Amit egy művelt embernek felekezeti hovatartozástól függetlenül ismernie illik.
A
vallásszabadság ugyan a legfontosabb európai vívmányok egyike,
de „büszkék
vagyunk arra, hogy ezt a földrészt a kereszténység formálta,
amely nem múzeumba való, hanem orientációt nyújt a
holnaphoz.
(Manfred
Weber, az EPP bajor frakcióvezetője)
Hamvazó
szerda (2020.
február 26)
Hamvazószerdán – elsősorban a katolikus egyházban – szentelt
hamuból (melyet az előző évi virágvasárnapi körmeneten
használt barka elhamvasztásával állítanak
elő) keresztet rajzolnak
a hívők homlokára, az alábbi mondattal: „Ember, emlékezz rá,
hogy porból vagy és porrá leszel”,
A negyvennapi böjtnek is nevezett nagyböjt hamvazószerdán kezdődik és nagyszombat délig tart, de az egyház tanítása szerint pusztán a testi böjt nem elég, az önmegtartóztatást más tekintetben is gyakorolni kell. |
||
Brüsszel | USA katonai tábor |
Virágvasárnap
(2020.
április 5., vasárnap)
A
keresztény hagyományban a virágvasárnapon kezdődik a nagyhét,
ami Jézus szenvedésén és kereszthalálán keresztül a
feltámadás ünnepéhez, húsvéthoz
vezet.
A kereszténység ezen a napon ünnepli
Jézus
bevonulását Jeruzsálembe.
Történet
A
húsvét előtti hét első napján Jézus reggel Jeruzsálembe
indult a tanítványaival. Sokan csatlakoztak hozzá erre a rövid
távolságra az Olajfák hegyén át. Jézus bevonulásának útvonala
Betániából az Olajfák
hegyén és a Kedron patak
völgyében vezető országúton át, majd az Aranykapun keresztül
vezetett. A menet célja a jeruzsálemi
templom volt. Lejjebb erről is olvashat.
A pálmáról
Ünnepi zarándokok érkeztek, akik meghallották, hogy Jézus
közeledik. Pálmaágakat lengettek, ahogy azt a zsidók
a lombsátor-ünnepen szokták tenni. A pálmaág a
győzelem, a felszabadulás diadal jelképe.
Ezért az ünnep neve több nyelven pálmavasárnap
Magyarázat
A
Sátorok
ünnepe
Izrael legnagyobb örömünnepe. Az ünnep elnevezése a héber
szukka szóból ered, ami lombsátrat jelent. Isten parancsot adott,
hogy Izrael fiai az ünnep időtartamára – hét napra –
költözzenek sátrakba emlékezve arra, hogy a választott nép
őseik negyven évig a pusztában bolyongtak, de ennek ellenére
ellátásban részesültek.
Az
ünnep középpontjában a sátor áll, ami a Biblia szimbolikájában
az ember intim szféráját, az Úrral való személyes kapcsolatot,
ideiglenes lakhelyet, az ember földi életét, és az Úr dicsőségét
is kifejezi. Manapság, erre emlékezve zsinagógákban felolvassák
a Prédikátor könyvét, és a Góg Magóg háború részletes
leírását.
https://www.hitgyulekezete.hu/lexikon/satorok-unnepe
Az ókori világban a pálma az élet, a reménység, a győzelem jelképe volt Az ünneplő emberek pálmaágakat szedtek, kivonultak eléje, és így köszöntötték: „Hozsanna! Áldott, aki az Úr nevében jön, Izrael királya!”Azokban az országokban, ahol nincs pálma, a fűzfa vesszejét, a barkát szentelik meg a katolikus templomokban. A megszentelt barkát a következő év hamvazószerdája előtt elégetik, és ennek hamujával jelöli meg a hívek homlokát a pap (dolgozat elején közölt fotók)
A barkáról
Nincsen
húsvét barka nélkül
A barka szorosan a Húsvét vasárnapját egy héttel megelőző
Virágvasárnaphoz kötődik
A kora tavaszi időszaknak megfelelően a magyarok a pálmaágakat
lombfakadás előtt virágzó fűz
(Salix) fajok vesszőivel
helyettesítik. Húsvét környékén a kecskefűz
kerül előtérbe, amelyet leányfűznek, pálmafűznek, vagy
barkafaként is említenek. Március-áprilisban virágzik,
a barka pedig
lombfakadás előtt jelenik meg.
Idővel a hagyomány eredetét sokan elfeledték, de a barkás
vesszők mindenkiben a Húsvétot idézik a mai napig.
A barkát a virágvasárnapi
szentmise előtt a pap megáldja, a hívek pedig a mise végén
hazaviszik, majd a következő év hamvazószerdáján elégetik,
ezzel készülve az új
böjti időszakra. A szép barka csak viszonylag
rövid ideig tartó szakasz a növény életében, hiszen ha a fűz
kivirágzik, a barka már nem értékesíthető.
Magyarázat
A negyvennapos böjt a IV. századra vált általánossá
a keresztény világban. Mivel a vasárnapokat az egyház nem tekinti
böjti napnak, a VII. század óta szerdai nappal kezdődik a
nagyböjt, így hamvazószerdától húsvét
vasárnapig éppen negyven a böjti napok száma.
A XI. századig a böjt olyannyira szigorú volt, hogy
késő délutánig semmit nem ettek, húst, tejterméket és tojást
pedig a böjti napokon egyáltalán nem fogyasztottak.
Az egyház mára enyhített a böjti szabályokon,
de hamvazószerdára és nagypéntekre szigorú böjtöt ír
elő: a 18 és 60 év közötti hívek csak háromszor étkezhetnek
és egyszer lakhatnak jól.
A
jeruzsálemi templom
Jézus
Krisztus a megfeszíttetése előtti vasárnapon vonult be Jeruzsálem
városába és egyenesen a templomba ment. Kiűzte onnan azokat,
akik adtak-vettek, a pénzváltók asztalait és a galambárusok
padjait pedig fölforgatta. Nem engedte azt sem, hogy bármit is
átvigyenek a templom területén. Tettét azzal magyarázta, hogy az
Írások szerint az ő háza az imádság háza minden nép számára,
és nem tűrheti, hogy rablók barlangjává tegyék azt. Azután
vakok és sánták mentek hozzá a templomba, és meggyógyította
őket. Amikor pedig a főpapok és az írástudók látták a
csodákat, amelyeket tett, haragra lobbantak. Jézus
tanítványaival egész nap a városban maradt, és tanította a
népet. Estefelé ismét Betániába ment. Így töltötte a
szenvedése és halála előtti utolsó napokat.
Magyarázat
Jézus és tanítványai a zsidó húsvétra érkeztek
Jeruzsálembe Ez az ünnep a
zsidók egyiptomi rabszolgaságából való megszabadulására
emlékezik. Miután Jézus
megérkezet a jeruzsálemi Templom udvarába, az udvar tele volt
háziállatokkal, kereskedőkkel és pénzváltókkal, akik görög
és római pénzérméket váltottak fel zsidó és türoszi
pénzekre.
Az Isten imádására épült szent helyet pénzéhes
kalmárok vették birtokukba. Ez már nem is Isten háza volt, hanem
piac. Jézus fogott egy rövid korbácsot és kiűzte onnan, akik a
templomban adtak-vettek (Mt.21:12).
Jézust feldühítette az, hogy gátlástalan
üzletemberek kihasználták a szegényeket, miközben nem tartják
tiszteletben az imádkozásra épült helyet. A hatóságok azért
nem voltak képesek megakadályozni Jézust a Templom
megtisztításában, mert az egyszerű emberek Messiásként
tisztelték
A hatóságok megakarták őrizni a békét , de a
szakértők szerint ez a lázadás indíthatta el Jézustól való
megszabadulásra vonatkozó terveket. Jézus meg sem próbált
idomulni a megszokott rendhez és az üzenete
alapvetően ellentétes volt azzal, amit a társadalom addig
megszokott. A főpapok jó éltek,
de a szegényebb hívek kárán, akiket kihasználtak a kereskedők.
Valószínű, hogy Jézus aznapi lázadása pecsételte meg sorsát.
„-amikor a főpapok és írástudók értesültek a dologról
tanakodni kezdtek miképp okozzák Jézus vesztét. Féltek tőle
mivel az egész nép csodálkozott tanításain” (Mk.11:18-19)
Visszatérve a Jeruzsálemi
templom történetéhez
Első templom
Dávid király fia Salamon felépítette a Mórija-hegyén
Jeruzsálem első templomát. Salamon által építtetett
templom az ókori zsidó építészet szimbólummá vált
emléke. Építése az Ószövetség egyik
legkiemelkedőbb eseménye, és a többi művészeti ágnak is fontos
motívuma, a Frigyláda egykori
őrzési helye Ebben őrizték a két
kőtáblát, amelyre a Tízparancsolat volt
felírva. Miután a babiloni
seregek lerombolták a templomot, és a kincseit
Babilonba vitték, a frigyládának nyoma veszett. A Templom
felépítésével megnőtt Jeruzsálem vallási jelentősége. A
város vallási téren is vitathatatlan központtá vált: Isten
eljövendő királyságának szimbóluma lett.
A jeruzsálemi szentély tárgya az
úgynevezett szövetség ládája
(frigyláda) volt, amely az izraeli törzseknek
Istennel kötött szövetségét jelképezte, és amelyet Salamon
ünnepélyes külsőségek között, az építkezések befejezése
után vitetett a szentélybe
Az
első templomot Kr.
e. 586-ban
pusztították el, amikor a zsidókat a babiloni
fogságba hurcolták
A babiloni
fogságból hazatérő
zsidók fogtak hozzá az elpusztított város és a templom
újraépítéséhez. (Második templom).
https://denesotto.hu/2016/08/a-jeruzsalemi-templom/
Második templom
Kr.e.
516-ban készült el az új templom és egy évvel
később fel is avatták. Ez a második templom jóval egyszerűbb
lett, szépségében és méreteiben messze alul maradt az előzőnél.
Kr. e. 63-ban a Jeruzsálemet megszálló római hadvezér
behatolt a templomba és megdöbbenve látta, hogy a szentélyben nem
található az Istenség semmiféle ábrázolása, semmilyen
szimbóluma.
A Siratófal (foto)
második
templom idejéből (Kr. e. 516 – Kr. u. 70)
való támfal
A rómaiak ezt a második templomot is lerombolták. A Siratófal név
onnan ered, hogy a zsidók e falnál imádkozva gyászolják a
templom lerombolását;
A Siratófal Jeruzsálem óvárosának területén található. A
Nagy Heródes által építtetett és a rómaiak által Kr. u. 70-ben
lerombolt második templom egyetlen
megmaradt részlete. Hatalmas, többtonnás
kőtömbökből épült, melyeket kötőanyag nélkül helyeztek
egymásra. Mai állapotában kb. 50 méter hosszú és kb. 20 méter
magas, de mélyen a föld alatt kezdődik. A történelem és a
régészeti kutatás megerősítette, hogy valóban a templom
maradványa, bár a felső részét később kiegészítették. A
zsidók a korai bizánci korszak óta zarándokolnak ide. Megsiratják
a templom lerombolását és imádkoznak
azért, hogy újra felépüljön. A Siratófal elnevezés
egyébként nyugati utazóktól ered. Hitük szerint Isten szelleme
nem távozott a templomból mikor azt lerombolták, hanem ma is jelen
van a falban.
Egyes rabbinikus elképzelések
szerint az első-
és a második templom helye azonos a paradicsommal,
és az első
ember teremtésének helyével is.
Harmadik
templom
A második templom felépítése után mintegy 500 évvel, Kr.
e. 19-ben Júdea helytartója, Nagy
Heródes király hozzálátott a templom
előcsarnokának nagy arányú kibővítéséhez és megszépítéséhez,
így aztán sokan ezt az épületegyüttest harmadik templomnak
is nevezik. Úgy tervezte meg a templom újjáépítését, hogy a
Római Birodalom egyik legnagyobb épülete legyen, olyan nagy, hogy
képes legyen befogadni a zarándokok hatalmas tömegét. A gazdagon
díszített épület nagyobb volt, mint Salamoné, de építésének
alapjául ugyanaz a terv szolgált. A
makett Jeruzsálemben látható, a korabeli városképet és ezen
belül a templomot ábrázolja méretarányos lekicsinyítésben.(ábra)
Az építkezés legnagyobb munkálatai mintegy 10 évig folytak, de
még Kr. u. 60-ban is folytak részmunkálatok. Az újjáépített
templom jóval magasabb és szélesebb lett elődjénél, új
épületrészekkel kibővítették és egy második emeletet is
építettek
Az 530-as
években I.
Justinianus császár egy keresztény templomot
építtetett, amelyet nem sokkal később a Jeruzsálemet
elfoglaló arabok leromboltak és aztán a saját muzulmán
szent helyeiket építették fel ide, a Sziklamecsetet és
az al-Aksza-mecsetet.
A mecset pontosan a templom romjaira épült, és a templom
újjáépítéséhez a mecsetet le kellene rombolni. A
judaizmus erős hite, hogy a Templom újjáépítésével a világ új
érába lép. Szélsőséges judaista
személyek és csoportok rendszeresen kísérletet tesznek az
al-Aksza-mecset aláaknázására, felrobbantására, őket az
izraeli rendőrség és igazságszolgáltatás köztörvényes
bűnözőként, de nem terroristaként kezeli.
Magyarázat
A Sziklamecset (bal oldali foto) a jeruzsálemi Templom-hegyen az iszlám hívőinek egyik legfontosabb szent helye. Az 1. században a zsidók fellázadtak a római elnyomás ellen, Titus római hadvezér seregei több évi ostrom után elfoglalták Jeruzsálemet és elpusztították a várost, a Templom-hegyen álló monumentális jeruzsálemi templommal együtt. A 7. században a Jeruzsálemet elfoglaló muzulmánok a saját szent helyeiket építették fel a hegyre; az aranyló tetejű Sziklamecsetet, majd az ezüstös tetejű Al-Aksza-mecsetet.
Az al-Aksza-mecset (jobb oldali foto) az iszlám harmadik legszentebb helye, Jeruzsálem történelmi óvárosának déli részén, a Templom-hegy déli oldalán, A mecset a jordán és palesztin vezetésű iszlám tanács (Waqf) felügyelete alatt áll. A mecset palesztin imámja, Nidhal „Abu Ibrahim" Siam arról beszélt, hogy a muszlimoknak vissza kell foglalniuk Jeruzsálemet, és meg kell hódítaniuk a nyugati kereszténység jelenlegi központját, Rómát. Az imám kijelenti: úgy lehetne ezt megvalósítani, ha a muszlimok a Próféta (Mohamed) nevében harcba szállnak a „hitetlenekkel", és „a földbe döngölik" őket