Lelki betegség: Az érzelem hiánya
Egyesek
szerint az „érzelmeskedés” fölösleges dolog, csak eltereli
figyelmünket a fontos tennivalóktól. A valóság ezzel szemben az,
hogy érzelmeink nem véletlenül alakultak ki és maradtak fent az
evolúció során: segítenek minket a túlélésben. Az öröm, a
boldogság és a pozitív érzések jelzik, hogy biztonságos
helyzetben vagyunk – a szorongás, a félelem, a düh, a szomorúság
és az undor pedig azt, hogy valamin sürgősen változtatnunk kell.
Alexitimia
Az
alexitimia görög kifejezés: szó szerint az érzelmek
kifejezésére alkalmas szavak hiányát jelenti. Más
szóval az illetőnek nincsenek szavai az érzelmek leírására.
Az alexitímiások számára az érzelmek kifejezése, azok megélése,
illetve megkülönböztetése komoly problémát jelent. Képtelenek
belső, lelki életük tartalmát embertársaik felé kommunikálni:
akár a fájdalom, akár a boldogság, a mély emberi emóciók
tudatos át- vagy megélése ismeretlen számukra.
https://www.webbeteg.hu/cikkek/psziches/8260/alexitimia-erzelmi-analfabetizmus
Másokkal
leginkább hétköznapi, érzelemmentes témákról tudnak
beszélgetni, magukhoz senkit sem engednek igazán közel.
Az
érzelmekkel kapcsolatos nyelvi kifejezéstáruk szűkössége
mellett pusztán a düh és
a félelem bizonyos szintű leírására képesek. A
legfontosabb érzelmeknek 6 fajtája van: öröm,
szomorúság, harag, undor, félelem, meglepődés. Ezek az
érzelmek minden ember természetes fejlődéséhez hozzátartoznak
és pozitív vagy negatív érzelmek is lehetnek. Ez attól függ,
hogy az adott helyzet mit vált ki belőlünk, segít vagy hátráltat
minket, az adott szituációban.
Mivel
az érintett nem észleli az alapérzelmeket sem, azokat kezelni is
képtelen. A számára csupán feszültségként megélt helyzetből
két módon menekülhet:
Az
alexitímiások az emocionálisan felfokozott helyzetben csupán a
testi tüneteket képesek észlelni, és az esetükben a testi
jelekről teljesen leválnak a pszichés tényezők.
Érzelmeiket, egyértelműen testi tünetekben manifesztálják; nem
is tudnak érzelmekről, csupán testi szimptómákról beszámolni.
Nem véletlen, hogy az alexitímia jelenségének kutatása szorosan
összefügg a pszichoszomatikus betegségek vizsgálatával.
Pszicho
dinamikai szempontból a jelenség hátterében tanult
viselkedési minta állhat. Kialakulása azzal függ
össze, hogy kisgyermek korban nem kaptak érzelmi melegséget,
emóciókat mellőző, a kötődési igényt ki nem elégítő
családban nőttek fel
Az
alexitímiások nem
tudnak megélni egy-egy érzelmi helyzetet, nem tudják érzéseiket
mások iránt kimutatni és kommunikálni sem. Sőt,
miközben az egészséges emberek képesek megkülönböztetni a
különféle érzéseiket, nekik ez sem megy. Az empátia
nem ismert számukra, tulajdonképpen semmilyen
szituációban sem tudnak megfelelően viselkedni,
Az
alexitímia tünetei viszonylag jól felismerhetőek. Az
ilyen ember cseppet sem közvetlen másokkal. Inkább zárkózott
személyiség, aki semmilyen
érzelmi témáról nem tud beszélgetni. Olyan témákat
keres, amelyek érzelmektől mentesek. Észre lehet venni, ha valaki
nem képes beleélni magát a másik helyzetébe, és nem érzi
át a problémáját, fájdalmát, örömét. Nem
egyszerű észrevenni, ha valaki nem érez, hiszen az érintettek is
megtanulták, hogyan kell adott helyzetben viselkedni, például
kedves dolgokat mondani, virágot vinni, stb. Közeli kapcsolatban
azonban hamar kiderül, hogy nincs
érzelmi együttrezgés a környezettel.
Biológiailag
tehát adott az érzelmek átélésének képessége, mégis nagyon
eltérő módon „használjuk” őket, attól függően, milyen
kulturális közegben – és azon belül is milyen
családban nevelkedtünk. Sivár lelkű az a személy,
aki nem tud eszményekért, magasabb, nemesebb célokért lelkesedni,
küzdeni.
Távolságtartó
típus: nem lehet közel kerülni hozzá, ha valaki
igyekszik is, viszonzásra nem talál, ezért nem próbálkozik
sokáig.
Az
alexitímia tünete, hogy a beteg nemcsak hogy nem tudja értelmezni
érzéseit, hanem kezelni sem képes őket, még a legalapvetőbbeket
sem. Nagyon kevés olyan érzelem van, amelyet egyáltalán meg
tud nevezni. Mivel a hétköznapokban felmerülő érzelmi
szituációkat nem tudja kezelni, ha
valamilyen kellemetlen helyzet áll elő, többnyire menekülőre
fogja, vagy pedig indulattal reagál.
A
környezetében élők többnyire nem tudják megfogalmazni, mi lehet
a baj az érzelmi analfabétával, csak hidegnek, távolságtartónak
látják. Testi tüneteket azonban produkál. Felfokozott érzelmi
helyzetekben az alexitímiás nem okolja az érzéseit,
hiszen nem kapcsolja össze a kettőt – ellenben váratlan
testi tünetei lesznek. Ezeket észlelheti, ezek miatt
fordul esetleg orvoshoz, ő vagy egy hozzátartozója. Jellemző
például, hogy ha valamilyen sérelem, bántás éri, fejfájással
reagál.
Az
érzelmi analfabétizmus a pszichoszomatikus betegségekkel áll
összefüggésben. Okát feltehetően a családi háttérre lehet visszavezetni. Azok
a gyermekek például, akiket az édesanyjuk már kisbabaként sem
szeret, nem ölel meg, nem figyel rájuk, mindezt úgy értékelik,
hogy nincs értelme az érzelmeiket kifejezni. Az érzelmek
elnyomása, megakadályozása nyomán alakulhatnak ki betegségek,
elsősorban pszichoszomatikus betegségek.
Magyarázat
lehet ugyanakkor a problémára az is, ha nem kommunikál
egymással megfelelően a két agyfélteke. A jobb felel az
érzelmek átéléséért, a bal pedig a beszédértésért –
ha viszont a kettő között kommunikációs zavar lép fel, a
beteg nem tudja kifejezni érzéseit.
Kezelése
Az
alexitímia kezelése lehetséges – de a páciens számára
általában nem kívánt folyamat, mivel ha szembesül
saját érzéseivel, szorongani kezd. Pszichoterápiás
kezeléssel van mód az alexitímia gyógyítására, de nem lehet
rövid időn belül nagy eredményeket várni.
A hideg, távolságtartó emberből
hosszadalmas kezelés során válhat olyan személy, aki
némiképp már képes saját érzelmeit felismerni, elfogadni és
másokét is átérezni. Az alexitímia kezelése során
hatásosnak bizonyul a relaxációs
technikák, a csoportterápia alkalmazása,
valamint a biofeedback is, amely kiegészíti az orvosi kezelést:
meg lehet tanulni vele az egyes testi funkciók akaratlagos
irányítását.
Forrás: Napidoktor.hu
Biológiailag
adott az érzelmek átélésének képessége, mégis nagyon eltérő
módon „használjuk” őket, attól függően, milyen kulturális közegben – és azon belül is milyen családban nevelkedtünk.
https://erdemeselet.hu/cikkek/az-erzelmek-termeszete/
Az
érzelem és értelem kapcsolata
Az
értelem tud az érzelmekről, és az érzelmek érzik az értelmet.
Az emberekkel való bánáshoz feltétlenül szükséges
az értelmi elme és az érzelmi elme összhangja.
Mindenkivel előfordult már, hogy racionálisan nem tudta
megmagyarázni, csak érezte, hogy akkor dönt jól, ha az érzelmeire
hallgat. Az
érzelmeinkre való hallgatás tudománya adottság, nem rendelkezik
vele mindenki. A precíz, pontos embereknél
általában az értelmi intelligencia a fejlettebb. Az érzelmi
dolgaikban, kapcsolataikban viszont küszködnek, nem tudják,
mit kezdjenek az érzelmekkel. Nagy különbség „tudni”
vagy „átérezni”, hogy a másik ember mit érez. Ez utóbbira
csak a magas érzelmi intelligenciával (EQ) rendelkező
emberek képesek. A harmonikus személyiség fejlődéséhez
rendkívül fontos az érzelmi komponens, mert enélkül az egyén
nem válik kiegyensúlyozottá. Akit
születésétől
fogva szeretett az anyja, várt gyermek volt, nagyobb érzelmi
háttérrel, pozitív töltéssel, biztonságérzettel indul az
életben, mint akinek már korán meg kellett küzdenie a
szeretetért, és azért, hogy elfogadják.
A
szüleink viselkedése - egy konfliktushelyzet kezelése, válaszadás
egy érzelmileg telített szituációra - automatikusan lemásolódik.
Nem is tudjuk, hogy mit viszünk magunkkal, miközben hasonló
helyzetben a viselkedést automatikusan reprodukáljuk.
A család mind a gyermekek személyiségének alakulásában, mind a felnőtt emberek életében nagyon fontos szerepet tölt be. Érzelmi kötelékei hosszantartó hatása alapvető érzelmi és viselkedési modelleket vésnek be a személyiségbe, és ezeket a diszpozíciókat továbbvisszük az életbe. A családban felnövő személyiség az alábbi két hatás jelenlétében fejlődik:
1. A család rejtett, spontán megnyilvánuló, szándéktalanul is közvetített hatásai, vagyis nem tudatosan szervezett, hanem a család életviszonyaiból, kultúrájából, sajátos szerveződéséből, a szülői szerepvállalásból származó feltételek, a szülők által képviselt azonosulási minták és modellek.
2. Tudatosan irányított, tervezett nevelési ráhatások, a család által fontosnak tartott nevelési célok és értékek képviselete, viselkedési szabályok közvetítése, helyeslés, rosszallás, magyarázat.
Minél idősebb a gyermek, annál inkább keresi a követendő példákat a családon kívül. De mindenképpen a szülői példák azok, melyek befolyásolják az ember egész életét és a gyermekkori tapasztalatok hatása hosszantartó erővel bír. A szülőknek tudatosítaniuk kellene, hogy a gyermekük számára a viselkedésük az első és a legfontosabb szerep- és viselkedésminta, melyet folyamatosan elsajátít, és továbbvisz jövőbeli partneri és családi kapcsolataiba.
Fáyné Dombi A. 2007. Kötődés-érzelmek-személyiség.
In: A neveléselmélet alapkérdései. APC Gyula, 135- 145
Bagdy E. 1977. Családi szocializáció és
személyiségzavarok. Budapest: Tankönyvkiadó.
A gyerek a szellemi képességei fejlesztésére van motiválva, hogy megkapja az óhajtott érzelmeket. Az a gyerek válik érzelmileg gazdag, magas érzelmi intelligenciájú emberré, akit már az anya-gyerek kapcsolatban megkapta a szükséges érzelmeket – ez ugyanis érzelmi kiegyensúlyozottságot ad az embernek. A racionális (értelmi) intelligencia azoknál fejlődik magas szintre, akik már kora gyerekkorukban arra vannak kényszerítve, hogy az eszüket használják a szeretet, az elismerés kivívásában. Az ő szociális érzékenységük, érzelmi rálátásuk, érzelmi érettségük alacsony szintű. A másik emberrel nem is nagyon törődnek. Az érzelmi háttér nélkül felnövő emberek általában pótcselekvésbe menekülnek. Lehetnek akár nagyon sikeresek is, mégsem érzik jól magukat.
Az
újszülött magával hozza az „alapkészletet”, képes érzelmek
kifejezésére, nem kell hozzá semmiféle tanulás, a csecsemő
tudtunkra adja aktuális állapotát. Az érzelmek által hordozott
„üzenetek” segítik az anyát abban, hogy eligazodjon a baba
jóllétét illetően. Az első hónapok izgalmai után aztán hamar
elkezdődik az elvárások érvényesítése: a szülő azt szeretné,
hogy a gyerek ne bömböljön, ne fejezze ki rossz érzéseit –
vagyis megpróbálják megtanítani, hogy
mikor milyen érzést szabad kimutatni.
Az
érzelmek egyáltalán nem úgy működnek, mint a racionális
gondolkodás, amely fokozatosan fejlődik. Már gyerekkorban így
gondolkodhat:
„nem
szerencsés kimutatnom, amit érzek, jobb, ha mást mutatok helyette,
hiszen a valódi, őszinte érzés megmutatása sérülékennyé
tesz” – ezért bizonyos családokban (népcsoportokban) tilos az
érzelmeknek „hangot adni”.
Az
érzelmi intelligenciával rendelkező emberek magatartás-jellemzői
Az
átlagos IQ-val rendelkező emberek az esetek 70%-ában jobban
teljesítenek, mint a magasabb IQ-val rendelkezők. Ez a felfedezés
megrengette azt a képzetet, hogy az IQ a siker egyetlen forrása.
Az
érzelmi intelligencia (EQ) és a jó teljesítmény szoros
kapcsolatát az is bizonyítja,
hogy a legjobban teljesítők 90%-a magas érzelmi intelligenciával rendelkezik.
Az érzelmi intelligencia azonban kicsit megfoghatatlan, mégis ez
befolyásolja, hogyan kezeljük a viselkedésünket, hogyan
navigáljuk magunkat az összetett társas helyzetekben, és milyen
személyes döntéseket hozunk a pozitív eredményekért.
A
magas érzelmi intelligenciával rendelkező emberek képesek
a jó modort, az empátiát és a kedvességet egyensúlyban tartani
Ez jó lehetőséget ad a konfliktusok kezeléséhez, azonban ennek
hiányában viselkedésünk passzívvá vagy túlságosan
agresszívvá válik.
Az
érzelmileg intelligens emberek megtartják az egyensúlyt, és
képesek távol tartani magukat a kontrollálatlan érzelmi
reakcióktól. Ez lehetővé teszi számukra, hogy semlegesítsék a
nehéz, energiavámpír szerű embereket anélkül, hogy ellenséget
gyártanának belőlük.
Az
alacsony EQ-jú emberek gyorsan alkotnak véleményt, és csak
azokat a bizonyítékokat veszik figyelembe, amelyek alátámasztják
a véleményüket, az ellenérveket
pedig figyelmen kívül hagyják. Akár orrvérzésig is
kiállnak helytelen véleményük mellett, ami különösen veszélyes
a vezetők esetében, amint átgondolatlan ötleteik a csapat
stratégiájává válnak.
A
magas EQ-val megáldott emberek tudják, hogy az első reakciókat
érzelmek okozzák. A gondolataiknak is időt adnak, és
megvizsgálják a lehetséges következményeket és ellenérveket
is. Ezután megbeszélik az ötletüket másokkal, és számításba
veszik a többiek véleményét is.
A magas érzelmi intelligencia (EQ) nem a kedvességről szól, sokkal inkább arról, hogy képesek vagyunk kezelni az érzelmeinket a legjobb eredmény elérésének érdekében. Néha ez azt is jelenti, hogy nem titkoljuk, ha levertek, szomorúak vagy frusztráltak vagyunk. Ha folyamatosan maszkot hordunk, boldognak és pozitívnak állítjuk be magunkat, hiteltelenné válunk. Az érzelmileg intelligens emberek negatív és pozitív érzéseket is alkalmaznak a helyzeteknek megfelelően.
Ellentétben
az IQ-val, az EQ igencsak képlékeny, ezért folyamatos
gyakorlással, új, érzelmileg intelligens viselkedéssel utat
építhetünk az új szokásokhoz is. Amint az agyunk is megerősíti
ezeket az új viselkedéseket, a régi, destruktív szokásaink
lassan kikopnak, és helyükbe érzelmileg intelligens válaszok
kerülnek még a nehezebb helyzetek esetén is. Az
EQ fejleszthető, ráadásul gyorsabban, könnyebben és nagyobb
mértékben, mint az IQ.
A Business
Insider cikke nyomán
https://karrierplusz.jobline.hu/allaskeresok/20170203_11_jele_annak_hogy_fejletlen_az_erzelmi_i
Érzelem
és hatása a társas kapcsolatokban
Nem
a kapcsolatok száma, hanem a kapcsolatokban
keletkező érzelmi tónus a döntő fontosságú. Azok a
férfiak, akik kevesebb érzelmi támogatásba részesültek
hozzátartozóiktól, 40%-kal több érelzáródást tapasztaltak,
mint akik szeretetteljes kapcsolatban éltek. A rossz emberi
kapcsolatok olyan rizikófaktorok a megbetegedés vagy halál
tekintetében, mint a dohányzás, a magas vérnyomás vagy a fizikai
tétlenség. Akik folyamatos
konfliktusban élnek két és félszer nagyobb valószínűséggel
betegednek meg.
Machiavelli
szerint az önérdek az emberi természet egyedüli hajtóereje.
Az altruizmusról említést sem tesz. Mindenkinek
vannak machiavellista személyiségvonásai, amelyek a színlelés és
a megtévesztés révén hozzásegítik az embert ahhoz, hogy a
többiek az ő érdekeinek megfelelően viselkedjenek.
A
pszichológusok a machiavellista szót olyan emberekre alkalmazzák,
akiknek az életszemlélete a „bármit megengedhetünk” attitűdön
alapul. Ezek az emberek lehet, hogy a társas érintkezésben
józanok, de az érzelmi kapcsolatok kialakításában nem
érdekeltek.
Kizárólag
a haszon szempontjából mérlegelik a másik embert.
A többi ember érzelmei csak annyiban foglalkoztatják, amennyiben
szüksége van rájuk saját céljai megvalósításához A világot
racionálisan látják, ahol sem az érzelmeknek, sem az erkölcsi
normáknak nem jut szerep. Mivel hiányzik
belőlük, hogy a másik emberrel együtt érezzenek, ezért
nem tudnak érte aggódni sem. Az eszével ugyan tudja, hogy mit kell
tennie, de a szíve tanácstalan. Manipulatív készsége azonban
ellensúlyozza az érzelmekkel szembeni vakságát.