Alapvető gondolatok a házasságról
A házasságot a katolikus, a magyarországi református és evangélikus egyház is egységesen férfi és nő monogám szövetségének tartja. A katolikusok szentségnek tartják a házasságot, míg a református és evangélikus egyház szent rendnek. Ennek oka az eltérő szentség felfogásokban keresendő. Mindhárom felekezet esketési liturgiájában a házasodókat életre szóló, felbonthatatlan kapcsolatra esketi. Özvegyek újraházasodását egyik felekezet sem tiltja.
Az okok amiért az emberek házasodnak
A
házasság szövetség
A házasság szövetség, a jogokon és a kötelességeken túl azt
is jelenti, hogy a férj és a feleség egész életre szóló társa
egymásnak. a szerződés a felek kölcsönös egybehangzó
nyilatkozata, amelyből kötelezettségek és jogok keletkeznek. Ma
már következetesen a szövetség kifejezést használják a
házasságra, Ez is azt mutatja, nem egyszerűen jogokról és
kötelességekről van szó egy házasságban, hanem arról, hogy a
férj és a feleség egész életre szóló társ. Ezt nehéz
megígérni, kell hozzá bátorság, mert nem tudjuk, mit hoz a jövő.
A szövetség akkor is érvényben van és marad, amikor a szerződés
minden pontja teljesült, azaz lejárt. Egy előre nem látható
helyzetben is kitartunk egymás mellett.
A szerződés véges dolog, A szövetség
akkor is hatályban marad, ha a kiinduló feltételek jelentősen
megváltoznak. A szövetség hozzáidomul a folytonosan
változó élethelyzethez, anélkül hogy újra írnánk,
kiegészítenénk, mint ahogy azt a szerződések esetében szokás.
A szövetség folyamatosan fennálló és kölcsönös szeretet és
áldozatvállalás egymás iránt.
A házasság tartóssága tekintetében, abból indulunk ki, tartós
az, amit holtomiglan holtodiglan időtartamra kötnek. Enélkül
az elkötelezettség nélkül, az nem valódi, és nem érdemes
belevágni. Gyakran hallani, mit számít a papír? A papír valóban
nem sokat ér, de ami mögötte van az igen. Azt jelenti, hogy a
párok egymás felé örökre kötelezettséget vállalnak, felelősen
odateszik magukat, hisznek abban, hogy képesek együtt végigcsinálni
és ezt vállalják a világ felé. Ez a legkomolyabb vállalás,
amit az ember tehet.
Szükségtelen
férjhez menni?
Először a párkapcsolatról általában és röviden
El kell ismernünk, hogy férfi jogú
társadalomban élünk, amelyben a férfi előnyök
érvényesülnek. Számára a legfontosabb, minél előbb az ágyba
bejutni. A férfinak a kőkorszak óta ez a törekvéseA nő
érzelmeket, az érzelmi kapcsolatokban pedig fokozatosságot kíván,
hogy tudja biztonságban van a partnere mellett. A kutatások
egyértelműen rávilágítanak arra, hogy a nők
szükséglete, hogy a férfi támaszt, erőt, biztonságot
nyújtson számukra és ha ehhez szeretet is párosul,
akkor a nő szíve meg van hódítva. A női tulajdonságból
következik, hogy sokkal több érzelmi
eseményre van szüksége, hogy kiépüljön az adott
férfival kapcsolatos bizalmuk. Csakhogy a párkapcsolati bizalomhoz
és a tényleges örömteli együttléthez stációk, szakaszok
kellenek. Ha ezeket kihagyjuk, akkor pusztán összeállások, közös
szexuális élmények lehetségesek, de egy igazi szövetség sokkal
nehezebben alakulhat ki. Érdemes tehát betartani a
fokozatosságot..Ahol nincs szentesítve a kapcsolat ott a női
oldalon az elégedettség szintje alacsony, a szorongásé
viszont magasabb. Általában a nők azt kívánják, hogy a másik,
a partner változzon meg, mert ellenkező esetben nem tudjuk őt
elviselni. Vegyük észre, hogy ugyanúgy reagál az emberi lélek
még ha 60 éves is, mint ahogyan az a gyerek akit felszólítanak
valami elvégzésére és erre azt mondja, hogy NEM!
Bizalmat kell
adni, ami a párkapcsolatban is alapvető, mert nem csak abban van
felelősség, hogy a pároddal hogyan élsz, hanem abban is, hogy a
gyereknek milyen mintát mutatunk.
Ha negatív mintát mutatunk, amelyek generációkon keresztül
átörökíthetők oly módon, hogy mindenki eltanulja ezt a
szüleitől Nemcsak genetikai törvények érvényesülnek, hanem
lelki tényezők is.
Tudnunk kell, hogy magunkkal hozzuk a
párkapcsolatba a családunkból eredő viselkedési programokat és
ezeket személyiségünkbe építjük A szülői háztól hozott
szükséglet hiányt a párkapcsolatba beemelve létrejön egy
tudattalan összejátszás, amikor egymásra talál két ember Ha
ezek a szükségletek a két emberben szinkronban vannak, akkor azt
üzenik egymásnak, hogy majd te fogod
mindazt pótolni, amit nem kaptam meg gyermekkoromban. Ebben a testi
lelki reménységben kezdik el a kapcsolatot
Ez az összejátszás tudattalan mert a szükségletek a tudat mélyébe vannak beágyazva. Ilyen összejátszás, amikor a partnerek egymásra irányuló belső kívánsága az, hogy legyél a tulajdonom! Legyél az enyém! Függj tőlem, én viszont maradjak független!. Mármost ha mind a ketten ezt akarják, akkor lesz egy progresszív fél, aki képes keresztül vinni a szándékát és egy regresszív fél, akinek ez nem sikerül. Van még egy összejátszási forma (ödipális kollúzió), amikor a férfinak az a tudatlan vágya, hogy „kérlek te legyél az a nő, aki végre megerősítesz abban, hogy én egy macsó vagyok, hogy velem, mint férfival minden rendben van”. Ilyenkor a nő azért lép be a kapcsolatba, mert azt szeretné, hogy a másik erősítse meg abban, hogy ő tényleg egy szeretnivaló, nagyszerű, igazi nő. Ezzel a kölcsönös, mély vággyal lépnek kapcsolatba egymással. Persze ebből is bonyodalmak származnak később. Fogadjuk el C G Jungnak a múlt század jeles pszichológusának tanácsát: Kérlek, - magad tedd meg először azt a lépést, amit a másiktól kívánnál! Vegyük végre észre, hogy a párkapcsolatba magunkkal hozzuk a családunkból, neveltetésünkből adódó viselkedési programokat, mert ezek a személyünkbe vannak beépítve. Vannak olyan bennünk mélyen szomorkodó hiányok, amelyek kielégítést kívánnak, amikor rá találunk a másikra. Azt is látnunk kell, hogy ez független attól, hogy melyik életkorban létesül a párkapcsolatunk
Felmérések szerint sokan szükségtelennek
érezték azt, hogy férjhez menjenek. A fiatalok azért
nem akarnak megházasodni, mert nem akarják elkötelezni magukat.
„Boldog vagyok a szerelmemmel. Gyűrűnk nincs, de van egy
szép, közös otthonunk és egy gyönyörű babánk. Szerintem a
házasság csak egy szükségtelen hagyomány. Nem akarok megfelelni
a feleség szerepével szemben támasztott elvárásoknak sem az
összes ismerősöm szülei szétmentek. Szóval mindenki elvált,
akit csak ismerek. Miért akarnék én is keresztülmenni ezen? Jó
nekem házasság nélkül is” - mondta el a véleményét egy 21
éves nő. Nem gondolom, hogy tudnék bárkit is örökké szeretni,
és azt sem, hogy valaki a végsőkig képes lenne szerelmes lenni
belém. Még akkor sem, ha éppen úgy érzem, hogy ő az igazi.
A házasság mindig is szorosan kapcsolódott a tulajdonhoz és a
valláshoz. A vagyon a házasság megszilárdítója volt; a vallás
pedig az erkölcsi összetartója. A házasság igen komoly dolog. A.
házasság: egy férfi és egy nő egész életre szóló, szabad
akarattal vállalt szövetsége amely a házasfelek javára,
gyermekek nemzésére és nevelésére irányul.
Ha egy férfi és egy nő együtt él, összeházasodik, gyerekeik születnek, ezt hívjuk családnak. Ez nem emberi jogi kérdés, hanem nevén nevezzük a dolgokat.
A férfi számára alapvető szükséglet,
hogy „tekints engem olyan férfinak, amilyen férfi vagyok”.
A nőnek pedig, hogy „tekints engem a legszebb nőnek a
világon. Érezzem azt: nincs még egy olyan nő, mint én”. Egy
kapcsolat akkor lesz egészséges, ha a nő a férfit igazi férfinak
tekinti, ha a férfi a nőt igazi nőnek. Tehát, amikor mindketten
meg tudják egymást dicsérni mások előtt. A
legfontosabb, hogy A FÉRFI FÉRFINAK, A NŐ PEDIG NŐNEK ÉREZHESSE
MAGÁT. Amikor ezek a szükségletek és elvárások tiszták
mindkét személynek, megtapasztalják, hogy egy szinten vannak,
ezáltal jobban fogják értékelni a
kapcsolatot!
https://mindsetpszichologia.hu/2016/11/10/veszelyzonak-a-parvalasztasban-es-a-parkapcsolatban-dr-bagdy-emoke-eloadasa/
Az Ószövetség úgy foglalkozik a nőkkel, mint a vagyon egy formájával; a Korán az ő alsóbbrendűségüket tanítja. A férfinak joga van a feleségét kölcsönadni a barátjának vagy a vendégének, és e szokás bizonyos népek körében még ma is tartja magát. A mai nemi féltékenység nem az ember eredendő sajátja; az a fejlődő erkölcsök terméke. Az ősember nem volt féltékeny a feleségére; csak a tulajdonát óvta.
A házasság emelte ki az
emberiséget a kőkorszakból. nem véletlen tehát, hogy a bolygón
található számtalan népcsoportból, számtalan kultúrából pont
az európai, a keresztény gondolkodású emelkedett ki. A baj az,
hogy szétromboljuk a monogámiát és a házasságot, amiknek
köszönhetően sikerült magas kultúrát
elérni. Liberális nézet
szerint elvetendő a hagyományos, férfi és nő
házasságára és gyerekvállalására épülő család is, mert ez
is csak társadalmi építmény, amely az individuális
önkiteljesítés elé állít akadályokat. Vagyis: kritizálható
az állam és a társadalom minden olyan intézménye, amely
évszázadok óta megvan és működik.
Manapság a házasság intézménye
válságban van. Ezzel általában minden normális
ember egyetért, csak azok nem, akik a lerombolásán fáradoznak.
Egyre kevesebben kötnek házasságot, és egyre többen válnak!
A hagyomány, a józan ész és az összes statisztika azt mutatja, hogy a gyermek legelemibb érdeke a két biológiai szülője mellett felnőni, Nem csoda, hogy a férfiak egyre kevésbé hajlandóak házasodni, vagy hogy a válások száma még mindig emelkedőben van. Váláskor a férfiak elveszítik a gyerekeket, a házat, és a fizetésük egy részét a következő tizen-valahány évre. Nem véletlen, hogy mozgalmak beszélnek arról, hogy ez már nem az eredeti házasság, ez a “házasság 2.0“, egy új verzió, amit a feminizmus kiforgatott önmagából és teljesen tönkretett. A “fejlett” nyugaton már most azon dolgoznak, hogy egy gyereknek kettőnél több törvényes szülője is lehessen, amennyiben homoszexuális kapcsolatban születik vagy nevelkedik. Így lehet például egy gyereknek két leszbi anyucija meg egy biológiai apucija, akik mindhárman “egyenértékű” szülők – legalábbis így döntött egy angol bíróság. Egyre erősebbek azok a törekvések, amelyek a házasságot, mint jogi fogalmat értelmetlenné tennék azáltal, hogy a “másféle” kapcsolatoknak is ugyanolyan státuszt biztosítanának.
A válások háromnegyedét nők kezdeményezik, az esetek kilenc tizedében automatikusan az övék a gyermek, a vagyon nagyobbik része, és legtöbbször automatikus a gyerektartás megállapítása is. https://www.ferfihang.hu/2012/04/23/a-hazassag-multja-jelene-es-jovoje-3-resz/
A válástól eltelt időtartam hatása: minél több idő telt el a válás után, annál kisebbek az esélyek. Összhangban azzal, hogy a válást követően a nők mind kevesebb új párkapcsolatot létesítenek, ezzel az esélyek is fokozatosan csökkennek, és hamarabb állapodnak meg alacsony szinten, mint a férfiak esetében.
A házasság előtti együttélés megnöveli a házasság majdani felbomlásának valószínűségét. Miért? Itt az merülhet fel magyarázatként, hogy az élettársi kapcsolatban élők liberálisabban gondolkodnak a párkapcsolatokról, tehát a későbbiekben is könnyebben választják ezt a kevesebb elkötelezettséggel járó formát.
A tartós házasság
titkai
Gay Hendricks és
Kathlyn Hendricks amerikai családterapeuta több ezer
tanulsága alapján meghatározta a tartós házasság 5 titkát.
Ezek:
1 teljes elköteleződés
2 érzelmi áttetszőség
3 vádolás és kritizálás körének megszakítása
4 kreatív energiák felszabadítása
5 verbális és nonverbális elismerés és ennek folyamatos
gyakorlása
Ezek közül most csak a teljes elköteleződés rövid
ismertetésére kerül sor.
Ma sokan törekszenek arra, hogy semmilyen elkötelezettségük ne
legyen. Nem törekszenek tartós kapcsolatra, vagy életközösségre,
de nem is alkalmasak rá. A házasulandók többnyire
kompromisszumokat kötnek a házasság előtt. A kompromisszum
kölcsönös lemondást jelent noha a két fél szövetsége inkább
arról szól, hogy együtt jóval többre jutunk, mint külön-külön.
Az elköteleződésnek sok formája van… Az esküvőnek is az
elköteleződés a célja. Sok kapcsolat azért bizonytalan, mert
legalább az egyik partner nem kötelezte el magát teljesen. Az
elköteleződést számos kötöttség gátolhatja pl: szülők
beleszólása a párkapcsolatba, a szocializáció során átvett
minták, előítéletek, az egyik partner vallásos, vagy ateista
a másik számára, a partner származása, karrier szempontok, a
jövőbeni lakásról alkotott elképzelések. Fontos, Hendrick
szerint, hogy a házaspárt minden olyan kötöttségtől
megszabadítsák, ami gátolja az egymás iránti elkötelezettséget.
Sokan azt gondolják, hogy a boldogság nem más, mint az
elkötelezettség alóli mentesség.. A vágyak a fogyasztási
cikkekre vonatkoznak, de egy ilyen szemléletű ember számára a
döntési szabadság a vágyai tárgyának megszerzését jelenti A
személyes kapcsolatok is fogyasztási cikké vállnak.. Az ilyen
ember nem kötődik senkihez.
Gordon Allport amerikai szociálpszichológus ezzel szemben az
érett személyiség legfontosabb ismérvének a hosszú távú célok
kitűzését a tartós elkötelezettségre való képességet
tartja..
A
magyarság 87,3%-a a maga számára még az ezred
fordulón is a házasságot tartotta a
legjobb életformának. A
fiatalok 76,7%-a helyeselte, ha a házasságkötés előtt a
párok egy ideig élettársi kapcsolatban élnek. A felmérések
szerint általában ritkábban válnak el azok, akik előzetes viszony nélkül kötnek házasságot A
Hungarostudy adatbázisainak feldolgozása azt bizonyította,
hogy a házasság és az élettársi viszony nem tekinthető
azonos társadalmi ténynek. Most tessék figyelni: A
legnagyobb fokú elköteleződést azzal lehet elérni, ha valaki
áldozatot hoz. A házasság előtti megtartóztatás olyan
próbatétel, amely igen nagy elköteleződést eredményezhet.
Szerelem
Ma már a párkapcsolatokban a szerelem másodlagos. Legtöbben
nem örök, hanem változatos szerelemre
vágynak. A mai párkapcsolatokban bármi megtörténhet,
anélkül, hogy bármelyik félben feléledne a bűntudat.
A szerelem önmagában nem elegendő a tartós szövetséghez, ahhoz
egy átfogóbb megközelítés szükséges. A szerelem, mint az
egymás iránti elvarázsoltság tudatállapota időben véges.
Lehet, hogy anekdota, de C
G Jung igen rövid időtartamban, állítólag 90 napban
határozta meg a szerelem hosszát. A
kutatások szerint maximum 1,5 év, tiltott esetben
esetleg két év, bár olvashatunk olyan mérési eredményekről,
hogy a szenvedélyes szerelem évtizedekig kitarthat. A szerelem
érzése és ennek megfelelően hossza elég szubjektív, és ha
elmúlik és valós képünk lesz a párunkról, a szerelem
jó esetben átalakul és kölcsönös szeretetté, azaz
az érzelmi mélységben (a szerelemben) történt változást
követően is igaz: „szeretik egymást, és örömüket lelik
egymás társaságában”.
Szerelmesként könnyen fogadkoznunk, „örökké szeretni foglak.”
Ennek igazi próbája az, amikor elmúlik a varázslat és csökken
az illúzió, a másikra kivetített csodálatos tulajdonságok
számossága és beteljesülésük mértéke.
Másfelől az időtartamon túl, nem elhanyagolható kérdés, mikor
alakul ki a szerelem? A kapcsolat elején, közepén,
végén, végig kitart vagy soha? Gondoljunk csak a házasságok két
alaptípusára, az egyik a szerelmi, a másik un. elrendezett
házasság, ahol nem a pár, vagy nem csak a pár dönt a
házasságról, hanem jellemzően a szülők. Ne felejtsük el, hogy
a szerelmi házasság a nyugati kultúrában még nem érte meg a
száz évet sem. Nem nyert bizonyítást hogy tartósság, boldogság,
az utódok felnevelése, és az időskori magány tekintetében
sikeresebb modell, mint az elrendezett házasság.
A nyitott párkapcsolatokban a felek nem lesznek szabadabbak, annál
inkább idegenek és otthontalanok. Ez az állapot az egész
világon eluralkodott. Rég eljött az ideje a megoldáskeresésnek.
Alapvető és lényeges különbség a szerelmi és az elrendezett
házasság között, hogy az egyik jellemzően önkéntes, míg a
másik többnyire nem a leendő párok döntése, hanem általában a
szülök döntése.
A másik kérdés az, mikor következik,
vagy következhet be a házasság során a szerelem. A
szerelmi házasságoknál egyértelműen az elején, míg az
elrendezett házasságoknál –ha egyáltalán bekövetkezik – az
együttélés valamely későbbi szakaszában.
Ne higgyük, hogy a nyugati világban minden házasság szerelmi
házasság. Ma is szereppel bír formálisan vagy informálisan a
szülők befolyása, főleg azokban a körökben ahol jelentős
vagyoni vonzata van a házasságnak, de nem kopott ki teljesen, hogy
a házasulandók figyelembe veszik vagy épp elszenvedik a szülök
meglátásait, véleményét. Olykor, ugyan egyre csekélyebb
mértékben még vallási szempontok is szerepet játszanak.
Sokan azt gondolják, egy megtapasztalt rossz minta tagadása,
automatikusan biztosítja a jó létrejöttét. Ez óriási tévedés.
A „nézd
meg az anyját, vedd el a lányát” mondás
mögött mély bölcsesség van. Vegyük ezt figyelembe!
Egyházi házasság
Bár a vallás és hit nagyon fontos része lehet személyiségünknek
és életünknek, mégis gyakran legbelsőbb magánügyként
kezeljük, pedig párkapcsolat szempontjából is nagyon
meghatározó lehet a felek spirituális beállítódása.
Az egyház erkölcsi útmutatást ad a házasság szentségéről de ekkor nem életidegen szabályt akar ránk erőltetni, hanem egy évezredek során kiérlelt a férfi és a nő természetében gyökerező tanulságot ajánl a figyelmünkbe a közös boldogságunk érdekében. Arra figyelmeztet:
--jól fontoljuk meg, kinek ígérünk sírig tartó hűséget
--vegyük komolyan és tartsuk meg az oltár előtt tett eskünket
A református fogadalom pedig így szól: „Hozzá hű leszek, vele megelégszem, vele szentül élek, vele tűrök, vele szenvedek, és őt sem egészségében, sem betegségében, sem boldog, sem boldogtalan állapotában, holtomiglan vagy holtáiglan, hűtlenül el nem hagyom”
A vallásosság egyébként több szempontból is átörökíthető, egyrészt van genetikai alapja is, hogy ki mennyire nyitott a természetfeletti világ felé, másrészt a nevelés és a hagyományok révén életünk részévé válik. Ilyen módon persze lehet, hogy a vallási szokások és kérdések olyan természetes részei életünknek, hogy fel sem tűnik, ha esetleg mások számára ez nem olyan egyértelmű.
Amerikai kutatások felhívják a figyelmet arra, hogy a lelki kérdésekben való egyetértés, épp olyan fontos alkotóelme egy jól működő házasságnak, mint mondjuk a hatékony konfliktuskezelés, vagy a kielégítő szexualitás. A II. vatikáni zsinat utolsó heteiben, 1965-ben kibocsátott dokumentum először buzdította a katolikus híveket arra, hogy ismerjék el a más vallásokban jelen lévő igazságot, és működjenek együtt más vallások híveivel az emberiség szolgálatában.
A jegyesek a templomban – a lelkész és a tanúk jelenlétében –
összekapcsolják a szívüket és az életüket az örökkévalóság
számára. Nyilvános fogadalmat, esküt tesznek kölcsönös
szeretetükről, odaadásukról és egymás iránti
elkötelezettségükről.
A házasság egysége a legszorosabb kapcsolat, amely két
ember között létrejöhet. Amikor egy férfi és egy nő eldönti,
hogy összekapcsolják az életüket a házasságban, akkor azt
felelősségük teljes tudatában kellene megtenniük. A házasság
igen komoly dolog. A. házasság: egy férfi és egy nő egész életre szóló, szabad akarattal vállalt szövetsége amely a házasfelek javára, gyermekek nemzésére és nevelésére
irányul.
Ha egy férfi és egy nő együtt él, összeházasodik, gyerekeik születnek, ezt hívjuk családnak. Ez nem emberi jogi kérdés, hanem nevén nevezzük a dolgokat.
A tudomány és a biológia jelenlegi állása szerint kizárólag
egy férfi és egy nő kapcsolatából jöhet létre egy következő
élet. Éppen ezért az államnak értékrendi, erkölcsi alapon is,
de egyébként demográfiai szempontból is ezt az együttélési
formát kell támogatnia, A házasság majdnem mindig új otthon
létrehozásának szándékával társul, s csak ritkán célozza a
szülővel való együttélést.
A társadalomban van pozitív és negatív másság. Azt mondjuk hogy
a „fiú más, mint a lány, ez pozitív másság, ma ezt el akarják
törölni”. Az egynemű partnerek nem alternatívái a
házastársaknak. ( Márfi
Gyula veszprémi érsek)
Egy nemzet alapja a család, és
ezt védeni kell. Csak egy férfi és egy nő házasodhat össze és
alapíthat családot." A „próbaházasság” intézményét
ma már a válaszadók 60%-a javasolta a fiatal férfiak és nők
számára, míg 1988-ban még csak 40%-uk vélekedett így. Ezzel
együtt a magyarok közel 80%-a még 2013-ban is a házasságot
javasolta a fiatalok számára ideális párkapcsolati formaként.
Azok aránya is nőtt az eltelt 25 év alatt, akik a végleges,
tartós élettársi kapcsolatot javasolnák a fiatalok számára,
azonban még így is csak 16% körül alakult az arányuk.
Vizsgálatok szerint 2013-ban a többség
szerint még mindig a házasság a leginkább javasolt párkapcsolati
forma, tízből négyen egyértelműen úgy gondolják,
hogy a házasok boldogabbak, mint akik nem élnek házasságban,
azonban a legtöbben támogatják, ha egy pár már az esküvő előtt
is együtt él egy darabig
A legtöbben még ma is egyetértenek
azzal, hogy ha egy pár gyermeket szeretne, akkor házasságot
kellene kötniük. A közvélemény elfogadja az
élettársi kapcsolatokat, már nem tekinti gondnak, ha valaki ezt a
párkapcsolati formát választja akár hosszú távon is, de a
házasság továbbra is értéket képvisel,
a legtöbben azt javasolnák a fiataloknak, hogy idővel házasodjanak
meg.
A házasság a család alapja,
a társadalmi rend
első pillére- tehát alapvető társadalmi intézmény. Az
Alkotmánybíróság véleménye 1990 óta egyértelmű, egy család
egy férfiből és egy nőből áll.
A házasság a szellemnek, léleknek és testnek az egysége egy férfi és egy nő között. Ha nagyon nagy különbségek vannak világnézet, értékrend területén a házastársak között, akkor a házasság nem tud fennmaradni. Azok a házastársak – még ha nem is hisznek Istenben, vagy akár a Megváltóban –, de követik azokat az erkölcsi értékeket, amelyek a házasság fenntartásához nélkülözhetetlenek. http://www.vidamvasarnap.hu/nemeth-sandor-valaszol/kerdes/2011-05-29-05159
Iszlám házasság
A saría szabályozza a vegyes házasságot is. A vegyes házassággal
kapcsolatban mások a nők jogai az iszlámban. Ennek hátterében a
Korán szavai állnak: „A férfiak fölötte állnak a
nőknek, mivel Allah előnyben részesített közülünk egyeseket
másokkal szemben…” (Korán 4:34)191
Abu Bakr ar Rasi így kommentálta a szúra szavait: „A férfi minden tekintetben tökéletesebb, mint a nő intelligenciáját tekintve és a vallásosság területén is. A muszlima nem mehet feleségül sem zsidóhoz, sem keresztényhez, hacsak ezek nem térnek át muszlimnak. A valláskülönbséggel kötött házasságból született gyermekek automatikusan muszlimok, és mint ilyeneket kell ôket felnevelni.
Egy muszlima csak muszlimmal köthet házasságot. Ellenkező esetben veszélyben van az élete. Az iszlám végcélja is az, hogy mindenki muszlimmá legyen. Minden ezzel ellentétes állítás hamis. A különbség legfeljebb az, hogy a muszlimok mindmáig komolyan veszik missziós, térítő kötelezettségüket (dava), hiszen csak így lehet meg mindenhol Allah akarata. A Koránra hivatkoznak, amely így szól: „Akik hisznek és elvégzik a hidzsrát, és harcba szállnak Allah útján, azok reménykedhetnek Allah könyörületében. Allah megbocsátó és könyörületes. (Korán 2:218)
A Korán így rendelkezik: házasodjatok meg a néktek tetsző nőkkel: kettesével, hármasával, négyesével! (Korán 4:3) A poligámiát megnehezíti, hogy a férjnek egyenlően kell kezelni az asszonyokat. Az előbb idézett szúra 129. verse meg is állapítja: „Képtelenek lesztek arra, hogy igazságosak legyetek asszonyaitok iránt, bármennyire is törekednétek erre”. Ma előírás, hogy a férfinak meg kell mondania, hány felesége van már. Nem mindig teszik meg. Az európai asszonyok gyakran csak akkor tudják meg, hogy valójában hányadik „feleségek”, amikor férjük hazájába költöznek
Homoszexuális
kapcsolatok
Amikor a zsidóság egyértelműen
elutasítja a homoszexuális kapcsolatot, a Tórára
utal, ahol azt olvashatjuk: Ne hálj férfival, úgy, ahogy
asszonnyal szokás hálni, ez gyalázatos dolog. (Lev 18,22)82 A Tóra
a szankciót is kimondja: Ha valaki férfival hál együtt, úgy,
ahogy asszonnyal szoktak együtt hálni, ez utálatosság, amelyben
mindketten részesek, ezért meg kell halniuk, vérük visszahull
rájuk. (Lev 20,13)
Az iszlám keményen fellép a melegek
házasságával szemben. Az iszlámban, az egyes
országoktól és azok bírósági gyakorlatától függően ma is a
megostorozástól a halálbüntetésig és a megkövezés különbözô
formájáig terjedhet a homoszexuálisok és leszbikusok büntetése.
Az Amnesty International legújabb felmérése szerint 57
ország van, ahol a homoszexualitást kifejezetten tiltják.
Ezek közé tartozik 22 iszlám állam, mint pl. a muszlimok szerint
liberálisnak mondott Tunézia, vagy a diktatórikus rendszerű
Szudán. Halálbüntetéssel kell számolniuk a melegeknek és
leszbikusoknak Afganisztánban, Szaúd-Arábiában, Iránban,
Mauritániában, Szudánban, Csecsenföldön, és Jemenben.102 A
legtöbb országban a saría úgy tekinti a homoszexualitást, mint
Allah akarata ellen elkövetett huddud bûncselekményt, amit
szélsôséges esetben halállal büntetnek.
A „saría” tanítása szerint a házasságkötés egy
magánszerződés. Ám maga Allah nyilatkoztatta ki, hogy a házasság
a szerződések közt az egyik legfontosabb szövetség. sária
törvény, amely megtiltotta
a fajilag vegyes házasságot. „Tilos a házasságkötés
zsidók és német, vagy fajrokonvére állampolgárok között. Az
ennek ellenére megkötött házasságok semmisek akkor is, ha azok a
jelen törvény megkerülése céljából külföldön köttettek
meg.”
http://szit.katolikus.hu/feltoltes/CsordAs%20szEkf.pdf
A fiatal generáció elfelejti a párkapcsolati élet egy nagyon fontos részletét: vagyis azt, hogy bármennyire is erősnek érzi valaki magát egyedül, azonban mindig jobb, ha valaki melletted áll jóban és rosszban. Egy olyan társra várnak, akik egy plusz értéket és célt fognak majd hozni az életükbe. Igen ám, csakhogy néha olyannyira elmerülünk a mindennapi életünkbe, hogy a szerelmünk által behozott értékeknek nem tulajdonítunk túl nagy jelentőséget. mivel először a saját életüket szeretnék rendbe tenni, mindent szeretnénk magunknak megengedni. és csak ezután gondolunk esetleg arra, hogy szükségünk van egy igazi párkapcsolatra és szerelemre. A korábbi időkben a hagyományok szerint azért házasodtunk, mert ez a szerződés törvényesítette a két fél szexuális kapcsolatát A legális szexhez azonban ma már nem muszáj házasodni. És ha még gyereket sem akar az ember, akkor egyáltalán mi értelme a házasságnak?
A Family Relations című szaklapban megjelent
tanulmányból – melyet Sharon Sassler, a Cornell Egyetem
professzora készített – kiderül, hogy az együtt élő párok
több mint kétharmadát aggasztja a gondolat, hogy egy esetleges
válás milyen társadalmi, törvénybeli, érzelmi és gazdasági
következményekkel járna.
http://www.vital.hu/nem-hazasodnak
Vegyes házasságok
Egy vegyes kapcsolatban el kell
dönteni, hogy a pár hol éljen. Vagy le kell mondania egyiküknek
arról, hogy a hazájában éljen, vagy választhatnak egy
harmadik országot, amely mindkettejük számára idegen, vagy
ingázhatnak és hol itt, hol ott tölthetnek el pár hónapot. Igaz,
az utóbbi megoldáshoz elég gazdagnak kell lenni, illetve olyan
munkával kell rendelkezni, amely bárhol végezhető.
Esetenként az apa minden évben hónapokat tölt a saját hazájában a családi vállalkozás miatt, amely szezonális alapon működik, ilyenkor a magyar feleség egyedül van a gyerekkel, máskor együtt laknak - akkor viszont az apa teng-leng, mert itthon nincs munkája. Ők mindenesetre hozzászoktak ehhez az életmódhoz, és egész jól működik, nyilván azért is, mert az anyának van segítsége, és csak egy gyerekük született. Ezt több gyerekkel már sokkal nehezebb lenne menedzselni.
Gondot jelenthet, ha a külföldi fél hazája nagyon messze van és nem telik arra, hogy minden évben hazamenjen, illetve, ha ő esetleg még haza tud menni, de a család már nem tudja elkísérni. Sokkal nehezebb így elválni vagy akár csak a különköltözést megpróbálni, ha valami nem működik: minden egyes döntés, ami egy magyarországi családdal rendelkező embernek legfeljebb kisebb kellemetlenséget jelent, egy messziről származónak azt jelentheti, hogy nem láthatja többé a gyerekeit. Főleg, ha lejár a tartózkodási engedélye, és olyan országból származik, amelyből nem könnyű beutazni.
Hasonló társadalmi hátterű párok jobban
megértik egymást, mint akár ugyanabból az országból
származó, de nagyon eltérő hátterű párok. Valószínű, hogy
nagy szerepet játszik a vallás is, de csak akkor, ha a felek egyike
vagy mindkettő komolyan veszi a vallását, és annak szabályait
akarja alkalmazni a házasságon belül
Mielőtt beleugranánk egy vegyes házasságba (mert a partner olyan
egzotikusnak és menőnek tűnik), alaposan ismerjük meg egymást és
tapasztaljuk meg, ki milyen helyzetben hogyan viselkedik. Ha van rá
mód, látogassunk el egymás családjához, és nézzünk utána,
hogy az adott országban milyenek a hagyományok, nehogy olyasmit
vállaljunk tudatlanságból, amit utána nagyon nem szeretnénk
betartani.
https://blog.randivonal.hu/milyen-kihivasok-varnak-egy-vegyes-hazassagban
Kereszténnyel
való házasság tilalma
Raj Ferenc, a Bét
Orim Reform Közösség rabbija –mondja: „A zsidóság
folyamatosan változik, hiszen már mi sem úgy élünk, mint ahogy a
bibliai zsidók éltek annak idején.” Elmondása szerint ő maga
is sokat változott az 1970-es évekhez képest, amikor még
kizárólag zsidó párokat adott össze. Ma már el tudja fogadni,
ha csak az egyik fél zsidó, és a hagyományos zsidó esküvőtől
eltérő házassági ceremónia keretében is hajlandó összeadni
őket. „A holokauszt és a kommunista időszak miatt a hazai
zsidóság esetében most épp a gyerekek azok, akik visszavezetik a
szülőket és a nagyszülőket a valláshoz” – hozott példát
Verő Tamás. Az Egyesült Államokban a gyerekeket már az
óvodában felkészítik arra, hogy lehet valakinek két apukája
vagy két anyukája, addig Magyarországon egyelőre ez
elképzelhetetlen lenne.
https://akibic.hu/2015/11/13/vegyes-hazassagok-ne-probaljuk-sajat-ertekeinket-a-gyerekeinkre-kenyszeriteni/
A zsidó házasság monogám; csakhogy ez nem mindig volt így. A
bibliai és a talmudi időkben a többnejűség megengedett volt (nem
így a többférjűség), korlátozás az, miszerint zsidó
házasság csak akkor köthető, ha mindkét fél zsidó.
A vegyes házasság ellenzése a zsidóságban régente abból a
félelemből fakadt, hogy a pogány hatások aláássák a nemzet
vallási életét, ma pedig – a Soá utáni nagymértékű
asszimiláció és a magas arányú vegyes házasságok korában –
a zsidó nép fönnmaradása feletti aggodalmakból.
Kétségtelen, a statisztikai felmérések is megerősítik azt a
feltevést, hogy az olyan pároknak, akiknek közös
az életszemléletük és a vallási értékrendjük, nagyobb esélyük
van a szilárd házasságra. Ebben mind az ortodox,
mind a progresszív judaizmus egyetért. Ebből a tényből azonban a
két irányzat különböző következtetéseket von le. A 2015-ös,
legfrissebb nemzeti statisztikai adatok szerint a közel 58 ezer
házasságkötésből mindössze 23 jött létre arabok és
zsidók között. Oren Hazen, Benjamin Netanyahu jobboldali Likud
pártjának tagja szerint a vegyes
házasságok a zsidó tisztaságot fenyegetik.
A rabbinikus törvényeket követő ortodoxia az ilyen házasságokat
semmisnek tekinti, az utódok pedig az anya státuszát öröklik.
A progresszív zsidóság dinamikusan fejlődő, a társadalmi
változásokra érzékenyen reagáló irányzata jelenleg e
tekintetben nem egységes.
A European Union for Progressive Judaism rabbinikus biróságai
zsinagógai házasságkötést csak két zsidó között
engedélyeznek. Zsidónak azonban nem csak születni lehet, át
is lehet térni a zsidó hitre.
http://www.szimsalom.hu/kik-vagyunk/nezeteink/
A zsidó és nem zsidó között kötött „házasság” a zsidó törvény szerint nem bír összekötő erővel, és a vallás szempontjából nem tekinthető érvényesnek, akkor sem, ha száz rabbi áldotta meg. A judaizmus szerint a házasságkötés nem pusztán arra való, hogy a házaspár fizikai vagy érzelmi vágyainak kielégítése törvényesen jóváhagyott módon történjék. A vegyes házasságban, amelyben az egyik félnek más a hite, eltűnik a zsidó házasság alapja és célja. Az ilyen “házasságból” született gyermekek azonban nem számítanak törvényteleneknek. Zsidó voltuk attól függ, hogy az anya zsidó-e. http://zsido.com/fejezetek/a-hazassag/
A 2015-ös, legfrissebb nemzeti statisztikai adatok szerint a
közel 58 ezer házasságkötésből mindössze 23 jött létre
arabok és zsidók között. A Tóra törvénye (3Mózes 21:6‑7.)
szerint kohén nem vehet feleségül olyan nőt, aki
elvált,
(Hayim
Halevy Donin: Zsidónak lenni. Budapest, 1991.)
http://zsido.com/fejezetek/tilalmas-hazassagok/
Összegezve
Olyan kapcsolatban, olyan házasságban gondolkodjunk, amely tartós,
életre szóló szövetség, lelki,
szellemi, spirituális és fizikai egyesülés nő és férfi között,
akik szeretik egymást, és örömüket lelik egymás
társaságában. Bármennyire is nehéz megtenni az euforikus
szerelem állapotában, a döntés előtt legyünk nyitottak,
türelmesek, adjunk időt a leendő párunk és családjának
megismerésére. A hitünk és értékrendszerünk közelsége adhat
erős bázist a tartós szövetséghez. Fontos, hogy az igent tudjuk
kompromisszumok nélkül felelősen kimondani. Mindezek vezetnek oda,
hogy saját boldogságunkkal együtt a gyerekeinké is megteremtődik,
és az idő előre haladtával, sem a diszfunkciónális családok,
sem az elváltak, sem a magányosok táborát nem szaporítjuk. Csak
így érdemes szövetkezni a házasságra.
https://orizdaszerelmet.hu/no-ferfi/a-hazassag-szerzodes-vagy-szovetseg
Kellenek a határok, kellenek a szabályok, különben felnő egy
olyan generáció, akik azt hiszik magukról, hogy sérthetetlenek,
hogy bármit megtehetnek! Ilyen világot szeretnénk? Mert ne
felejtsük el, ez a generáció egyszer majd felnő! És akkor már
késő lesz azon gondolkodni mit hibáztak el!
Kedves szülők, fiatalok, korosabb házasulandók! A mindennapi
létért való küzdelemben tartsunk egy kis szünetet. Neveljük ne
csak a gyermekeinket, de magunkat is, mert bizony ránk fér, Kérdezd
meg a férjedet, hogy szerinte mit jelent az a kifejezés, hogy
„jellemes ember” Nem biztos, hogy adekvát választ tud adni. –
Az Y és Z generációhoz szólva csak annyit nem fogdosunk idegen
férfiakat, és nőket, nem bújunk nap, mint nap idegen nő/férfi
ágyába, kulturált, civilizált fiatalok társaságában van/lenne
a helyük, ahonnan párt is választhatnak szimpátia esetén.
Viselkedésünk, modorunk művelt, udvarias emberhez legyen méltó.
Sohasem zaklatjuk a másik nemet, de belátó, megértő, empatikus
viselkedéssel hívjuk fel magunkra a másik nem figyelmét. Sajnos
ez ritkán valósul meg. Beteg világ ez! De mi tettük
beteggé! Az elköteleződés a társadalmat összetartó erő. A
társadalom gyógyulása tehát mindannyiunkon múlik. A változásra
mindig van esély! Hát akkor rajta! Itt van az ideje!