktól való
elzárkózástól.
Russell
számára a boldogság nem a szenvedélyek megsemmisítését, hanem
némely szenvedély konszolidálását és más szenvedélyek
gyengítését jelenti. E gyógymód szinte banális: mintha arról
volna szó, hogy elég
megelégedni a kis dolgokkal, elég értékelni az élet örömét,
az érzelmeket, a családot.
“Boldog az az ember, aki objektíven él – állítja Russell –,
akinek szabad érzelmei és mély érdeklődése van. A szeretet
tárgyává lenni a boldogság meghatározó alapja,
de az ember, aki szeretetet kér, nem feltétlenül azonos azzal, aki
ezt meg is kapja. Az az ember, aki szeretetben részesül, általában
az, aki adja is a szeretetet.
http://www.c3.hu/~prophil/profi064/sita.html
Ki
az erényes ember?
Mivel
említettem az erény és a boldogság közötti kapcsolatot ezért
emlékeztetőül az erényről a következőt írom:
Az erény olyan magatartás,
amikor
az
embernek módja és hajlama van a bűnre,
de mégsem vétkezik.
Platón
szerint
az erkölcsi
erények
a következők:
Platón és
több más filozófus szerint a bátorság
a legfőbb erény,
mert ez teszi lehetővé a többi erény tanúsítását, amikor
azokra szükség van.
Az
erények alkalmassá tesznek minket arra, hogy tartósan helyes
cselekedeteket vigyünk véghez.
Boldogság
fogalma
Filozófusok, nagy
gondolkodók sokat elmélkedtek arról és gyakran fejtegetik, hogy
mi az emberi
élet célja és értelme.
Jézus válasza meglepően egyszerű: az
ember
életének célja a boldogság.
Isten azért teremtette az embert, hogy boldog legyen. Sok mindenben
különbözünk egymástól, egyvalami azonban mindannyiunkban
közös: a vágy, hogy boldogok legyünk.
Hajlamosak vagyunk
azt hinni, hogy a boldogságunk rajtunk kívüli tényezőktől függ:
pénztől, jó munkahelytől, sikertől, befolyásos pozíciótól,
egészségtől, csinosságtól és hasonlóktól. Jézus azonban azt
mondja, hogy a boldogság
nem a rajtunk kívül álló és sokszor tőlünk független
körülményeken múlik.
Mindenki boldog lehet. A boldogságnak törvénye van – elégséges
aszerint élni.
A legtöbbünk
szeretne boldog lenni és ehhez nem
ártana tudni, mi a boldogság.
Ha pedig a Lyubomirskyéhoz
hasonló "tudományos"
vizsgálódások sem igazítanak el, akkor ugyan honnan tudhatjuk
meg, mi az igazi boldogság?
A boldogság fogalma
maga folyamatosan változik és nem csak a filozófusok szemében.
Mindez arra mutat rá, hogy a "mi
a boldogság" kérdés egyáltalán nem magától értetődő,
hiszen nagyon sok okos ember meglehetősen megalapozott érvek
alapján egész mást gondolt arról, mit kell boldogságnak
tartanunk
https://filofaktor.blog.hu/2014/06/16/merheto-e_a_boldogsag
Nietzsche azt
mondta, hogy csak annak van definíciója, aminek nincsen
története. Márpedig a boldogság
fogalmának hosszú és gazdag története van.
De még ha van is a boldogságnak egyetlen helyes definíciója,
akkor is be kell látnunk, hogy azt megtalálni egy rendkívül
összetett feladat.
A boldogság nem az
alkalmi cselekedetek szintjén történik, hanem egy életforma.
A boldogság belülről fakadó derűben, mosolyban, szolgálatban,
kedvességben, segítségnyújtásban megnyilvánuló erő. A jó
cselekedetek, a békességszerzés, a békéltetés természetesen
árad a lényéből. Harmóniára jutott önmagával, viselkedésében
nincs semmi megjátszás, erőltetés
A boldogság
kutatása kulcstényezővé vált. Az utóbbi években számos
tudományos és bestseller könyv jelent meg boldogság témában.
Ennek oka, hogy a legtöbb
cselekvésünk motivációja a boldogság megtalálása
(természetesen ez mindenki számára más formában jelentkezik).
Prof Dr
Bagdy Emőke
egyetért Sonja
Lyubomirsky
boldogságkutató tézisével, mely szerint a boldogság
képessége fejleszthető, a boldogság tanulható.
Nem
azt kell várnunk epedve, hogy minket szeressenek, hanem nekünk kell
és érdemes minél teljesebben, nyíltabban,
őszintén kifejeznünk szeretetünket a másik iránt.
A szeretet cselekvő, adni tudó, nem a kapás vágyára épül,
hanem az érzésnek a másik félre kiterjesztésére, ezt pedig a
tetteinkkel tudjuk leginkább kifejezni.
A
boldogság érzésének állapota nem statikus, hanem cselekvő
folyamat.
Ha a
szüleinktől megtanultuk, hogyan tehetjük a másik embert boldoggá,
vagyis mi magunk is miképp kaphatunk mástól örömöket, vagy
tartósabb boldogságot, akkor nem kétséges, hogy ezt magától
értetődően visszük tovább saját felnőtt korunkba.
Az Y-generációval
kapcsolatban azonban komoly aggályai vannak sokaknak, bár a
félrenevelés miatt az idősebb
korosztály is érintve van
a következőkben: az alázat
hiánya, a nárcisztikus jellemzők,
a felszínes értékrend.
A felszínes
értékrend előtérbe kerülésével egy időben egyre nagyobb
fogyasztóereje van az embereknek, és a boldogság egyre inkább a
wellness-hétvégét, az új okostelefont, a német márkájú autót
jelenti
Magyarázat:
Alázat
Az
Y-generáció nem ismeri az alázatot
Az
alázat fogalma meglehetősen sok zűrzavart okoz az emberek
világában, mert a legtöbbünknek fogalmunk sincs annak valódi
jelentéséről. Gyakran
a megaláztatás
jut erről a szóról az eszükbe,
pedig az alázat lényegét tekintve egy belátáson alapuló
önkéntes
döntés, melynek szoros kapcsolata van az önismerettel.
Nézzük meg, hogy milyen könnyedén hajlongunk egymás illuzórikus
hatalma előtt, és milyen nagy gőggel és fölényeskedéssel
viseltetünk a világ Teremtőjével szemben. Gyáva megalkuvókként
hajlongunk egymás mondvacsinált hatalma előtt, és azt várjuk,
hogy az asszonyok felnézzenek ránk és bizalmukat helyezzék
belénk. A
gond az, hogy nem értjük ezt a kifejezést. Egyikünk sem tudja
igazán, hogy mi az alázatosság. Gyakran összekeverjük egy másik
kifejezéssel: a gyengeséggel. Az alázatnak semmi kapcsolata nincs
az erőtlenséggel. Az
alázatosság nem a gyávaság jele. Az alázatosság nem jelent
hamis szerénységet.
Valójában,
görögül az
alázat, "kordában tartott erőt" jelent.
Tehát, ha alázatos vagy, nem lehetsz gyenge. Mi
nem alázat? – Hát… beképzeltnek
lenni, az önhittség, a gőg, ezeknek ez lehet a mondata: “Ezt én
is tudom” vagy “Én jobban tudom”.
A magyar értelmező
szótár a következőket írja az alázatról:
1.
Saját érdemeink lebecsülése és eközben más
személy érdemeinek túlértékelése;
saját tetteiért elismerést, kitüntetést nem igénylő
önleértékelés.
2.
Erős szerénység; feltűnésmentes,
visszafogott és tartózkodó viselkedés.
3. Saját
akaratunkat függővé tesszük másokétól;
olyan engedelmes magatartás, viselkedés, amely elismeri saját
magunk függőségét, alárendeltségét, valaki másnak az
uralmától
Hát, ezen
értelmezés alapján én nem akarnék alázatos lenni. Eszerint az
alázat önfeladás és önleértékelés, ezt nem tartom
egészségesnek.
az egészséges, magas szintű alázatnál megmarad a szabadság. Van
alá-, fölérendeltség, mivel van természetes hierarchia, amit a
tudás és a tapasztalat alakít ki. Elfogadom
azt, akivel vagy amivel szemben alázatos vagyok. Elfogadom és
tisztelem. Hiszek benne, mélyen tudom, hogy jót tesz, jót hoz a
világba. Bizalommal vagyok felé és szeretettel, odaadó
szeretettel. Az egészséges alázatban nincs görcsölés, feszülés
és nincs benne semmilyen érdek vagy kényszer.
Nem
azért vagyunk alázattal valaki iránt, hogy cserébe kapjak
valamit, hogy elismerjenek, szeressenek vagy hogy anyagi előnyben
részesüljek.
Olyan, mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne éppen az, amit
csinálok. Tudom, hogy mi a fontos nekem, mire van szükségem, s
ezeket meg is adom magamnak. Minden szükségeset megteszek, hogy a
vállalt feladatot tisztességgel el tudjam végezni. Érdekes
kérdés, hogy vajon kivel vagy mivel szemben tudunk alázatosak
lenni? Van
egy ismert fohász, szeretném itt megemlíteni. A sorsunk vagy a
sorsunkat irányító nagyobb erők iránti alázatot szépen fejezi
ki
„Uram,
adj türelmet, hogy elfogadjam, amin nem tudok változtatni, adj
bátorságot, hogy megváltoztassam azt, amit tudok, és bölcsességet,
hogy a kettő között különbséget tudjak tenni. “
A
boldogság alap élményei
Alap ismeret: a
jóllét,
(well-being),
nem
azonos a jóléttel. Tudományosan is bizonyított, hogy az anyagi
jólétnek nincs szoros kapcsolata a boldogsággal,. Sok kutatás
szerint a tömegesen boldogabb emberek nem a jómódú államokban
élnek.
Háromféle jóllét típust különböztetünk meg:
Az öncélú, saját
magunkért , anyagi javak gyarapításáért történő cselekedetek,
nem képesek az örömérzés kiváltására. Ha nem volna kiért,
miért küzdenünk, akiknek felmutathatjuk az eredményeinket, akkor
a küzdelmeinkből fakadó győzelem hiábavalóvá válna. A
boldogság érzése mindig emberi kapcsolatokba ágyazódik be.
Azokból ered és azok által képes fennmaradni.
Hedonikus
és az eudaimonikus boldogság
A boldogságról
való gondolkodás során kétféle boldogságot különítettek
el.
a./
A hedonikus
boldogság lényege, hogy minél több és minél intenzívebb
pozitív érzelmet, érzést éljünk át, és a negatív érzelmek
szintje alacsony maradjon. A gyönyörkeresés
és az élvezethajszolás hétköznapibb
kifejezései is erre utalnak.
A hedonikus
boldogság az, amit a mai tudomány által külső
motivációnak nevezett dolgok okoznak (pénz, hírnév, szépség;),
és amire ma gyakran a köztudatban a boldogság forrásának
tekintenek. Az
érzékszervek boldogsága ez.
Ha valaki teljesen a
hedonikus boldogságforrásokra támaszkodik, akkor egy idő után
egyre nagyobb “dózisra” van szüksége belőlük (igen, pontosan
a drogosokhoz hasonló módon).
A modellek, celebek
és az unatkozó milliomos feleségek nem azok az emberek, akikben
túl gyakran látja az ember a személyes fejlődésre való vágyat,
a nagyobb dolgok építésére, a maradandó alkotására való
motivációt.
b./ Az
eudaimonikus
boldogság
már összetettebb, többrétegű. Az eudaimonikus boldogság
átélését adja többek között az önismereti munka, a belső,
személyes célok és az önfejlődés irányába tett erőfeszítések,
az élet
értelmességének érzése,
és az olyan tevékenységek végzése, amelyek személyiségünket
fejezik ki és intenzív bevonódással jellemezhetők. Fontos
különbség, hogy az eudaimonikus boldogság nem feltétlenül jár
kiugróan pozitív érzelmekkel.
Eudaimónikus
boldogság az, amit a belső
motivációt okozó tényezők hoznak az ember életébe: a
személyes fejlődés, a hozzájárulás a közösséghez, és a
jelentős kapcsolatok ápolása. Ez lenne az elme boldogsága.
Boldogság
elérésének stációi: PERMA
Ahhoz, hogy valaki
igazából boldog lehessen a következő elemekre van szükség
(ezeknek a kezdőbetűi a PERMA betűszót alkotják az egyszerűbb
megjegyezhetőség érdekében):
Positive emotions=P (pozitív érzelmek): örömet okozó dolgok, mint nyaralások, masszázs, egy jó étel stb…tehát ezek továbbra is fontosak
Vegyük észre, hogy
a mai
társadalom nagy sebességgel robog a homlokegyenest ellenkező
irányba.
Mindannyiunknak szüksége van egy parányi józan észre, hogy
elgondolkozzunk azon, amit híres pszichológusok tucatjai kutatások
alapján állítanak: amit az átlagember
csinál, az nem vezet a boldogság élményének átélésére.
Találd meg, hogy
mik azok a dolgok, amik téged előrevisznek, és akkor is azokra
koncentrálj, ha nehézségekbe ütközöl. A nehézség nem akadály,
mert erősebben emelkedsz ki, ami a személyes fejlődés kulcsa a
boldogsághoz.
1./
Az ember boldogságához nem
az járul hozzá, hogy mije van valakinek,
hanem hogy MI
az
a valaki Példaként erre felhozható, hogy aki Párizsba eljutott és
tetszett neki a város, arra nem azt mondjuk hogy élvezi
Párizst, hanem „élvezi saját magát Párizsban”.
2./
Nem az a döntő, hogy milyen hatások érik az embert
és hogy mi történik körülötte, hanem sokkal inkább az, hogy
miképpen
fogja azt fel.
Ha ez igaz, akkor a személyiség
a fontos a boldogság érzésének szempontjából.
Minden más közvetett, mert ezeknek a hatása meghiúsítható, de a
személyiséget meghiúsítani nem lehet. Mondhatjuk úgy is,
hogy minden történés csak időszerű, alkalomhoz
kötött, elmúló és változásnak van kitéve. Ezért van
az, hogy a kívülről jövő és ránk törő szerencsétlenséget
sokkal könnyebben viseljük el, mint azt, aminek mi magunk
vagyunk az okai.
3./
Az előző 1./ és 2./ pontban említettek értelmében tehát
a boldogságunkra
a legfontosabb a szubjektív világunk, vagyis a nemes jellem,
világos és intelligens, okos gondolatok, a derűs kedv, az
egészséges szervezet vagyis a „mens sana in corpore sano”.
Sokkal inkább kellene törődnünk ezért ezek
előmozdításával és megtartásával, mint a külső javak
szerzésével és a mások általi megbecsülés kierőszakoló
hajhászásával.
4./ Boldogságunkra közvetlenül a leginkább a derűs életfelfogás hat, mert aki vidám természetű annak mindig lesz oka rá, hogy az legyen. az maradjon. A dolgok nem jók vagy rosszak, csupán a viszonyulásunktól függ, milyennek látjuk őket
Ezt a tulajdonságot
semmi nem tudja pótolni. Ha valaki vidám, akkor egyre megy,
fiatal-e vagy öreg, testileg ép vagy testileg sérült, szegény-e
vagy gazdag – mert boldog.. Attól pedig nem kell
félnünk, hogy komoly elhatározásunkban, fontos gondjainkban
esetleg megzavar.
5./ „Vidámnak lenni nem egyenlő azzal, hogy minden tökéletes. Csupán azt jelenti, hogy eldöntötted: figyelmen kívül hagyod a hiányosságokat.”
6./
Boldogságunk egyik feltétele a tartalmas
élet.
Ha unatkozunk, ha ürességet élünk meg, a dolgok hiábavalóak
számunkra. Lehet kényelmes, gondtalan életünk,
mindez csak
forma, tartalom nélkül.
A
legtöbb boldog ember tevékeny,
autotelikus tevékenységeket végez, (nem
valamilyen haszon elérése a cél, csupán a tevékenység végzése
okoz örömet)
szabadidejét jóra használja. Célokat tűz ki, elérhető
célokat, melyek révén folyamatosan fejlődik. A célok segítenek,
hogy megtaláljuk életünk értelmét. .
Tényezők,
amelyek meghatározzák a boldogságot
1./
Öröklés, környezet, nevelés és önnevelés
A Kaliforniai
Egyetemen
folyó boldogság pszichológiai kutató centrumban Luobormirszki
és Sheldon
kutatásai
szerint a 100%-kal kifejezett boldogságnak 50%-a
az örökletességnek
tulajdonítható, és csak 10%-ot
képviselnek a környezeti feltételek.
A maradék 40%
lehetőséget mi magunk fordíthatjuk a saját javunkra.
Megjegyzés
A médiában felbukkanó olyan
fogalmakat, mint "boldogság gén", vagy általánosságban
"X tulajdonság génje" úgy kell kezelnünk, mint egy
bonyolult folyamat könnyebb megértését célzó leegyszerűsítést.
Valamely komplex hatás ugyanis a gének egész csoportjának és nem
egyetlen gén jelenlétének az eredménye.[1][2]
1
Ridley, M. (2003) Nature Via Nurture: Genes, Experience, and What
Makes us Human. London: HarperCollins Publishers
2
Betsy Dexter Dyer: The Basics of Genetics. Course Guide. Wheaton
College 2009
A
gének nem határozzák meg az élettapasztalatainkat és a
viselkedésünket Ezért csak 50% a szerepe a boldogság
átélésében.
Cambell
(1981)
vizsgálatai szerint az USA-ban magas anyagi jólétben élő felső
10 ezernek nem magasabba boldogság szintje, mint az amerikai
középosztályhoz tartozóknak.
A
jobboldali agyfélteke szerepe a boldogság elérésében
Ha az érzelmi agy
nem kapja meg azt a törődést, amire az egészséges fejlődéshez
szüksége van, akkor nem alakul ki megfelelő mértékben az
empátia, a megértés, a kötődés, a felelősségvállalás vagy
például a megbocsátás képessége. A bal agyfélteke nagyon okos,
de rideg, hideg és érzelemhiányos, ezért ha „elszabadul”,
háttérbe szorulnak a magasabb humán érzelmek, és hatástalanná
válik a lelkiismeret fékező, visszafogó ereje.
Napjainkban
a hangsúly javarészt a bal agyféltekés nevelés irányába
tolódik,
ami egyáltalán nem kedvez a szelídségnek, a toleranciának, az
altruizmusnak, vagyis sajnos a gyerekek egyre
inkább érzelmi
fogyatékosként nőnek
fel
a bal agyfélteke egyoldalú trenírozásának következtében.
Sonja
Ljubomirsky
arra kereste a választ, hogy melyek azok az élmények és átélések,
amik segítik
a boldogságra való képességet.
Kutatásai alapján pedig kialakított tíz, úgynevezett boldogságfokozó
pszichológiai képességterületet–
ezek közé tartozik például a hála,
a megbocsátás, a társas kapcsolatok gondozása, a célok kitűzése,
valamint a jövőbe vetett bizalom.
Tudományosan is igazolta, hogy ha ezekre megtanítjuk a gyerekeinket
(vagy mi magunk felnőttként megtanuljuk), boldogabb
életet élhetnek.
Prof.
Dr. Bagdy Emőke: „A mai gyerekek jó úton haladnak az érzelmi
fogyatékosság felé”
https://www.nlcafe.hu/baba/20190122/bagdy-emoke-interju-pszichofitness/
2./ A
küzdelmek az életben edzésben tartanak. Örömérzést okozók
Nincs
tökéletes, probléma nélküli élet.
Ez nem baj, hiszen a küzdésmentes jóllétben elpuhul az ember
teste és elméje egyaránt. Ha nem volna kiért, miért küzdenünk,
akiknek felmutatnánk az eredményeinket, akkor a győzelem
hiábavalóvá válna. A győzelemnek nem volna más haszonélvezője
csak az egyén. Értsük meg már végre, hogy a győzelem az öncélú
sajátmagunkért, az anyagi javaink gyarapításáért történő
cselekedetek nem képesek azt az örömérzést kiváltani, amit
viszont a nekünk fontos személyek megadhatnak, velünk együtt
örülve eredményeinknek.
3./
Legjobbat hozzuk ki abból, amink van
Nem azok az
életélvezők, akiknek minden dologból a legjobb van, hanem azok,
akik a legjobbat tudják kihozni abból, amijük van.
4./ Az
öröm nem azonos a boldogsággal
Az emberi élet
legszubjektívabb
érzelmi élménye a boldogság.
Az öröm azonban nem azonos a boldogsággal. Öröm az, amikor egy
hiány, vagy akadály megszűnik, vagy egy vágy, törekvés egy
cél elérése sikerült. Csakhogy az ilyen öröm nem tartós, mert
az öröm a hedonisztikus dolgokhoz kapcsolódik, amihez gyorsan
hozzászokunk és a velejáró érzelmi hőfokcsökkenés nem teszi
lehetővé, hogy hosszantartó legyen