Karácsony 2020. Ünnepi emlékezés Jézus születésére
A Karácsony profanizálása
Jézus idején ugyanolyan emberek éltek, mint amilyenek mi vagyunk. Igen ám, csakhogy akkor nem volt karácsonyi forgatag, és nem volt ez az őrült vásárlási roham. Úgy tűnik, hogy minden évben többet költenek az emberek, mint a megelőző évben ugyanilyenkor, és aztán nem lehet csodálkozni azon, hogy minden bőrt lehúznak az emberekről.. Be kell látni, manapság a karácsony idejét és az azt megelőző időszakot a végtelen kiköltekezés, a rohanás és a stressz jellemzi. Az üzletek és a multik ráadásul tovább erősítik a végtelen nyomást a már novemberben elkezdődő hihetetlen akció-dömpinggel (pl.:Fekete Péntek). Rohanás, kapkodás, és szinte senki nem áll meg egy kicsit elgondolkozni azon, hogy miről is szól valójában ez az ünnep.
.Unalomig ismételt frázis a karácsony
előtti, gyakran hisztériába vagy letargiába hajló készülődés
közepette, hogy akkor élnénk igazán helyesen, ha a szeretetet nem csak az
ünnepnapokon, hanem az év többi részében is át tudnánk élni, érezni
önmagunkkal és embertársainkkal szemben egyaránt.
Ne feledd! A Szenteste - mint ahogy az a nevében is benne van - szent! Ezen a napon el kell felejteni a civódásokat, az ellentéteket, ilyenkor csak béke és szeretet lakozik a szívekben. Ilyenkor jön el az ideje a régi sérelmek megbocsátásának, ne bántsd meg hát a békülni vágyót azzal, hogy közönyösen félredobod az ajándékát! Fogadd akkor is szeretettel, ha arra volt a legkevésbé szükséged. Mert az ajándék csak a tárgyi valója annak, amit úgy hívunk: szeretet.
http://www.femina.hu/karacsony/karacsony_varakozas_nelkul
Bár Jézus születése valójában nem hozható összefüggésbe a karácsonnyal, az eredeti jézusi tanítások mégis nagyon egybehangzóak ezen időszak lelkiségével.
Manapság a legtöbb ember sajnos nem a szeretetre gondol, hanem minél nagyobb, drágább ajándékozásra. Ne essünk a reklámok és a drága ajándékok bűvöletébe, a kicsi ajándék is ajándék
Spanyolországban például sok őszinte hívő embert aggaszt, hogy a karácsonyt egyre inkább átitatják a kereskedelmi érdekek (El País, 2001. december 24.).
Az idei karácsonyra vonatkozóan a magyarok 40%-a érzi úgy, hogy többet költ karácsonyi ajándékokra, mint megtehetné, de jellemzően nem hitelből finanszírozzák azokat. Hasonló tendencia figyelhető meg a többi európai országokban is . Az európai átlaghoz hasonlóan magyarok sem kölcsönből vásárolják meg az ajándékokat, csak 20%-uk vesz fel kölcsönt a nagybevásárláshoz.(Intrum Justitia európai fogyasztói fizetési jelentés 2017. november).
Az 50 évnél idősebb magyar lakosság 50%-a szerint pénzügyi szempontból a következő év januárja a legmegterhelőbb időszak.
A Karácsony a világ 2,5 milliárd keresztényének tradicionális ünnepe, de ezem túl kb. 500 millió nem-keresztény ember ünnepli a Karácsonyt világszerte a szeretet ünnepeként.
Amelyek nem tartoznak Jézus születésének ünnepléséhez
1./ A karácsony nem vonható össze a Hanuka ünneppel
A karácsony a Húsvét után a keresztények legnagyobb ünnepe, míg a hanuka a zsidó ünnepek közül a kevésbé jelentősek közé tartozik. Úgy gondolják, hogy a két ünnepnek egymáshoz köze van, mivel a két ünnep nagyon közel van egymáshoz. Ilyenkor az emberek hajlamosak azonosítani a két ünnepet, illetve azt a hasonlóságot fedezték fel benne, hogy mind a két ünnepkor a gyerekek ajándékokat kapnak. A vallásilag kis jelentőségű Hanuka nincs megemlítve a zsidó szentírásban.
A Hanuka a Makkabeusoknak a szíriai görögök feletti háborúban elért győzelmére, a jeruzsálemi szentély megtisztítására és újraavatására, valamint a nyolc napon át égő mécses csodájára emlékezik.
Egy hadi eseményt örökít meg a nép emlékezetében. „A Hanuka egy olyan időben keletkezett, amikor a szír-görög hatalom az egyistenhitet tönkre akarta tenni, az egyistenhit tanítását meg akarta akadályozni, és kényszerítő módon lépett fel a zsidó lakossággal szemben Az ünnep történeti jelentősége a lelkiismereti és a vallásszabadság kiharcolásának és győzelmének az ünnepe” (néhai Schweitzer József országos főrabbi)
Köves Slomó rabbi szerint egyre több zsidó család ünnepli a Hanukát a Karácsony helyett. Az utóbbi tizenöt-húsz évben egyre több olyan zsidó család van, akik nem karácsonyoznak, hanem inkább hanukáznak
Tudnunk kell, hogy a karácsony nem a fenyőfa
ünnepe
Magyarországon a szocializmus idején a vallásos hátterű karácsonyt a fenyőünneppel helyettesítették. A fenyőfa állításnak nincs semmi köze Jézus születésének megünnepléséhez. Ahol Jézus született Betlehemben nem volt és most sincs fenyőfa. A fenyő a Télapó ajándéka, aki megörvendezteti az ifjúságot. Egyes források szerint a karácsonyfa-állítása a Rajna felső szakaszának vidékén alakult ki a 16, 17. században. Más források szerint Skandináviából származik, és a harmincéves háború (1618-1648) idején jutott el Németországba a svédek európai hadjáratai során. 16. században. Valószínűleg Luther Márton volt az első, aki égő gyertyákkal díszített fel egy fenyőfát gyermekeinek. Később azonban már Jézus születésének tiszteletére állította a fát és számtalan kis gyertyát gyújtott rajta.
Amikor 1860 karácsonyán Erzsébet királyné Madeira szigetén volt gyógykezelésen, Ferenc József ide is küldött neki feldíszített fenyőfát.
Pesten az első karácsonyfát valószínűleg Brunszvik Teréz grófnő állította 1824-ben, elterjesztésében jelentős szerepe volt a Podmaniczky és a Bezerédy családoknak is. Az új szokás a városokban viszonylag gyorsan meghonosodott. A hatvanas években, adventi időszakban, Pesten fenyővásárok voltak.
Angliában ma sem szokás fenyőfát állítani, helyette fagyöngyből készült koszorút függesztenek a mennyezetre.
Amerikában jóval később terjedt el a karácsonyfa-állítás, hisz még a 19. században is furcsán tekintettek a szokásra. Az első feljegyzés a karácsonyfa-állításról az 1830-as évekre datálható, és Pennsylvania német telepeseihez köthető. A német telepesek ugyan már 1747-ben állítottak karácsonyfát, ám az amerikaiak többsége jó száz évig pogány szokásnak tartotta. 1846-ban aztán Viktória brit királynő és férje, Albert herceg az Illustrated London News lapban volt látható gyermekeik körében. A rendkívüli népszerűségnek örvendő királynő és családjának rajzportréja egy csapással meghódította Amerikát, így a karácsonyfa is általánosan elfogadottá vált az Újvilágban.
Kereszténység elleni támadások,
Karácsony ellenes intézkedések
Számomra megdöbbentő, hogy Brüsszelben a főtéren nem karácsonyfát állítottak, hanem „télfát”, a muszlimok érzékenységére hivatkozva. Pierre Bergé (foto) még ennél is messzebb ment: "Támogatom az összes keresztény ünnep eltörlését. hihetetlennek tartom, hogy olyan rendszerben élünk, ahol kéthetente keresztény ünnepek vannak" - mondta Bergé. (83 éves francia üzletember, akinek üzlettársa és homoszexuális barátja a Yves Saint Laurent világhírű divattervező.
Megjegyzés: Bergét szociális liberálisnak és politikai konzervatívnak tartották. Kanadában most megjelent könyv lerántja a leplet az egyik legismertebb francia homoszexuális pár, Yves Saint Laurent és Pierre Bergé rejtett életéről.
A karácsony ünnepi előkészületeinek kapcsán említem a keresztények elleni támadásokat.
Az utóbbi években ugyanis mindinkább bevált jelenség lett, hogy az iskolákban elmarad a karácsonyi ünnepség a vallásilag sokszínű diáksereg miatt, az utcai ünnepségek egyszerűen mellőzik a nevükből az angol „Christmas” szót, és inkább „Winter Wonderland”, azaz téli csodavilág néven működnek. Az amerikai Minnesotai Egyetem dékánja például levélben adta a diákok tudtára, hogy jobb lenne, ha az idei ünnepi időszakban nem használnának olyan vallási töltetű szimbólumokat, mint a karácsonyfa, a csengők, a zöld és piros színek, illetve a betlehemi csillag.
A keresztény alapú identitásra egykor oly büszke Európában is bőven találunk hasonló példákat. Dánia egyik, Græsted nevű kisvárosának iskolájában idén a multikulturális gyakorlat és a muszlim diákok miatt marad el a tradicionális karácsonyi ünnepség. Ellentétben a fentiekkel Donald Trump amerikai elnöknek például nem titkolt szándéka újra divatba hozni a karácsonyt. – Az emberek többé nem használják a karácsony szót, mert az politikailag nem korrekt. […] Tudják mit? Mi újra kimondjuk majd, hogy boldog karácsonyt! – fogalmazott a republikánus elnök egy októberi rendezvényen.
A mintegy 200 milliós Pakisztánban a lakosság 2%-át teszik ki a keresztények, akiket a az iszlám törvénykezés bevezetéséért harcoló radikális csoportok gyakran célba vesznek. A keresztények ellen elkövetett egyik legsúlyosabb pakisztáni támadásra négy évvel ezelőtt került sor, amikor az északnyugati Pesavar egyik templomában több mint 80 emberrel végeztek az öngyilkos merénylők.
A keresztények a történelem során sosem szenvedtek el annyi atrocitást, mint manapság – állapította meg nemrég közzétett tanulmányában az Aid to the Church in Need nevű katolikus segélyszervezet, amely 13 országban 12 éven keresztül vizsgálta a keresztények sorsának alakulását.
A jelentés szerint Jézus Krisztus híveinek száma drasztikusan csökken a
Közel-Keleten: a polgárháború sújtotta
Szíriában öt év alatt másfél millióról 500 ezerre apadt, míg Irakban a
nyugati országok 2003-as megszállása előtti másfél millió helyett ma
250-300 ezerre tehető a számuk. Üldöztetésükben
és kiirtásukban nagy szerepet vállalt az Iszlám Állam, amely 2014-ben mindkét országban nagy területeket szerzett meg
magának. ÜLDÖZÖTT KERESZTÉNYEK SZÁMA A VILÁG MINTEGY 40 ORSZÁGÁBAN 245 MILLIÓRA TEHETŐ, AMI AZT JELENTI, HOGY MINDEN 9-IK KERESZTÉNY A VILÁGON VESZÉLYBEN VAN. Európa egészét nézve pedig 285%-kal növekedett a keresztény-ellenes támadások száma a 2008 és 2019 közötti időszakban. 2019-ben például rekordszámú, mintegy 3000 keresztény egyházat, iskolát, temetőt és emlékművet romboltak le, fosztottak ki, vagy semmisítettek meg. A Center for the
Study of Global Christianity nevű amerikai
kutatóközpont tavalyi összegzése szerint tavaly mintegy 90 ezer keresztényt öltek meg vallása miatt. Az európai keresztény civilizáció elleni támadások egy
olyan folyamat részét képezik, amelyet a továbbiakban nem szabad megengedni, éppen ezért az
illegális bevándorlással szemben minden lehetséges lépést meg kell tenni
– szögezte le Szijjártó
Péter. Ha valakinek fenntartása van a „Boldog
Karácsonyt” közöntés kifejezéssel, akkor gratuláljon úgy, hogy nem
utal a vallási ünnepre (pl. békés családi
együttlétet kívánva). Ezek az események jó
lehetőséget biztosítanak a hitünk ismertetésére” Forrás: Abdul-Fattah Munif, MME Vélemény a
karácsonyról, és a karácsonyi gratulációról http://iszlam.com/iszlam-az-elet-vallasa/az-iszlam-az-elet-vallasa/... A vásárlás őrülete Nem az ajándékozásra való vágyat kell
kritizálni, azonban a középpontban Jézusnak kellene lennie.
Másrészről a keleti bölcsek nem egymást, hanem Jézust ajándékozták
meg. (Máté 2:11) Mi lehet
annál nagyobb ajándék, mint önmagunk odaadása? Bizonyos nyelvekben a karácsony szó
jelentése mutatja, hogy eredetileg az emberek Jézus tiszteletére jöttek
össze ünnepelni Nem kellene megbolondulni karácsony előtt a
vásárlások miatt, a zsúfolt áruházakban azért, mert karácsony
van. 2014 karácsony ünnep
napja előtt 280 milliárd Ft-ot költöttek a magyar emberek vásárlásra. 2016-ban egy család
átlagosan mintegy 132 ezer forintot költ az ünnepekre minden kiadást figyelembe véve. A kutatás szerint
a legnagyobb fejtörést az okozza, hogy ki mit kapjon, és mindezt miből
finanszírozzuk. Majdnem mindenki készül ajándékokkal is: a
megkérdezettek 93%-a lepi meg szeretteit az ünnep alkalmából. Azt vesszük másoknak, ami fontos
nekünk, és azért dühöngünk, mert nekünk semmi sem lehet elég jó.
Manapság viszont a legtöbb ember, nem a szeretetre gondol, hanem minél
nagyobb, drágább ajándékozásra. Ne essünk a reklámok és a drága
ajándékok bűvöletébe, a kicsi ajándék is ajándék. A legalacsonyabb
értékű ajándék átlagosan 4300
forintba kerül, míg a legdrágább közel
27 000 forint.(a közölt adatok 2015 évre vonatkoznak) A karácsony megünneplésének a módja is nyugtalanító kérdést vet fel az emberben. Ha Jézus ma visszatérne a földre, mi lenne a véleménye a karácsonykor fellángoló üzleti szellemről? Amikor Jézus kétezer évvel ezelőtt ellátogatott a jeruzsálemi templomba, felháborította, hogy a pénzváltók és az árusok visszaélnek egy zsidó vallási ünneppel, hogy pénzhez jussanak. „És kötélből ostort fonván, kihajtá őket a templomból.” Az imádság házát „Mivé tettétek? Rablók barlangjává” (kép: El Greco: Jézus kiűzi a kufárokat. National Gallery, London) Erről szól Kodály legnagyobb alkotásának mondható kórusműve is. Karácsony ünnepléséről 1./ Bizonyos
nyelvekben a karácsony szó jelentése arra utal, hogy eredetileg az emberek
Jézus tiszteletére jöttek össze ünnepelni. Felmerül azonban a kérdés:
tanítja-e az Újszövetség, hogy Jézus születését meg kell ünnepelni. A válasz az, hogy
nem tanítja. A bibliában említett néhány születésnapi ünnepség
túlnyomó része pogány uralkodók ünnepei
voltak, ezek az ünnepek teljesen összefonódnak
tobzódásokkal, különböző erkölcstelenéggel. A bibliában nincsen
semmiféle említés, hogy Jézus Krisztus ünnepelte volna a földi
születése napját, vagy ezt az apostolok, és tanítványai megünnepelték
volna. Semmilyen történelmi, és bibliai alapja
tehát nincs a karácsony, vagy Jézus születése napjának
megünneplésére.
A Bibliai ünnepek húsvét,
pünkösd ünnepeivel nem szabad összekeverni a karácsonyt, mert míg azok Istentől rendelt ünnepek, a karácsony az
nem. 2./ Az első századi
keresztények számára a december 25-i karácsonyi ünneplés teljesen
ismeretlen volt. Eredetileg dec. 25.-én a Napot
ünnepelték II-III. században a Mitrász-vallás (perzsa eredetű
Napisten-kultusz) volt a
legelterjedtebb. Ennek részeként december 25-én
ünnepelték a téli napfordulót. Azonban már a
Mitrász-kultusz megjelenése előtt is bevett gyakorlat volt, hogy a római
császárok templomokat szenteltek a „Sol
Invictus”-nak (a legyőzhetetlen Napnak), és az
újjáéledő győztes Napot
ünnepelték. 3./ Nagy Konstantin (285-337) kísérletet
tett arra, hogy a pogány Római Birodalmat különböző keresztény elemek
átvételével erősítse meg. Elérte, hogy a Nap-imádat ünnepét Jézus születése ünnepének
nyilvánítsák. A keresztény elemek átvételével
akarta megerősíteni a
pogány Római Birodalmat. Látomások hatására pedig véget vetett
a keresztények üldözésének, megtért, és maga is elősegítette az új
vallás térhódítását. Mi volt Nagy Konstantin
látomása? Konstantin látomása Látomásában az
Úr egy fénylő kereszt és egy felirat jelent meg. A
feliraton ez állt:: In hoc
signo vinces „E jelben győzni
fogsz”. Ez a felírás állítólag az égen, a
kereszt képe mellett volt látható, midőn Nagy Konstantin Maxentius ellen
vonult. Ez arra figyelmeztette a császárt, hogy ezen
jel által győzedelmeskedni fog. A látomások hatására pedig véget
vetett a keresztények üldözésének, megtért, és maga is elősegítette az
új vallás térhódítását. 312 elején Nagy Konstantin átkelt az
Alpokon, és betört Itáliába. Több csatában is legyőzte Maxentius császár
csapatait, és október végén elérte Rómát. A
megjelenő vízió jóslata tehát végül valóra vált, mert a császár
diadalmaskodott riválisa felett. Szent Konstantin és anyja, Szent Ilona, kezükben
a Szent Kereszt ereklyét tartják (ortodox ikon) kép Konstantin valláspolitikai fordulatának
kezdetekor már gyakran használt, közismert keresztény szimbólumokat,
amelynek alkalmazásával a császár egyértelműen demonstrálhatta a
keresztény vallás iránti
elkötelezettségét, Történelmi forrásokból annyit tudunk, hogy
336-ban december 25-én ünnepelték Krisztus
születése napját, sőt már előtte Nagy Konstantin idejében is. 4./ A karácsony elnevezés sem utal Jézus születésére, hiszen a „karácsony szó a szláv korcun, vagy kracsun
szóból ered, amely átlépőt (téli
napfordulót) jelenti. A német megfelelője
Weihnachten (szent
éjszakák). A karácsony szót a 13. század óta használják Magyarországon
keresztény ünnep értelmében Mikor született Jézus A Biblia nem ír arról, hogy pontosan mikor
született Jézus Krisztus, ahogyan ez az alábbi forrásművekből is
kiderül: „Azt, hogy valójában mikor született
Krisztus, homály fedi” (New Catholic
Encyclopedia). „Krisztus születésének pontos dátuma ismeretlen” (Encyclopedia of Early Christianity). Noha a Biblia nem tárja fel, hogy pontosan
mikor született Jézus, említ két olyan eseményt, mely a születésekor
történt. Ezekből sokan arra a következtetésre jutottak, hogy nem
december 25-én született. Jézus születése előtti történelmi tények
Jézus születési idejének dátuma
bizonytalan Ha nincs rá bizonyíték, hogy Jézus Krisztus
december 25-én született, miért ünneplik ekkor a karácsonyt?
A Britannica Hungarica azt
írja, hogy valószínűleg a vallási vezetők
„így akarták háttérbe szorítani a
»legyőzhetetlen nap születésé«-nek (natalis
solis invicti) pogány római ünnepét” a
téli napfordulókor Magyarázat A Téli
napforduló az a pillanat, amikor a Föld
forgástengelye a legnagyobb szögben hajlik el a Nap sugaraitól, és az év
legrövidebb nappalát (következésképpen a leghosszabb éjszakát) adja. A
téli napforduló az északi
féltekén december 21-én van. A téli napforduló az északi
féltekén a csillagászati tél kezdetét
jelenti, a legtöbb kultúrában számos ősi népi szokás
kapcsolódik hozzá, és ünnepségek kísérik, mint például a zsidó Hanuka, és a karácsony is.
A karácsony időpontjának kiválasztása
nagy valószínűség szerint azért esett december 25-re, a téli napforduló
közelébe, mert a Római Birodalom két korábbi államvallásának ünnepe is ekkor volt: 25-én végződtek a római szaturnáliák, és aznap volt a
Dies Natalis Solis Invicti, a Napisten születésének napja. A születés
időpontjának további vizsgálata A Bibliában két evangélium is ír Jézus születéséről, de egyik sem említi, hogy pontosan melyik év melyik napján
született meg. Alexandriai Kelemen, aki 200
körül élt, arról számolt be, hogy egyes Egyiptomi teológusok
számításai alapján Jézusnak a születését május 20-ára teszik. Mások
április 19-re, vagy 20-ra, maga Kelemen november
17-re, Egy 243-ban íródott munka március 28-ra teszi Jézus születése
napját. A történeti kutatások kimutatták, hogy nincs az évnek olyan
hónapja, amelynek valamelyik napjára ne datálták volna Jézus
születését. A korai keresztények nem ünnepelték Jézus
születését, és nem is próbálták meghatározni az időpontját; az
ünneplés legkorábbi ismert példája Egyiptom, ahol Jézus születését
tavaszra tették. . A legújabb kutatási eredmény Ausztrál csillagászok a Port Macquarie obszervatóriumban egy
kifinomult számítógépes program segítségével azt próbálták meg
modellezni, hogyan nézhetett ki az égbolt kétezer
éve Betlehem felett. Arra a meglepő
eredményre jutottak, hogy
olyan objektum, ami megfelelne a Bibliában említett csillagnak, ami a
napkeleti bölcseket elvezette Jézushoz, valójában nem karácsonykor, hanem nyáron volt megfigyelhető az éjszakai égen. Konkrétan a Vénusz és a Jupiter került
látszólag olyan közel egymáshoz, hogy a fényük összeolvadt, és egy
látványos, nagyméretű csillagnak tűnhetett a Földről. Ez a jelenség
nyáron volt megfigyelhető, Dave Reneke és kollégáinak számítása egészen pontosan június 17-re teszi Jézus születésének
időpontját. Mária fogantatása (Lk
1,26-38) Elküldte Isten Gábriel angyalt Galilea egyik
városába, Názáretbe, egy szűzhöz, aki a Dávid házából származó
férfinak, Józsefnek volt a jegyese. A szűznek pedig Mária volt a neve. Az
angyal belépve hozzá így szólt: "Üdvözlégy, kegyelembe fogadott, az Úr
veled van!" Mária megdöbbent ezekre a szavakra, és
fontolgatta, mit jelenthet ez a köszöntés. Az angyal ezt mondta neki:
"Ne félj, Mária, mert kegyelmet találtál az
Istennél! Íme, fogansz méhedben, és fiút szülsz, akit nevezz
Jézusnak. Mária megkérdezte az angyalt: "Hogyan
lehetséges ez, mikor én férfit nem ismerek?" Az angyal így válaszolt neki:"A Szentlélek száll reád, és a Magasságos ereje árnyékoz be téged,
ezért a születendőt is Szentnek nevezik majd, Isten Fiának. Ekkor így
szólt Mária: "Íme, az Úr szolgálólánya: történjék velem a te
beszéded szerint!" S ekkor eltávozott tőle az angyal." Magyarázat GABRIEL a hírhozó: Ő jelent meg
Máriának és bejelentette fia születését. Mohamednek Ő diktálta a Korán szövegét. A zsidó hagyomány szerint Ő volt az,
aki szétválasztotta a Vörös-tenger vizét, és Ő ösztönözte
Jean d'Arcot földi
küldetésére. Kiegészítő megjegyzés Így kezdi tehát az angyal, hogy „ne félj,
Mária”. Talán az egészből ez a szinte gyereklány nem sokat érthetett.
Egy valami azért világossá vált a számára, és ezt meg is mondja. Ha
Istennek terve van vele, akkor ő készségesen teszi azt. Gábriel azt mondja:
kegyelmet találtál Istennél, és te leszel az, aki
kihordja méhében a Megváltót, a Messiást. Mária
teljes tudatánál van, és nyugodtan visszakérdezhet, és nagyon logikusan
gondolkodik. Azt mondja, hogy mi módon lesz ez,
hiszen férfit nem ismerek. Máriának József a jegyese, de ott akkor még nem volt divat az,
hogy a házasság előtt szexuális életet éljenek. Ez
csak az óta van, mióta az ember, az emberiség a liberalizmus jegyében elengedte a nemi ösztönöket. József és Mária, tartották magukat az
Isten törvényéhez. Nem szerelmeskedtek
házasságkötés előtt, nem simogatták, és nem tapogatták egymást, és
nem izgatták föl egymást, hogy aztán alig tudjanak
lehűlni. Pedig akkor is dolgoztak a hormonok, mert ők is fiatalok voltak. Ott
volt bennük a szerelmi vágy, meg a nemi vágy, de ezt ott szerették volna
megélni, ahova ezt Isten helyzete. Nem lehetett akkor sem könnyű, hogyha ők
szerelmesek voltak egymásba, mint ahogy ma sem könnyű két szerelmesnek
megvárni az esküvő éjszakáját. A nemi vágyat
egyébként is Isten adta, és jó hogy adta, de
megmondta, hogy hol a helye. Hol lehet azt örömmel megélni, hol lehet
szeretni testileg a másikat, kielégíteni őt, mert a másik először a
lényeges, aztán jövök én. Isten a maga csodálatos módján oldja meg
azt, amit az ember nem tud megoldani. Szüzesség és anyaság egyszerre? Ez
lehetetlen dolog. Mi ezt nem tudjuk feloldani. Isten
fel tudja oldani. Ezért áll itt a szövegben, hogy az Istennek minden
lehetséges, még az is, ami az embernek lehetetlen. Ki tudná ezt közülünk
megoldani? Senki. Mária méhébe teremtette Jézust.. És apja nem volt ezek
szerint Jézusnak? A Biblia azt mondja, hogy test szerint nem volt.
József nevelőapja volt Jézusnak. Ha Jézus Józseftől született volna testileg, azt mondja a
Biblia, hogy ami testtől született, az test. Ami lélektől született,
lélek az. Isten itt kiveszi Jézust a bűneset átka alól. Azért volt
bűntelen Jézus. mert a bűneset átka nem hat rá. Ez csak hittel érthető,
és értelemmel soha nem lesz teljesen
megfejthető. Vajon hisszük-e mi azt, hogy a Szentírás minden szava igaz? Vagy nem
hisszük? Vagy itt megáll a mi hitünk. Szűz volt, és fogant, és megszülte Jézust. Van, aki megáll,
és azt mondja: nem, ezt én nem hiszem. És tényleg, innen már csak hittel
lehet továbblépni. De hát az Istennek minden lehetséges. Még az is, hogy
aki hitetlen, hívővé legyen. Ez az Isten csodája!. Megállunk,
elcsendesedünk, és elég lesz az a kevés, amit szeretetből jelzés
értékűnek, azt jelezve, hogy valaki sokkal nagyobb ajándékot készített,
mint az a pici ajándék, amit továbbadunk. De esetleg elmondhatjuk, mint
küldöttek. Nincs fehér ruha, meg nincs nagy fény, csak az a belső tűz,
amit az Isten adhat, hogy elmondjuk, ki az, aki karácsony éjszakáján
megszületett. Varga Róbert, Budapesti
Pasaréti Református Gyülekezet pásztora. Pasarét, 2006. december
21. http://www.refpasaret.hu/pasaret/pred.php?id=1065 Megjelenik tehát Isten küldöttje egy
egészen fiatal, talán tizenkettő, tizenhárom
éves kislánynál, Máriánál. Nagyon fiatalon
szültek ott akkor az asszonyok, férjhez mentek a lányok. Harmincéves kort
kevesen érték meg abban az időben. Tehát korán
férjhez mentek, és korán szültek. Így volt Mária és József
jegyespár Mária és József Názáretben ugyanolyan
hétköznapi életet éltek, mint a legtöbb ember manapság. A gondok, a
nehézségek terhelték akkor is az embereket. A legtöbb ember nagyon nagy
szegénységben élt. Megjegyzés:
Amikor feleségemmel sok évvel ezelőtt Izráelben
voltunk, akkor ott mutatták Názáretben, mélyen a
föld felszíne alatt azt a barlanglakást, amiben majdnem biztos, hogy József
és Mária lakott. Mit tudunk Józsefről, Jézus nevelő
apjáról? Az evangéliumok nem adják meg sem
születése, sem halála helyét vagy idejét. Amit megtudunk belőlük, hogy
hosszabb ideig a galileai Názáretben élt, néhány évig a júdeai Betlehemben lakott, illetve Egyiptomba kellett
menekülnie. Az újabb kutatások szerint Názáretben halt meg. Dávid házából és nemzetségéből
származott'' (Lk 2,4). Ez azt jelenti, hogy a dávidi család jelentősebb
ágához tartozott. Egyébként római állampolgár
Jegyességre lépett a fiatal, dávidi származású
Máriával, az akkori szokások szerint 18-24 éves kora között. Magasságos, Te tudod: nehéz ez az apaság,
mit az én szegény vállamra tettél. Apja volnék, - és mégsem az vagyok.
Ez a gyermek... ha szemébe tekintek, Benne ragyognak nap, hold, csillagok.
Anyja szemei s a Te szemeid, Istenem, a Te szemeid azok. Gyönyörűséges és
szörnyű szemek, Oly ismerősek, s oly idegenek...Ez az ács-műhely... ezek a
forgácsok...Mit tehettem érte?... mit tehetek? Én tanítottam fogni a
szerszámot, Mégis rá fogják majd a kalapácsot. Úgy félek: mi lesz
(Reményik S.vers részlet) Józsefet az angyal álomban világosítja
föl arról, hogy Jézus apja lesz, és neki kell majd nevet adnia Mária
fiának. József nem szavakkal válaszolt az angyal „híradására”, mint
Mária, hanem „úgy tett, ahogy az Úr parancsolta, és magához vette
Máriát, mint hitvesét.” Jóllehet biztos, hogy vissza akart vonulni a kapcsolatból
– írja Szent Józsefről
II. János Pál pápa
–, nehogy akadályozza
Istennek ama tervét, amely Máriában már megkezdte teljesedését.
Az angyal kifejezett utasítására mégis
együtt maradt vele, tiszteletben tartva azt, hogy Mária kizárólag Istennek
engedte át magát… József tette „a hit legtisztább
engedelmessége”.
Még mielőtt a házasságkötésük
megtörtént volna, Máriát áldott állapotban találta. Megrendült, aztán
egy álomban felszólítást kapott, hogy vegye csak feleségül Máriát, és
vállalja a születendő gyermeket. Atyai szerepe abban nyilvánult meg, hogy a
Jézus nevet ő adta a gyermeknek. Nem volt apa a biológiai
értelemben, de Mária a nyilvánosság előtt nem
tudott más apát megnevezni gyermeke számára, mint Józsefet, részben mert
az apaság a biológiai származáson kívül az adopciós (örökbe fogadás)
kapcsolatot is felölelte, részben, mert egyszerűen nem volt megfelelő
kifejezés arra a kapcsolatra, ami József és Jézus között volt. Hogy az
emberek egyszerűen József természetes fiának tartották Jézust, ezt sem
Mária, sem József nem tudta megakadályozni. József foglalkozására nézve az evangéliumi fordításban ács volt, de az eredeti
leírás más (főként famegmunkáló) mesterségeket is takarhat. Sőt
a héber naggar főnév félrefordításáról van szó, amelyet a görög
fordítások a „mesterember” jelentésből vezettek le. A naggar azonban „tanult ember”
jelentésű is lehet. Ez a jelentése a valószínűbb, ellenkező esetben
ugyanis Jézus nem beszélhetett volna gyermekkorában
a zsinagógában Már az Egyiptomba
való menekülés és az ott töltött 2-3 év során
József oltalmazza, gondját viseli Máriának és a Gyermek Jézusnak. Annak a
tömjénnek, mirhának és aranynak az értéke, amit a három napkeleti
bölcstől kaptak, nem lehetett igen nagy, hamarosan elköltötték
szállásra, élelemre. Józsefnek csakhamar munkát kellett keresnie,
keményen dolgoznia. http://metropolita.hu/2010/01/szent-jozsef-az-istennek-szenteltek-vednoke/ József Dávid utóda volt, és Jézus a szintén dávidi
családból való Máriának a fia. De
hogy Jézus az ábrahámi és dávidi örökség birtokosa legyen, ezt
nem kaphatta Máriától; Mária nem adhatta azt,
amije nem volt. Máriától Jézus csak a vér szerinti dávidi származást kaphatta, a szent örökséget Józseftől
kellett kapnia. Ez az örökségátadás automatikus
volt: amikor József Názáretben
meghalt, Jézusra szállt át az ábrahámi és
dávidi örökség. Ebből az következik, hogy József Jézus számára sokkal
több volt, mint egyszerű nevelőapa. A szó szoros értelmében nagy
üdvtörténeti szerep jutott neki. Jézus Dávid
trónjának utolsó örököse, de messze fölötte
áll minden politikai játéknak. Vallási-szellemi és egészen
természetfölötti módon lesz az egész teremtés királyává, és
,,uralmának nem lesz vége!'' http://www.katolikus.hu/szentek/0319.html Magyarázat Ki volt Dávid? A kis gyerek Dávid parittyájával megölte Góliátot és ezzel megmentette a filiszteusoktól izrael népét. Saul Izráel első királya (Kr. e. 1025-1010), ezért udvarába vette és hozzáadta lányát. Később azonban féltve hatalmát és királyságát Dávid ellen fordult és elüldözte. Dávid 6 évig bujdosott, majd a filiszteusoknál talált menedéket. Saul király nem nyugodott, meg akarta ölni Dávidot, de a filiszteusokkal vívott csatát elvesztette. Saul a csatában meghalt. Ettől kezdve Dávid lett Izrael királya. Megerősítette országát és hatalmát, összefogta népét és elsőszülött fiát, Absalomot nevelte utódjának. Fiát azonban száműznie kellett testvérgyilkosság miatt Jeruzsálemből Hebronba. Fia Absalom, az elégedetlenek élére állt és apja Dávid ellen fordult. Dávid hű emberei azonban felszámolták a lázadók seregét és megölték Dávid fiát Absalomot, a lázadók vezérét. Az Úr Dávid legkisebb fiát nevezte meg David örökösének... József halála után Mária Jézussal együtt leköltözött Kafarnaumba, s egy ideig úgy ismerték őket, mint a názáreti ácsot és
özvegy anyját. Amikor pedig Jézus 30 éves lett, s elhangzott az Úr szava
János felett, aki hirdetni kezdte a
keresztségét (június 24-én), Jézus elbúcsúzott Máriától és megkezdte nyilvános
működését. Mit tudunk Máriáról Jézus vérszerinti anyjáról?
Ha megkérdeznélek, ki volt a leghíresebb,
legnagyobb, legtöbbet emlegetett nő a világtörténelemben, gondolkodás
nélkül azt felelnéd: Szűz Mária. Nincs olyan ember, aki ne tudna róla.
Még akkor is, ha nem vallásos, vagy nem keresztény. A lélektanban döntő szerepe van
az anyának. Kilenc
hónapon át egy anyaméhben formálódunk, s utána még sokáig teljesen
tehetetlenek vagyunk. Egy kiscsikó hamar lábra áll - az ember nem. Évekig
az anyja játssza a gondviselő szerepét. Az ő testének sugárzása,
lelkének érzései és gondolatai ívódnak belénk. Egy fiúnak az anyjához való viszonya
meghatározza az egész életét. Ki volt hát Jézusnak az anyja? Döbbenten
tapasztaltam, hogy nem tudunk róla semmit. Egyetlen részletes passzus van róla, az
"angyali üdvözlet", amikor az Isten anyává teszi, s a gyermekét megszüli Mater Dei, mondják
a latinok, Isten Anyja,
mondjuk magyarul a dogmát, amit az efezusi zsinat 431-ben fogalmazott
meg. Életrajzának összeállításában két
rejtett korszakot kell életében megkülönböztetnünk: Ezekről az időkről a Szentírásban
jóformán semmit sem találunk. Az Apokrif
irodalomban azonban bőséges beszámolókra találunk. Magyarázat Apokrif A Biblia könyveinek elfogadott
listájához nem tartozó leírások. .A görög apokrüphosz (elrejtett)
szóból, úgy értve, hogy a nem hiteles könyveket elrejtették a hívők
elől Mária
szülei Názáretben éltek. Nevük: Joáchim és Anna. Mindketten Dávid házából
származtak. Joáchim tekintélyes és jámbor férfiú volt, foglalkozása
gyapjúkereskedő.
Vagyonukat három részre osztották: a templomnak, a szegényeknek és
önmaguk fenntartására. Húsz évig éltek
házasságban gyermektelenül. Ez nagy szégyen és
nagy bánat is volt. Sok imádságot, áldozatot, vezeklést vállaltak, hogy
gyermekkel örvendeztesse meg őket az Úr. És megfogadták, ha mégis
gyermekük születne, teljesen az Úrnak fogják őt szentelni. Egy alkalommal
a főpap szolgája Joáchim áldozatát visszautasította ezt mondván:
bűnös vagy, mert nincs gyermeked! Joáchim ekkor szégyenében a pusztába ment, de az Úr
ráparancsolt, hogy térjen vissza. Ekkor kapta az ígéretet, hogy gyermeke
fog születni. A hagyomány azt tartja, hogy a
gyermek Mária Kr. e. 15-ben született Názáretben
és Mária nevet adták neki. Amikor három éves lett, felvitték
Jeruzsálembe és átadták őt a papoknak. Itt nevelkedett Mária 14 éves
koráig. Máriát 14 éves korában hazaküldték, de előbb férjet
választottak számára. Eljegyezték egy Dávid házából való férfinek, akit Józsefnek hívtak.
Máté és Lukács evangélisták igyekeznek kimutatni, hogy Mária
szintén Dávid családjából származott. Ez azt
jelenti, hogy József és Mária távoli
unokatestvérek voltak. Hazájukban, Názáretben jól
emlékeztek Dávidra, s vele arra a meg nem hiúsuló ígéretre, hogy a
Messiás biztosan el fog jönni, éspedig Dávid egyenes
leszármazottjaként. A
zsidó hagyomány szerint az örökbe fogadott fiú az
öröklésben semmiben sem különbözött a vér szerinti
gyermektől. Ezek után következnek az evangéliumból
ismert események: Angyali híradás - a népszámlálás -
Betlehemben Jézus születése - az Egyiptomba való menekülés (a 2 év alatti születésű fiú gyermekek legyilkolása
miatt) - majd visszatérés Názáretbe. 12 évig
csend! Majd Jézus elveszítése az első zarándoklat alkalmával. Ezután
következik Jézusnak nyilvános
fellépése. A kánai menyegzőn újra hallhatjuk
Máriának a szavát. (Jn 2,1-11). E három év alatt nem említi az Írás
Máriát csak egyszer-egyszer, de a hagyományból tudjuk, hogy ott volt
fiával ezekben a napokban is. Jézus a kereszten János apostolra bízza
Anyját, Máriát. Jézus mennybemenetele után a Szűzanya
Efezusba költözött János apostollal. Majd amikor Jánosnak vissza kellett térnie, vele ment vissza
Jeruzsálembe. A hagyomány azt tartja, hogy az apostoloknak ő volt a lelki vezetője.
Sőt arról is beszél, hogy gyakran látogatta Jézus üresen maradt sírját
és az apostolok neki is a Jeruzsálemben Getszemáni kertben készítettek sírboltot (foto) Halálának időpontját nem tudjuk pontosan meghatározni.
Valószínűleg 60 éves korában halt meg Kr. u.
45-ben Jeruzsálemben. A Biblia négy evangéliuma szerint Jézus a mai zsidó állam, Izrael területén élt. Ez a terület Jézus
születésekor Nagy
Heródes királyságához
tartozott. Jézus apja József és anyja, Mária is Dávid király családjából származott, amit később egy
császári vizsgálat is megerősítette. Máté evangéliuma Jézus
születését Heródes király idejére teszi. (Máté
2,16) – aki elrendelte a két év alatti kisgyermekek lemészárolását
– A zsidó
történész, Iosephus
Flavius beszámolója szerint röviddel Heródes halála
előtt holdfogyatkozás volt. Asztronómusok ezt a
holdfogyatkozást i. e. 4–re teszik, ami alapján Jézus legvalószínűbben i. e. 6-ban született. Magyarázat Figyelem Két Saul van a Bibliában. Az Újszövetségben Az apostolfejedelem, akit később Paulusnak, majd Szent Pálnak hívnak. Az Ószövetségben Saul Izrael első királya. Mi a közös ebben a két emberben – a nevükön kívül?
Míg Saul zsidó királyként az isteni engedelmesség helyett a pogányság felé haladt, s lett kegyveszetté; úgy Pál apostolsága előtt szintén emberi tanítások szerint cselekedett: a zsidó törvényeket betartotta, de ezzel éppen Istent vette üldözőbe.
A „két Saul” sorsa ezután ellentétes:
Az Újszövetségi Saul életének első, fiatalabb szakaszában üldözte a keresztényeket. A későbbiekben azonban kereszténnyé válik. Emlékeztetek arra, hogy ez a damaszkuszi úton történő eseménykor veszi kezdetét, amikor az Úr hangját hallotta: „Saul, Saul, miért üldözöl engem?” Zsidó neveltetésben részesült. A nem zsidók közt a Pál nevet használta. Római polgárjoggal rendelkezett, amelyre hivatkozott is. Pál apostolt a gonosz Néró uralkodó megkínozta, majd lefejeztette i.sz. 67-ben. Ószövetségi Saul Izrael népe királyt akart és Sámuel, felkeni Sault királlyá. Ő volt Izrael első királya. Akkor lett a király, amikor Samuel vissza vonult, mint az utolsó bírája Izraelnek. A nép követelte, hogy legyen királyuk, mint más nemzeteknek.. Samuel megkérdezte az Úr tanácsát. Isten utasította Sámuelt, hogy kenje fel Sault, mint első királyt. Saul, a hadsereg élén Istentől vezetve, legyőzte a filiszteusokat az első csatában. Saul nem engedelmeskedett az Úrnak, és megtartott néhány zsákmányt miután legyőzte a filiszteusokat. Győzelmet, dicsőséget – az Úr helyett – teljesen magának tulajdonította: „emlékoszlopot állított magának” (I.Sám. 15:12). Ettől kezdve már nem Isten követeként, hanem félelmetes zsarnokként uralkodott Izráelben! Mindinkább hasonlított most már más népek királyaihoz! Indulatai elragadták; hiúság, sértődöttség, féltékenység kerítette hatalmába. Önző céljai elérése érdekében nem ismert se Istent, se embert. Mindjobban elhatalmasodó indulatkitörései lecsillapítására egy derűs kedélyű, jó zenészt kerestek. A parittyás Dávid hárfa zenészként került be Saul királyhoz. Góliát legyőzése után nyilvánvaló lett, hogy. Isten Dávidot támogatja, és a nép is elismeri bátorságát, hitét, erejét. A király szívét ellenben az irigység mardossa. Megragadja dárdáját, hogy elhajítsa és átszegezze vele Dávidot. Sikerült azonban elhajolnia a gyilkos fegyver elől. Ekkor Isten elvetette Sault, mint Izrael királyát. Az Úr azt parancsolta Sámuelnek: kend fel a fiatal Dávidot, mint a következő királyt. És ekkor fellángolt Saul gyűlölete Dávid iránt és mindenáron a halálát akarta . Dávid bujdosása és Saul előkészületei Dávid megölésére:
(1 Sám 21-22;) azonban Dávid kétszer is megkíméli Saul életét és békét kötnek. Dávid zsidó király Dávid zsidó király Született Kr. e. 1040 körül Betlehemben. Elhunyt Kr. e. 967 Jeruzsálemi uralkodása Kr.e. 1010- Kr.e. 970
A zsidó vallás szerint a Messiás Dávid leszármazottja lesz, a keresztények pedig Jézus családfáját Józsefen és Márián keresztül Dávidra vezeti vissza. Utazás Názáretből Betlehembe Nemcsak József és Mária van úton, ugyanis
Augustus császár népszámlálást rendelt
el, ezért a birodalomban mindenkinek abba a városba
kell visszatérnie az összeírásra, ahonnan az ősei származnak. Mit tett József,
amikor tudomást szerzett a rendeletről? A beszámoló így hangzik:
„Természetesen József is felment Názáret városából Júdeába, Dávid
városába, amelyet Betlehemnek hívnak, mivel Dávid házának és családjának volt a tagja”
(Luk 2:1–4). A prófécia úgy szólt, hogy a Messiás
Betlehem Efratában fog megszületni.(Mikeás 5:2.)
Názáretből mintegy 130 kilométer hosszú,
hegyvidéki út vezetett Szamárián át ebbe a kis
városkába. Józsefnek ebbe a Betlehembe kellett mennie, mert Dávid király
családja, melynek József és Mária is a tagja volt, innen
származott. A többnapos út végén nehéz kaptató vár
rájuk, mert Betlehem több mint 760 méter magasan helyezkedik
el. József „felment Galileából hogy
bejegyezzék őt Máriával, akit az eljegyzésnek megfelelően hozzáadtak
feleségül” (Luk
2:4, 5). József
feleségeként Mária már másképp hozott döntéseket. Elfogadta, hogy
József a családfő, neki pedig Isten azt a szerepet szánta, hogy segítse
és támogassa a férjét a döntéseiben. Mária kész volt engedelmeskedni
Józsefnek, amivel azt bizonyította, hogy bízik Istenben. Mária megkönnyebbülten felsóhajt, amikor a
távolban megpillantja Betlehemet. Olajfaligetek mellett haladnak el az egyre
meredekebben felfelé ívelő úton. A fákon még rajta van a termés, mert
az olajbogyót az utolsók között szüretelik le. http://metropolita.hu/2010/01/betlehem-fele/ Szállás keresés
Betlehemben A város zsúfolásig tele van
emberekkel. A szálláshelyet teljesen ellepték az
összeírásra érkezett családok. Máriának és Józsefnek nincs más
választása, az éjszakát egy istállóban kell
töltenie. Ráadásul Mária hirtelen erős fájdalmat
érez, olyat, amilyet eddig még soha, és a fájdalmak egyre csak erősödnek.
Józsefet biztosan aggodalommal tölti el, amikor látja, mennyire megviseli
Máriát a vajúdás. Máriának megszületett az első gyermeke, legalább
hét gyermeke közül Jézus volt az
első (Márk 6:3). Ez
a gyermek azonban különleges, mert nem csupán Mária elsőszülöttje, hanem
„az egész teremtés elsőszülötte” A jászol az állatok etetésére használt
vályú. Mária és József istállóban szállt meg, amely akkor sem volt, és
ma sem mondható jó levegőjű, higiénikus helynek. Őszintén, melyik
szülő akarná, hogy a gyermeke istállóban jöjjön a világra? A szülők
mindennél fontosabbnak tartják a gyermekük jólétét. Mennyivel inkább
szeretné Mária és József a legjobbat megadni Isten fiának! – Ó, nem! Eltölt
az öröm. Olyan öröm, olyan erős, olyan szép, olyan kiáradó, hogy a
szívem erősen ver, és azt mondja: ,,Megszületik!
Ő megszületik!” Ezt mondja minden
szívdobbanással. A gyermekem kopogtat a szívemen és azt mondja: ,,Mama, itt
vagyok, jövök és Isten csókját adom neked!” Ó, milyen öröm,
Józsefem! De József nem osztozik az örömében. Arra gondol, hogy sürgősen
menedéket kell találniuk, és meggyorsítja a lépteit. Ajtóról ajtóra
megy, menedéket kér. Semmi eredmény. Minden el van foglalva. Elérkeznek a
fogadóhoz. Zsúfolásig tele van egészen a falusi tornácokig, amelyek
körülveszik a nagy, belső udvart. Az emberek a szabadban táboroznak.
József az udvarban hagyja Máriát a
szamáron és kimegy, hogy más házakban keressen
szállást. Csüggedten tér vissza. Hely nincs sehol.
A téli alkonyat gyorsan közeledik. József könyörög a fogadósnak, könyörög az
utasoknak. Ők férfiak és egészségesek. Itt van
egy szüléshez közelálló asszony, legyenek
irgalmasok! Semmi. Ott van egy gazdag farizeus, aki leplezetlen megvetéssel
nézi őket, és amikor Mária feléje közeledik, úgy eltűnik, mintha
leprás lenne. József látja, és elönti arcát a vér a
méltatlankodástól. Mária megfogja József csuklóját és
lecsillapítja:– Ne
erőltesd! Menjünk! Isten majd gondoskodik rólunk! Íme, a barlangok, amelyek alacsonyak és nedvesek. A legszebbeket már
elfoglalták. József csüggedt. Mária egy szürke szamár hátán ül.
Egészen be van burkolva egy vastag köpenybe. A szamár egy kis ládát is
visz, benne a szükséges holmikkal. József a számár mellett megy, a
gyeplőt fogva. Teneked inkább fáradtnak kell lenned, mert
gyalogolsz.– Ó, számomra
ez semmi! Azt gondolom, ha találtam volna egy másik szamarat, kényelmesebb
lett volna az út, és gyorsabban haladtunk volna, de nem találtam… Már
hamarosan Betlehemben leszünk. A mögött a domb mögött ott van Efráta. Megjegyzés Betlehemben található Jézus
születésének barlangja, ahol ferences szerzetesek 1717-ben egy 14 ágú
csillagot helyeztek el a földön. A felirat hirdeti: „Itt született meg
Szűz Máriától Jézus.” Nagy Konstantin bazilikát építtetett a
barlang fölé. A perzsa
dúlás után csak a betlehemi
Születés-temploma maradt meg annak köszönhetően,
hogy a templom mozaikján a napkeleti bölcsekben saját őseiket fedezték
fel. A templom maga közel 1700 (!) éve épült,
arra a barlangra, ahol Jézus születet. A Születés
Templomának különlegessége, hogy egyszerre három egyház, a Római
Katolikus, a Görög Ortodox és az Örmény Apostoli Ortodox Egyház is
felügyeli. A templom maga is szép, de legtöbben
azért látogatják meg, hogy Jézus szülőhelyét
jelképező ezüst csillagot (foto) megérintsék. Ez
egy néhány négyzetméteres barlang a templom alatt, mely így maximum csak a
komolyan hívőknek javasolt tevékenység. A Születés templomát az UNESCO Világörökség Bizottsága 2012-ben a kulturális világörökség részévé választotta,
ezzel is tisztelegve a nagy múltú épület előtt. A Születés templomának megépítését
Szent Ilona szorgalmazta,
állítólag ő volt az, aki megtalálta a keresztet, amire Jézust
megfeszítették.
Folytatjuk tovább az
elbeszélést Találkoznak egy pásztorral, aki átvág
nyájával az úton az egyik legelőről a másikra. József lehajol, és mond
neki valamit. A pásztor bólint. József fogja a szamarat és a nyáj mögé
vezeti, a rétre. A pásztor megfej egy kövér juhot, és a csuprot Józsefnek
adja, aki felajánlja Máriának Távolról jöttök? – kérdi a pásztor.– Názáretből – válaszolja József.– És hová mertek?– Betlehembe.– Hosszú út
az állapotos asszony számára. A
feleséged?–
Igen.– Van hová
mennetek?–
Nincs.– Kemény dolog!
Betlehem tele van mindenünnen jövő néppel, hogy
feliratkozzanak, vagy máshová menjenek a népszámlálásra. Nem tudom,
találtok-e szállást. Ismered a helyet? Nem
nagyon.– Akkor figyelj…
kioktatlak téged… Keressétek meg a vendégfogadót. Tele lesz, de mondom,
hogy tudjátok.. Ez a főút odavezet. Nem téveszthetitek el. De
ha nem találtok semmilyen helyet a
vendégfogadóban vagy a házakban, forduljatok be a
szálló mögött a rét felé. Ott istállók vannak a hegyben, s néha a
kereskedők, akik nem találnak helyet a fogadóban, oda kötik be állataikat.
Istállók, értitek? Talán ott találtok egy helyet… és szénát alvásra
meg a szamárnak. Isten legyen veletek! – És Isten örvendeztessen meg téged!
– válaszol
Mária. József Béke veled!” -del köszön el tőle. Megérkeznek Betlehembe– Íme, itt vagyunk Dávid
földjén, Mária. Most megpihenhetsz. Nagyon
fáradtnak látszol… –
Nem. Azt gondoltam… azt gondolom… – Mária megfogja József kezét és boldog mosollyal mondja:
– Azt gondolom, hogy
az idő elérkezett. – Irgalmas
Isten! – Ne félj, József!
Türelem! Látod, milyen nyugodt vagyok? – De sokat szenvedsz! Betlehemi csillag Jézus születésével kapcsolatos események
közül az egyik legtöbbet tárgyalt jelenség
a betlehemi csillag. Számos elmélet született
arról, hogy vajon mit is láthattak valójában a napkeleti bölcsek útjuk
során. Máté evangélista beszámolója meglehetősen szűkszavú, ezért nem könnyű értelmezni. A
bölcsek egy szokatlan csillagot látnak, ez indítja el őket útjukra,
fölkeresni az újszülött megváltót. A csillagot bár napkeleten látják,
ők mégis nyugat felé, Júdea tartományba indulnak. Megérkezve annak
fővárosába, Jeruzsálembe, a próféciák adják meg a további pontos
útmutatást: Betlehemben született meg a messiás. A korábban napkeleten látott csillag most
ismételten feltűnik, ezúttal azonban a bölcsek előtt, vagyis dél felől,
és "előttük haladva" jelöli ki az utat a betlehemi istállóig. A különböző korokban
számos természettudományos magyarázat is született a betlehemi
csillagra: bizonyos bolygók együttállása, vagy egy bolygó együttállása
egy fényesebb állócsillaggal, esetleg egy ismert visszatérő üstökös
lehetett. A probléma ezen elméletek többségével az, hogy ezeknek a valóságos csillagászati eseményeknek az időpontja
nem esik egybe Jézus születésének lehetséges időpontjával. Vagy évekkel korábbiak annál, vagy pedig ha nem is sokkal, de
már Heródes halála után következtek be. Egyetlen egy ma ismert fényjelenség jöhet
szóba, amely időpontját tekintve megfelelhet a betlehemi csillagnak: Kr. e.
5. március-áprilisában, 70 napon át egy addig ismeretlen "csillag" volt
megfigyelhető az égbolton. Ez egyúttal pontosítaná Jézus születésének
idejét is, ezek szerint az i. e. 6. decemberében - i. e. 5 év januárjában
született meg (és nem egy évvel később), a napkeleti bölcsek pedig akkor
hódoltak Néki, amikor már hozzávetőlegesen három hónapos csecsemő volt.
Ezt a csillagászati jelenséget kínai és koreai évkönyvek is
feljegyezték. Mai csillagászok szerint az égitestet utólag nem lehet beazonosítani, egy nóva,
szupernóva, esetleg egy vissza nem térő üstökös lehetett. Az égitest
a hajnali órákban volt látható délkeleti irányban, a Bak csillagképben
(az α és β Capricorni szomszédságában), majd
napkelte után már természetesen nem volt megfigyelhető, amikor átvonult az
égbolton. A Pásztorok látogatása a kis
Jézusnál A holdvilágos éjszakában egy kis pásztor
szokatlan fényre figyel fel. Olyan erős a fény, hogy kezével védenie kell
tőle a szemét. Minden csendes. Kihívja pásztortársait az épületből,
ahol tartózkodnak. Vannak köztük serdülők és öregek is. A legfiatalabb,
egy 12 éves fiú félelmében sírni kezd.– Mit félsz, te buta? – mondja neki a legöregebb.
– Sose láttad még a
holdat? A belőle áradó fény megvilágítja az
egész környéket.– Ne
féljetek! Nem szerencsétlenséget hozok. Nagy örömöt hirdetek Izrael
népének és a föld minden népének. Dávid
városában ma született meg az Üdvözítő, aki a Krisztus, az Úr. Amikor az utolsó szavakat kiejti, még nagyobb
fényben ragyog. Folytatja üzenetét:– Ezekről a jelekről ismeritek fel: egy szegény istállóban,
Betlehem mögött, találtok egy pólyába takart kisdedet az állatok
jászlában, mert a Messiás számára nem volt fedél Dávid
városában. Végül az angyalok visszatérnek az égbe, a
pásztorok magukra maradnak. Elhatározzák, hogy felkeresik a kisdedet, és
ajándékot visznek neki. Amikor megérkeznek a barlanghoz, nem mernek bemenni.
Megbízzák a legfiatalabbat, Lévit, hogy kémlelje ki, mi van a barlangban.
(Ő látta meg először az angyalt.) A gyermek habozik, de utána elhatározza
magát. Odamegy a nyíláshoz, kissé elhúzza az azt elfedő köpenyt,
figyel… és elragadtatva ott marad.– Mit látsz? –
kérdik tőle nyugtalanul és halkan.– Látok egy fiatalasszonyt, aki nagyon szép, és egy férfit egy
jászol fölé hajolva, és hallom… hallok sírni egy gyermeket. Hallom az
asszonyt beszélni… ó, de szépen beszél!– Mit mond?– Azt mondja: ,,Kicsinyke Jézus!
Jézus, édesanyád szeretett gyermeke! Ne sírj, kisfiam!” Azt mondja: ,,Ó,
ha mondhatnám neked, itt a tej, kicsikém, de még nincs tejem!” Aztán:
,,Annyira fázol, szeretett kis Jézusom! És szúr téged a széna. Milyen
fájdalom édesanyád számára, hogy így hall sírni téged, és nem tud
kényelembe helyezni. Azt mondja: ,,Aludj, lelkem! Szívembe hasít, hogy
sírni hallak, és látom a könnyeidet!” Megcsókolja, melengeti a kis
lábát a kezével, mert meghajolva áll, karjával a jászolban.– Szólítsd meg, hogy
meghallja!– Én nem! Te!
Te ismered őket, és idevezettél minket, te szólj! József megfordul és az
ajtóhoz jön.– Kik
vagytok?– Pásztorok.
Hoztunk nektek eleséget és gyapjút. Eljöttünk, hogy imádjuk az
Üdvözítőt.– Jöjjetek
be! Belépnek, és a barlang világosabbá lesz a fáklya lángjától. Az
öregek maguk előtt tolják a gyerekeket. Mária megfordul és rájuk
mosolyog.– Gyertek!
– és hívja őket
kezével és mosolyával. Kézen fogja azt, aki látta az
angyalt, és odamegy vele egészen a jászolig. A gyermek boldogan nézi a kis
pásztort. József hívja a többieket is. Ők is előbbre merészkednek
ajándékaikkal, és letesznek mindent, rövid, megindult szavakkal Mária
lábához. Utána nézik a kisdedet, aki csendesen sír, és megindultan
mosolyognak, boldogok. A legbátrabb közöttük azt mondja:– Fogadd el, Anya! Puha és tiszta.
Gyermekem számára készítettem, aki hamarosan megszületik. De neked adom.
Tedd fiadat e közé a báránybőr közé, ez lágy lesz és meleg!
– És felajánlja a
báránybőrt, ami nagyon szép, és hosszú, fehér gyapjú borítja. Mária
felemeli Jézust és beburkolja vele. Megmutatja a pásztoroknak, akik
elragadtatva nézik a földön levő szénára térdelve. Jobban
felbátorodnak, és az egyik azt ajánlja:– Egy korty tejet kellene adni neki,
vagy még jobb lenne mézes víz. De nincs mézünk. Azt adják a kicsiknek. Ki
vezetett ide titeket? Mária lassan felemeli Jézust, és leülve a
szénára, odanyújtja kis lábacskáit amelyek be vannak burkolva a kendőbe,
hogy megcsókolják. És a pásztorok lehajolnak egészen a földig, és
megcsókolják az aprócska lábakat. Akinek szakálla van, előbb rendbe hozza
szőrzetét. Szinte mindnyájan sírnak, és amikor el kell menniük,
hátrálva mennek ki, otthagyván szívüket..Mária a szénán ül ölében a
gyermekkel, József pedig a jászolnak támaszkodva könyökével, nézi és
imádja Jézust. Amikor a kisbaba nyolcnapos lesz, Mária és József a mózesi törvény
előírása szerint elviszik körülmetélni, és az
angyal utasításának megfelelően a Jézus nevet adják neki (Luk
1:31). http://metropolita.hu/2010/01/a-pasztorok-jezusnal/ A napkeleti bölcsek A bibliai napkeleti bölcsek a csillag vezetésével keletről Betlehembe érkeztek, hogy hódoljanak Jézusnak, a zsidók új királyának.
Szokás háromkirályoknak is nevezni őket, ám a Biblia nem nevezi királyoknak
őket, arról sem szól, hogy hárman
volnának Megjegyzendő, hogy a szír–arám egyház és az örmények
szerint a bölcsek száma 12 volt http://www.harmonet.hu/ezoteria/18870-durva-tevhitek-a-karacsonyrol!.htm .A Biblia szóhasználata alapján helyesebb
a napkeleti bölcsek elnevezés. A keresztények névvel is illetik
őket: Gáspár, Menyhért és Boldizsár. Napkeleten élt három bölcs, akik az
írásokban olvasták az Üdvözítő érkezésének prófétai
jövendöléseit. „Egy különös csillag jelzi majd születését.” Egyik
este a napkeleti csillagos égen valóban egy rendkívüli fényességet láttak meg.
Másnap estére már útra készen álltak, hogy a csillag irányába
elinduljanak. Teveháton keltek útra, a sivatagon át követték a csillagot,
amely Júdea földjére vezette őket. Elmentek Jeruzsálembe, majd Betlehembe,
és végül a bölcsek a puszta felé indultak tovább a csillagot követve. A
pásztori kunyhó felett a csillag megállt. A bölcsek leszálltak
tevéikről, és örömmel siettek oda. Köszöntötték Máriát és
Józsefet, a Kisjézus jászlánál térdre borultak. Minden fáradtságukat
elfelejtették egy pillanat alatt, hiszen megtalálták, akit kerestek: „a
népek pásztorát”. Szentírás: Mt.2,1 és 2,10-11 Otthonról hozott ajándékaikat jó szívvel
átadták: aranyat, tömjént és mirhát. Még az éjjel itt maradtak, de reggel útnak indultak hazafelé.
E látogatás következménye lett a betlehemi gyermekgyilkosság, amelyben Heródes megöletett minden kettő év alatti
fiúgyermekeket Betlehemben
és környékén (ezért lett december 28-a az Aprószentek
ünnepe). Józsefet az Úr angyala még időben
figyelmeztette: ,,Fogd a gyermeket és anyját, és
menekülj Egyiptomba…” A bölcsek ajándékairól Ajándékokat vittek a kis Jézusnak:aranyat,
tömjént és mirhát. A mirha és a tömjén együttesen olyan párt alkot, amit
„isteni illatosítónak“ neveznek. Mindkét növény mézgája annyira
ritka, különleges és kedvelt volt, hogy egyenértékűnek tartották az arannyal. A tömjént világos színe és könnyű súlya miatt a szellemmel
és a mennyel hozták összefüggésbe, míg a mirhát, mivel sötétbarna és
nehéz, a földdel. Égetésükkor a felszálló illatos füst a halandót a
halhatatlanhoz kapcsolja, Mirha a tömjénhez hasonlóan a
balzsamfafélék családjába tartozik, amit a fa kérgének gyantájából
nyernek. (mirhafa képe). „Adjonisten, Jézusunk, Jézusunk! Három király mi
vagyunk. Lángos csillag állt felettünk,. gyalog jöttünk, mert siettünk,.
kis juhocska mondta –
biztos, itt lakik a Jézus Krisztus” A háromkirályok nem azért keltek útra,
mert meglátták a csillagot, hanem azért látták meg a csillagot, mivel
útnak indultak. A három királyok definíció nem állja meg a helyét, mert
a bölcsek feltehetően nem voltak királyok Nyitott volt a szívük, és
észre tudták venni az égi jelet (…) nyitottak voltak az újdonságra”
– mondta a katolikus
egyházfő. Hozzátette: a háromkirályok
“nosztalgiát” éreztek Isten iránt, miután nem akarták már többé a
megszokott dolgokat, “belefáradtak koruk Heródeseibe”, és tudták, hogy Betlehemben valami új
történik. Ferenc pápa új értelmezése a
háromkirályokról 2017. január 6.,
http://patacsipilvax.hu/?p=57481 2017. december 13. Kik voltak a napkeleti bölcsek? Egyes magyarázatok úgy tartják, hogy a
napkeleti bölcsek valójában babilóniai
asztrológusok, vagy perzsa papok voltak, akik behatóan foglalkoztak a
természettudományokkal, főként a csillagászattal.
Származási országukról sem tesz említést Máté evangélista,
csak annyit árul el, hogy keletről indultak útnak, hogy megkeressék a kis
Jézust. A leggyakoribb feltételezések szerint Babilóniából vagy Perzsiából érkeztek, amelyek akkoriban jelentős tudományos
központnak számítottak, és ahol a mágusokat
kiemelt tisztelet övezte. De ez csupán feltételezés. Milyen volt a megjelenésük? A kutatások szerint elsőként a XIV
században élt Beda, bencés szerzetes jellemezte a bölcsek
külsejét: „Menyhért, ősz hajú, fehér
szakállú, idős ember, Gáspár fiatalabb és szőke, Boldizsár pedig fekete
bőrű.” A szerzetes leírása nem a szent szövegeken alapszik, hanem
valószínűleg saját fantáziáján. Beda úgy tartotta, hogy a bölcsek
Afrikából, Ázsiából és Európából indultak útnak – innen a fekete bőrszín ötlete – így akarta hangsúlyozni Jézus
egyetemes uralmát a világ összes népe felett. Ez azonban nem egyeztethető össze Máté soraival, miszerint a bölcsek
napkeletről jöttek Jeruzsálembe való érkezésük időpontja is vitatott.
Máté evangéliuma második fejezetében azt olvashatjuk, hogy Jézus
születésére értek el Betlehembe, de egyes elemzők sokkal valószínűbbnek
tartják, hogy csupán két héttel később léptek
Jeruzsálem földjére. Máté
evangélista szerint azonnal visszatértek
országukba, de nem azon az úton, melyen jöttek. Így akarták elterelni Heródes figyelmét. Más
hagyományok azt hirdetik, hogy püspökök lettek, és i.sz. 70-ben mártírhalált haltak. A háromkirályok
ereklyéit a kölni dómban őrzik egy díszes síremlékben. A hagyomány szerint az
ereklyetartóban (foto), a bölcsek csontjai
találhatók, amelyeket Nagy Konstantin édesanyja Szent
Ilona talált meg a Szentföldön, majd vitette Konstantinápolyba, a Hagia Szophia
bazilikába. Innen később Milánóba kerültek, majd 1164-ben
I. Frigyes császár vitette Kölnbe. Tegnap harangoztak, Szeretném az Istent Isten-dicséretére Én is mennék, mennék, Új csizmám a sárban szépen igazolnám. Így dúdolgattam én
(Priority News Now (@WandS_Headlines) July 23, 2020)
https://www.vg.hu/kozelet/ennyit-koltenek-a-magyar-csaladok-a-karacsonyi-ajandekokra-462192/
Spanyolországban sok őszinte hívő embert aggaszt, hogy a karácsonyt egyre inkább átitatják a kereskedelmi érdekek (El País, 2001. december 24.).
A zsidó vallás szerint a Messiás Dávid leszármazottja lesz, a keresztények pedig őhozzá vezetik vissza Jézus családfáját Józsefen és Márián keresztül. Az iszlám vallásban Dávidot prófétaként tartják számon.
– Hé, galileai! – kiált mögöttük egy öreg.
– Ott, ennek a
szakadéknak a végén van egy barlang. Talán még nincs benne
senki.
Odasietnek ehhez
a barlanghoz. Valóban barlang. Vagy inkább egy hegyoldalba vájt lyuk, ahová
építeni akartak valamit. Kődarabokból összetákolt alacsony fal, rajta
durva gerendák József előveszi a kovát és az acélt, meggyújt egy
lámpát, hogy jobban lásson. Mária leszáll a szamárról és belép.
József felakasztja a lámpát egy gerendából kiálló szögre. Látszik,
hogy a mennyezet tele van pókhálóval, a döngölt padló egészen össze van
töredezve, tele lyukakkal, kavicsokkal, hulladékkal és trágyával, és be
van szórna szalmával. Az ökör megfordul, és nyugodt szemmel nézi őket
üdvözli.– Gyere,
Mária! Üres. Nincs itt más, csak egy ökör. – József mosolyog. – Jobb a semminél… József a szénából ágyat
készít Máriának. Megeteti a szamarat. A közeli patakból vizet hoz neki
és megitatja. Tüzet gyújt egy kéménynyílás közelében. Köntösét a
bejáratra akasztja ajtóként. József a tüzet élesztgeti, táplálja, s
biztatja Máriát, hogy próbáljon aludni. Mária megpróbálja. József néha
odanéz, és megnyugszik, amikor látja, hogy nem mozdul…
A pásztorfiú látja meg először a
fényben az angyalt:–
Egy… egy angyal! –
kiáltja. – Leszáll,
közeledik! Térdre az Úr angyala előtt!
–
Egy angyal mondta nekünk, hogy jöjjünk ide, és Illés vezetett minket. De
hol van most? A bárány elárulja egy bégetéssel.– Gyere ide, téged akar!Belép
báránykájával együtt, szégyenkezve, hogy őrá irányul a
figyelem.– Te vagy az?
– mosolyog József, aki
felismeri, és Mária kedvesen mondja: ,,Jó vagy!”Megfejik a bárányt, és
Mária egy kendő sarkát belemártva a meleg tejbe, amely habzik, megmossa
vele a kisded ajkát, akt nyalogatja a krémes édességet. Mindnyájan
mosolyognak, és még inkább, amikor a kendő sarkával még a
szájacskájában Jézus elalszik a meleg báránybőrben.– Nem maradhattok itt. Hideg és nedves
ez a hely, és nagyon büdös az állatoktól. Nem tesz jót… és… nem
megfelelő az Üdvözítőnek.– Tudom –
mondja Mária nagy sóhajtással. – De nincs hely számunkra Betlehemben.
– Bízzál, Asszony! Mi keresünk neked
egy házat.– Szólok majd
az úrnőmnek – mondja
Illés, aki a tejet adta. – Ő jóságos. Befogad titeket még akkor is, ha a saját
szobáját kell átadni nektek. Amint nappalodik, beszélek vele. Tele van a
háza emberekkel. De nektek ad majd helyet..
Legalább a gyermekem számára… Én és József a
földön is megleszünk. De a kicsi…– Ne okozzon ez gondot neked, Asszony! Most már törődünk vele.
És elmondjuk sokaknak, amit mi hallottunk. Semmiben sem fogtok hiányt
szenvedni. Most fogadjátok el azt, amit szegénységünkben tudunk nektek
adni. Mi csak pásztorok vagyunk… Nagy megtiszteltetés számomra, szegény pásztornak, hogy
elmenjek, és hírül adhatom a papnak: ,,Megszületett az
Üdvözítő!
– Ne,
inkább így mondd neki: ,,Mária Názáretből, a te unokatestvéred azt
mondta, hogy Jézus megszületett, és jöjj Betlehembe.”– Akkor így mondom majd.– Isten fizesse meg! Gondolni fogok
rád, mindnyájatokra…–
Beszélsz majd a gyermekednek rólunk?– Beszélek.–
Én Illés vagyok… És én Lévi… És én Sámuel… Én Jónás… És én
Izsák… Tóbiás… Én Jonatán… És én Dániel… És én Simeon…
Engem Jánosnak hívnak… Én József vagyok, és testvérem Benjamin. Mi
ikrek vagyunk.– Megjegyzem
a neveteket…
Majd a szülés utáni negyvenedik napon,
amikor letelnek Mária tisztulásának napjai, elmennek a Betlehemtől körülbelül tíz kilométerre lévő
jeruzsálemi templomba, hogy a Törvénynek megfelelően áldozatot mutassanak
be. A Törvény lehetővé teszi, hogy a szegényebb
emberek két gerlét vagy két galambot vigyenek felajánlásul. József és
Mária talán szégyelli, hogy nekik nem telik egy kosra és egy gerlére, de
ez nem tartja őket vissza attól, hogy engedelmeskedjenek a Törvénynek.
Akárhogy van is, a templomban valami olyasmi történik, ami nagyon
fellelkesíti őket (Luk 2:21–24).
https://www.jw.org/hu/kiadvanyok/konyvek/valodi-hit/maria-jozsef-betlehem-jezus-szuletese/
Hozzátette: a napkeleti bölcsek
azokat az embereket jelképezik, akik nem hagyják érzéketlenné válni
szívüket. Az Isten iránti nosztalgiát érző hívő is útra kell, hogy
menjen, a történelem legelrejtettebb szegleteiben, a világ legtávolabbi határain keresve Istent – mondta
Ferenc pápa.
Ady Endre: Kis
karácsonyi ének
holnap
harangoznak,
holnapután az
angyalok
gyémánt-havat hoznak.
nagyosan
dicsérni,
de én még kisfiú
vagyok,
csak most kezdek élni.
mégis
csak kiállok,
de boldogok a
pásztorok
s a három királyok.
énekelni mennék,
nagyok között kis
Jézusért
minden szépet tennék.
százszor bepiszkolnám,
csak az Úrnak
szerelmemet
gyermek
hittel, bátran
1883
szép karácsonyában.