Gondolatok Karácsony ünnepéről 2018
Szenteste
üzenete
A Szenteste -
mint ahogy az a nevében is benne van - szent! Ezen a napon el
kell felejteni a civódásokat, az ellentéteket, ilyenkor csak béke
és szeretet lakozik a szívekben. Ilyenkor
jön el az ideje a régi
sérelmek megbocsátásának, ne
bántsd meg hát a békülni vágyót azzal, hogy közönyösen
félredobod az ajándékát! Fogadd akkor is szeretettel, ha arra
volt a legkevésbé szükséged. Mert az ajándék csak a tárgyi
valója annak, amit úgy hívunk: szeretet.
http://www.femina.hu/karacsony/karacsony_varakozas_nelkul
Jó lenne, ha a szeretet ünnepnapjait ne csak a külsőségek, a
magunk, s mások által elvárt, rendkívüli erőfeszítéseket
igénylő körítések megteremtésével próbáljuk emlékezetessé
tenni. Igen, kellenek a szürke napoktól
megkülönböztető külsőségek is, kell egy kis fenyő
és fahéj illat, kellenek kis meglepetések, gyertyafény, de sokkal
jobbat teszünk testünknek, lelkünknek ha egy kicsit
megpihenünk,összejövünk, őszintén kérdezünk, érdeklődünk,
mesélünk, felidézünk, ha megbocsátunk, elismerünk, elfogadunk,
ha megértünk és egyetértünk, s ha mosolygunk, sőt nevetünk -
vagyis őszintén BESZÉLGETÜNK.
Én mindenesetre már nagyon várom a beszélgetéseket, a Jézuskát.
Olyan családi környezetben nőttem fel és iskolai (piarista)
nevelésben részesültem, ahol fontosnak tartották a karácsonyi
ünneplés áhítatát. Ezt az érzést próbáltam tovább adni
gyermekeimnek és a mai családtagjaimnak.
Ünneplés előzményei
A 80-as évekre, a szocialista rendszer enyhülésével a fenyőünnep elvesztette a jelentőségét, annak ellenére, hogy az akkori politikában még megmaradt fenyőünnepnek.
Végül
1988-ban teljesen megszűnt, és ismét
a tradicionális keresztény karácsony lett a tél
legfőbb ünnepe Magyarországon
http://hu.wikipedia.org/wiki/Feny%C5%91%C3%BCnnep
A karácsonyi
megemlékezés mai helyzete
Németország
és Nyugat-Európa szerte a többségi keresztény társadalom
elkezdett „alkalmazkodni”. Az Advent, a Karácsony szó
szinte tiltólistára került. Párizsban a karácsonyi vásárt
is betiltották.
A németek pragmatikusabb emberek, ők inkább átkeresztelték őket.
Immár„Lampionos fesztivált” vagy a „Nap, Hold és
csillagok vásárát” hirdetik meg. Brémában például a
város „Csodálatos fényeit” ünneplik karácsony
helyett. Pár száz kilométerrel arrébb „Stockholm színes
városképe” és „Koppenhága mesevilága” csábítja
a helyieket és turistákat. Ismerjük el, hogy karácsonykor még az
ateisták is a „szeretet és család” ünnepét ülik
Az
Európai Unió központjában meglepően hanyagok voltak, egyelőre
még„ Brüsszel Téli Csodavilágát” reklámozzák Advent
helyett. Meggyőződésem, hogy csak órák kérdése, és a belga és
uniós hatóságok rájönnek arra, hogy a rasszizmus útjára
léptek.
Tessék tűrni és alkalmazkodni ahhoz, hogy a migránsoknak még kell
pár évtized, amíg megtanulják a mi nagyszerű toleranciánkat.
Azután meg úgyse lesz már se templom, se kereszténység, se
Karácsony.
Fotó: sputnik.deutschland.de
Beligumban nincs többé Karácsonyfa, helyette van üvegkockából álló “télfa”van (foto)
Angol nyelvterületen azt halljuk, hogy a Christmas kifejezés
önmagában is sértő azok számára, akiknek sem Krisztus (Christ),
sem a mise (mass) nem kell a karácsonyból. A muzulmánok
érzékenységére szoktak hivatkozni, holott számos muzulmán
vezető nyilatkozott már, hogy őket nem zavarja.
Merry
Christmas!”-ból lett “Happy holidays!”
Karácsony az egyik legérzékletesebb bizonyítéka annak, hogy az
évezredes kulturális-civilizációs beágyazottságokat nem lehet
egy racionálisnak tűnő média kampánnyal felszámolni.
A kérdés ma az, vajon sikeres lehet-e egy neoliberális kísérlet,
amely a keresztény kulturális emlékezetet fel akarja számolni?
Karácsony ünnepének hihetetlen ellenálló képessége a
legbiztosabb jele annak, hogy létezik egy közösségi informális
tudat, mentalitás, nehezen megragadható érzelmi beállítottság,
kötődés, amely mindenféle racionális-tudatos megfontolás
ellenére is tovább viszi a Karácsonyban váratlan erővel
megjelenő keresztény hagyományt.
A korábbi dolgozatomban említett 2050 évre vetített előrejelzés
szerint a kereszténység növekedésének lelassulásával a
Karácsony is lassan kikopik az emlékezetből. Ha a mai európai
társadalmakban hanyatlik a keresztény kultúra, akkor a Karácsony
is veszít a mai jelentőségéből. Ennek ellenére meg tudott
maradni a legnagyobb ünnepnek! úgy, hogy nincs helyette valami
más. Az emberek túlnyomó többsége –világnézettől
függetlenül – szereti a Karácsonyt, ragaszkodik hozzá, s még
csak fel sem merül, hogy akár el is lehetne törölni.
Emlékezés,
ha van mire
Ha tíz év múlva visszatekintünk a mostani karácsonyra, nem arra
fogunk emlékezni, volt-e negyedik féle desszert az asztalon, vagy
ragyogott-e a lakás a hetek óta tartó takarítás után Arra
fogunk emlékezni, ami a saját családi rituálénk (ha
van ilyen):
Úgy gondolom, hogy a mai Magyarországon azért is időszerű erről egy kicsit elgondolkodni, mert hihetetlenül devalválódtak az emberi kapcsolatok, silány, érzelem nélküli, érdek- és virtuális viszonyok váltak általánossá. A mindennapjaink dehumanizálódtak!!
Születéstörténet
Valószínűleg nem december 25-én született Jézus. Azonban egy
pogány ünnep már létezett december 25-én, a NAP
születésnapját ünnepelték ekkor. Ugyanis az antik
időszámítás szerint ekkor volt a legrövidebb a nappal, de
innentől kezdve egyre hosszabb ideig volt világosság, vagyis a
nappal legyőzte az éjszakát. Ez volt a „Sol invictus” vagyis a
Legyőzhetetlen Nap születése. A keresztények ezt a pogány
ünnepet akarták kiszorítani, ezért tették Jézus születésnapját
december 25-re.
A Római Birodalom fővárosában már
336-ban megünnepelték a Karácsonyt. Jézus Krisztus
születésére emlékezünk szent Karácsony ünnepén. Jézus
élettörténetét az Újszövetség írásai, az Evangéliumok
őrizték meg
A Biblia leírása szerint Jézus szegényes körülmények
között született, egy istállóban, mert senki nem fogadta be a
házába a várandós Máriát, Jézus édesanyját a születés
estéjén. A történet szerint napkeleti
bölcsek („háromkirályok”) indultak útnak ajándékokkal
köszönteni a születendő Messiást, és egy fényes csillag
vezette el őket Jézushoz.
Annak ellenére, hogy a karácsony egy
tradicionális keresztény ünnep, sok nem-keresztény ember
ünnepli világszerte a szeretet ünnepeként.
Betlehemi
csillag
Jézus
a júdeai Betlehem városában születését egy csillag jelezte az
égen, egy rendkívüli égi jelenség, amit követtek a napkeletről
származó bölcsek. Ma már asztronómiai számítások bizonyítják,
hogy a betlehemi csillag a Jupiter és
a Szaturnusz együttállása
volt a Halak csillagképében
Napkeleti bölcsek
Elterjedt vélekedés, hogy három bölcsről van szó. Ennek alapja
az általuk hozott háromféle ajándék: „Kinyitották
kincses ládáikat, és ajándékokat adtak neki: aranyat, tömjént
és mirhát.”
Az is feltételezhető, hogy nem hárman,
hanem tizenketten lehettek, hiszen a kor szokásai szerint gyakran
ennyien utaztak együtt. A keresztény hagyomány névvel is illeti
őket, magyar nevük: Gáspár, Menyhért és Boldizsár.
A bibliai napkeleti bölcsek a csillag vezetésével keletről
Betlehembe érkeztek, hogy hódoljanak Jézusnak, a zsidók új
királyának.
„ Adjonisten Jézusunk, Jézusunk!
Három király mi vagyunk. Lángos csillag állt felettünk, gyalog
jöttünk, mert siettünk, kis juhocska mondta – biztos itt lakik a
Jézus Krisztus. Menyhárt
király a nevem, Segíts, édes Istenem Istenfia, jónapot,
jónapot; Nem vagyunk mi vén papok. Úgy hallottuk, megszülettél
szegények királya lettél. Benéztünk hát kicsit hozzád,
Üdvösségünk, égi ország! Gáspár volnék, afféle földi király
személye Adjonisten, Megváltó, Megváltó! Jöttünk meleg
országból. Főtt kolbászunk mind elfogyott, fényes csizmánk is
megrogyott, hoztunk aranyat hat marékkal, tömjént egész
vasfazékkal. Én vagyok a Boldizsár,
Aki szerecseny király. Irul-pirul Mária, Mária boldogságos
kis mama. Hulló könnye záporán át alig látja Jézuskáját. A
sok pásztor mind muzsikál. Meg is kéne szoptatni már. Kedves
három királyok, jóéjszakát kívánok! (József
Attila: Betlehemi királyok)
A szent
családról
Mária Jézus anyja
Mária édesanyja Anna volt, édesapja Joákim.
Anna a Názáretben élő Joachimnak lett a felesége.
Mindketten Júda nemzetségéből és Dávid
házából származtak.
Megjegyzés
Korán 72 alkalommal említi, Jézus anyját, az egyetlen bűntelent.
Mária
Dávid vér szerinti leszármazottja volt
József, Jézus nevelő apja
József Szűz Mária férje, és Jézus nevelőapja.
József Dávid utóda volt. Józsefet a katolikus, ortodox
és anglikán egyházakban szentként tisztelik. Hosszabb ideig a
galileai Názáretben élt, és néhány évig a
júdeai Betlehemben lakott,
Utazás Názáretből
Betlehembe
Názáretből mintegy 130 kilométer
hosszú, hegyvidéki út vezetett Szamárián át
Betlehembe. Ezt az utat az áldott állapotban lévő Mária
szamárháton, József pedig mellette gyalogolva tette meg. Azért
utaztak ennyit, hogy a római népszámláláson Betlehemben
regisztrálják őket. Augustus császár ugyanis
népszámlálást rendelt el, ezért a birodalomban mindenkinek abba
a városba kellet visszatérnie az összeírásra, ahonnan az ősei
származtak.
József is felment Galileából, Názáret városából
Júdeába, Dávid városába, amelyet Betlehemnek hívnak, mivel
Dávid házának és családjának volt a tagja” (Luk
2:1–4). Vegyük észre, hogy Betlehem több mint
760 méter magasan helyezkedik el.
Megemlítem, hogy már hét
évszázaddal korábban egy prófécia megjövendölte, hogy a
Messiás Betlehemben fog megszületni.
Mikor született a
kisJézus?
A csillagászok számítása alapján a teljes hold fogyatkozás Kr.
e. 6-ban volt látható Júdea egén, így egyesek erre az évre
teszik Jézus megszületését is.
A Biblia nem említ dátumot a Megváltó születésével
kapcsolatban. Említi azonban
azt (Lukács 2:7-8), hogy a születésekor a pásztorok éjjelente a
mezőkön vigyáztak a nyájaikra. Ez télen egészen biztosan nem
történhetett, mivel akkor Júdeában túl hideg van ehhez. Másrészt
a népszámlálások nem télen voltak, mert ilyenkor a hideg
és esős idő miatt az utak nehezen voltak járhatók.
Amit a napkeleti bölcsek a betlehemi csillagnak tekintettek az
nyáron, pontosan június 17-én történhetett, a Vénusz
és a Jupiter együttállásakor, ami különösen fényes,
sokáig látható csillagként jelent meg az égbolton. Csakhogy ez
időszámításunk előtt 2-ben történt. Ami át is vezet az évszám
kérdésére.
A történészek szerint Heródes időszámításunk előtt 4-ben
meghalt. Ebből adódik, hogy Jézusnak valamikor időszámításunk
előtt 4 és 6 között kellett születnie.
https://index.hu/tudomany/til/2014/12/24/karacsonyra_jezus_nem_karacsonykor_szuletett/
Mária és József istállóban szállt meg, amely akkor sem volt, és ma sem mondható jó levegőjű, higiénikus helynek. Őszintén, melyik szülő akarná, hogy a gyermeke istállóban jöjjön a világra?
Menekülés Egyiptomba
Amikor a kisJézus nyolcnapos lett, Mária és József a mózesi
törvény előírása szerint elvitték körülmetélni, és az
angyal utasításának megfelelően a Jézus nevet adták
neki (Luk
1:31). Az asztrológusok,
akik Jézus látogatására jöttek nagy veszélybe
sodorták a kis Jézust. Ugyanis a csillag először nem Betlehembe,
hanem Jeruzsálembe vezette őket a gonosz Heródes királyhoz..Az
asztrológusok elmondták Heródesnek, hogy egy gyermek után,
a zsidók leendő királya után
kutatnak. Heródes féltékenységében éktelen haragra
gerjedt. József ezt a figyelmeztetést kapta Isten angyalától:
„Kelj fel, fogd a kisgyermeket és
anyját, és menekülj Egyiptomba, és maradj ott, amíg nem szólok
neked; mert Heródes keresni készül a kisgyermeket, hogy
elpusztítsa” (Máté
2:13)
Egy idő elteltével az angyal újból megjelenik Józsefnek, hogy
elmondja, Heródes meghalt. József ezért visszaindult a családjával
a szülőföldjére
József elővigyázatos. Jó okkal tart Heródes utódától,
Arkelausztól, aki szintén kegyetlen és vérengző ember hírében
áll. És mivel ismét figyelmeztetést kap Istentől,
szülővárosában, Názáretben telepednek
le, távol Jeruzsálemtől és annak minden
ármánykodásától.
József és Mária családja szépen gyarapodik, Jézuson kívül még
legalább hat gyermekük születik (Máté
13:55, 56). Józsefnek ezért egyre keményebben
kell dolgoznia, hogy gondoskodni tudjon róluk.
Azon a helyen, ahol Jézus születésének barlangja lehetett, ahol Mária világra hozta gyermekét, Konstantin császár 326-ban felépíttette a mai templom előépületét.
326-ban Konstantin római császár elrendelte, hogy Jézus születésének helyén építsenek egy templomot.
A hely, ahol Jézus született |
Maga
a bazilika valóságos erődnek tűnik (foto). Mindkét oldalról
kolostorok veszik körül. Jobb felől a görögök és az
örmények kolostora, bal felől pedig a ferencesek kolostora
és vendégháza található. (Ezeket a kolostorokat zarándokok vagy
turisták nem látogathatják).
A templom pontosan azon a
helyen épült, ahol a keresztények szerint Jézus Krisztus
megszületett
A 2012 júniusában az UNESCO a
világörökség részévé nyilvánította a Betlehem
közepén található születés-templomot, amely a kereszténység
legszentebb helyei közé tartozik.
http://www.nelegybeteg.hu/tanulmany-karacsony-igazi-arca1.php
Karácsonyfa
Az
első „magyar” karácsonyfát valószínűleg Brunszvik
Teréz az első magyarországi óvoda megalapítója
állította Aszódon. Báró Podmaniczky Frigyes evangélikus
édesanyja állított először fenyőfát karácsonykor, az
1820-as években. A magyar
szépirodalomban a karácsonyfa első
említése 1854-ből, Jókai Mór „A
koldusgyermek”című, karácsonyi tárgyú elbeszéléséből van.
A magyar hagyomány szerint a fát december 24-én állítják, és
vízkeresztig (január 6.) áll.
Magyar
jellegzetesség a szaloncukor – selyem- és
sztaniolpapírba csomagolt, csokoládé bevonatos cukorka –, amit a
díszekhez hasonlóan a karácsonyfa ágaira kötöznek
http://hirmagazin.sulinet.hu/hu/civilizacio/karacsonyfa-tortenete
Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus est
ZSOLDOS BENCE: Mi
a karácsony?
Van, aki tudja, de nem mondja
Van,
aki némán hallgat, titokban tartja
Van, aki hiszi, van,
aki elveti
Van, aki az ünnepből a pihenést
szereti
Van, kinek ez ünnep időt ad wellnessre,
és
eszébe sem jut a szenteste.
Van, akit sért, mások
lenéző mosolya
„te még itt tartasz?”- van, aki ezt
mondja
Van, aki nem tudja, de nem is akarja
Van,
aki tudni szeretné, de neki senki nem mondja
Van, akit
zavar, ha más szóbahozza
Van, aki a nép butításának
tartja
Van, aki nem hisz benne, mert
Családja
így nevelte. No meg a közösség,
amelyben örömét
lelte
De ha nem osztja elvét, magából kivetette.
Van,
akinek műfenyő
Van, akinek Normand
Másoknak
Hanuka, de ez egy más csoda
Van, kinek gondot
okozója
Pénz kidobás buta ajándékra
Van,
akinek fárasztó takarítás,
Plázákban tülekedés,
piaci sorállás
Van, aki meghallja: Urbi et Orbi
Akinek
az ünnep Natalis Domini
Van kinek Santa Claus, vagy
karácsony Mikulás
Pedig a karácsony nem ez, hanem
egészen más.
A karácsony
gyermeki csodavárás
Mert vagyunk, akik nem csak abban
hiszünk, amit látunk,
Hisz ha így lenne, milyen sivár
lenne ez a kis világunk
Amit nem láthatunk, nem jelenti
azt, hogy nincsen
Nem kell osztoznunk ezen az égi
kincsen.
Van, aki bízik, de van aki tudja,
hogy
az igazi karácsony jelene és múltja
az embereket
egymással szeretetbe fogja..
Van, aki tudja, ha nem
volna hit, nem volna költészet,
nem volnának
álmok,
amelyek elviselhetőbbé tennék ezt a földi
világot.
Van, aki tudja, a karácsony összetart sok
széthulló kezet.
A karácsony visszahoz eltévedt
lelkeket.
Ha a karácsony nem téves, hanem igazi
álma
valóra válna,
mások lennénk mink is és
minden házunk tája.
Valódi boldogság szállna a
világra!
Békés, meghitt, örömteli, szeretetben gazdag áldott karácsonyt kívánok valamennyi kedves olvasómnak Zsoldos Bence