Húsvéti
ünnep előtti Nagy Hét története
A Nagyhét
(Passion week) virágvasárnaptól nagyszombatig tart
Virágvasárnap.
Jézus bevonulása Jeruzsálembe
A
szenvedéstörténet első eseménye a húsvét előtti vasárnap,
virágvasárnap, amikor Jézus ünnepélyesen bevonult
Jeruzsálembe, megkezdve ezzel működésének utolsó
szakaszát, mely nyíltan a fennálló hivatalos renddel és a
főpapokkal való összeütközéséhez vezetett.
A tanítványok elmentek, s úgy tettek, ahogy Jézus meghagyta
nekik. Elhozták a szamarat, ráterítették ruhájukat, ő
pedig felült rá. A nép közül sokan eléje terítették ruhájukat
az útra, mások ágakat tördeltek a fákról, és az útra
szórták. Az előtte járó s az utána tóduló tömeg így
kiáltozott: „Hozsanna Dávid fiának!
Áldott, aki az Úr nevében jön! Hozsanna a magasságban!”
Az
ókorban szokás volt a Közel-Kelet országaiban, hogy az arra méltó
személyek útját valamilyen módon befedjék. Mind a négy
evangélium szerint az emberek megadták Jézus Krisztusnak ezt a
tiszteletet. Máté, Márk és Lukács apostolok szerint a
felsőruháikat az útra terítették és gallyakat vágtak a fákról,
János az egyedüli, aki pálmaágakról számol be.
Jézus bevonulásának útvonala a Biblia szerint Betániából
az Olajfák hegyén és a Kedron patak völgyében vezető országúton
át, majd az Aranykapun keresztül vezetett. A
bevonulás célja a jeruzsálemi templom volt. Szamárháton érkezett, és a nép ünnepléssel fogadta. Mind a
négy evangélium említi, hogy a „Hozsanna Dávid fiának”
felkiáltással fogadták. A „messiás királyt”, a római
uralom alól való felszabadítót várták benne.
A szamárháton való érkezés, valamint a templom, mint cél
ugyanakkor egy szolgáló, papi messiásképre utal.
A pálma a
győzelem és a diadal jelképe. Ezért az ünnep neve több
nyelven pálmavasárnap. A barkával a hagyomány
szerint Jézus Jeruzsálembe vonulására emlékeznek (foto). Mivel
pálma vagy olajfa Magyarországon nem volt, ezért ideális
választás volt a fűz barkája.
A magyar
népszokáskincsben a virágvasárnaphoz kapcsolódott többek közt
a barkaszentelés. A fűzfán éppen kora tavasszal jelennek meg a
barkák, természetesen az újjászületés, valamint az élet egy
kiemelkedő jelképe is a legtöbb kultúrában.
A Jézus
korabeli messiásmodellek közül az egyik a Dávid házából
származó király modellje. Ilyen értelemben pedig a római
leigázás, az idegen elnyomás alól várták a felszabadulást és
az ország helyreállítását.
Jézus
jeruzsálemi bevonulásakor két momentumot kell megkülönböztetni,
nevezetesen:
Egyszerre van tehát jelen az alázatosan szolgáló, és a papi messiás. Érdekes, hogy ezek közül Jézus a királyi messiásmodellt mindig kellő távolságtartással kezeli, nem mondja ki soha magáról, hogy ő a messiás-király, és nem is engedi magát megkoronázni. Ennek az az oka, hogy semmilyen formában nem akart azonosulni a politikai felhanggal.
A templomban
Jézus bement a templomba, és kiűzte onnan, akik a templomban
adtak-vettek, üzleteltek. “Vigyétek
ezeket innen: ne tegyétek az én Atyám házát kalmárkodás
házává!”
A pénzváltók asztalait és a galambárusok padjait
felforgatta. Meg van írva – mondta –, hogy az „én
házamat az imádság házának fogják nevezni, ti pedig rablók
barlangjává teszitek.”
A templomban vakok és sánták mentek hozzá, s ő meggyógyította
őket.
A Jézus-korabeli Jeruzsálemben a Templom
volt az egyetlen hely, ahol nem érvényesült korlátlanul a
római hatalom. Jézus idejében törvény szólt
arról, hogy itt a zsidók szabadon bíráskodhatnak, a
római hatóságoknak pedig semmilyen beleszólásuk sincs az
itt történt eseményekbe. A templomtisztítás nem egy
hirtelen felindulásból elkövetett akció volt. Ezt mutatja,
hogy Jézus nem csak úgy berohant a tömegbe, hanem először
ostort készített és azzal zavarta ki az embereket. Az
ostornak komoly üzenete van. Az Ószövetségben az
ostor Isten kezében az ítélet eszköze. Jézus isteni
önkijelentése ez. Nem véletlenül kérnek tőle
isteni jelet tettei igazolására:
Jézus ezután az embereket otthagyva, tanítványaival
visszament Betániába, és ott töltötte az éjszakát.
A
virágvasárnapi szertartás a barkaszenteléssel kezdődik, majd
körmenettel folytatódik. A szentmisén ekkor olvassák fel Jézus
szenvedéstörténetét, a passiót.
Jézus bement a templomba, és kiűzte mindazokat, akik a templomban árusítottak és vásároltak, a pénzváltók asztalait és a galambárusok székeit pedig felborította, és ezt mondta nekik: „Meg van írva: Az én házamat imádság házának nevezik: ti pedig rablók barlangjává teszitek.” Ekkor kötélből korbácsot csinált, és kiűzte őket, valamint az ökröket és a juhokat is a templomból. A pénzváltók pénzét pedig kiszórta, az asztalokat felborította.
Jézus nemcsak tanít a szentségtelenségek ellen, de prófétai
haraggal cselekszik is. Fellép az öncélú, formális
istentisztelet ellen. Jézus azért tisztítja meg a templomot, hogy
az betöltse rendeltetését, Isten
jelenlétének helye, az imádság háza legyen Izráel és a népek
számára.
Az utolsó
vacsora
Az utolsó vacsora egyértelműen
a zsidó húsvéti bárány elfogyasztását jelentette, az egyiptomi
kivonulás emlékezetére. Az utolsó vacsorát a zsidó húsvét
előtti estén tartotta Jézus tanítványaival
A Biblia szerint Jézus az utolsó vacsorán mondta a kenyérre és
borra, hogy az az ő teste és vére. Leonardo
azt a történetet ábrázolta, amikor Jézus többek közt a
következőket mondja tanítványainak: „Bizony,
bizony mondom nektek, egy közületek elárul engem” (Jn 13,21).
Ezt az eseményt tartják az Eucharisztia, illetve az úrvacsora
megalapításának. Leonardo ezt a jelenetet
festette meg hatalmas freskóján, a Santa Maria delle Grazie
kolostor ebédlőjének falán. Középen a szelíd és
„beletörődött” Jézus, de arckifejezésén tükröződik az
is, amit előzőleg mondott: „Az Írásnak be kell teljesednie”
(Jn 13,18).
Az utolsó vacsora (latin cena Domini, az Úr vacsorája) Jézusnak és tizenkét apostolának utolsó közös pászkavacsorája a Jézus elfogatását és keresztre feszítését megelőző estén. A vacsorára Jeruzsálemben, egy ház „berendezett emeleti termében” került sor. A Biblia szerint Jézus ekkor mondta a kenyérre és borra, hogy az az ő teste és vére. A keresztény vallás hívői az eseményre a nagycsütörtöki úrvacsora-liturgia keretében emlékeznek.
A vacsorát követően Krisztus és tanítványai az Olajfák hegyén
lévő Getsemáné kertbe mentek, ahol Jézus arra kérte
híveit, hogy vele virrasszanak. A tanítványok azonban elaludtak.
Karióti Júdás a
Getsemáné kertben árulta el egy csókkal Jézus kilétét a
Kajafás által odaküldött katonáknak, akik ezután elhurcolták.
„Akit megcsókolok, ő az, fogjátok
el” – mondta Judás.
Jézus tanításai és népszerűsége a zsidó
egyházfők számára veszélyt és konkurenciát jelentettek.
Főként Kajafás ismerte fel: ha engedik Jézust
továbbra is prédikálni, akkor befolyása és tanai
kiszoríthatják a zsidó tanokat, és csökkenthetik a zsidó
főpapok befolyását.
Megjegyzés: Kajafás Izráel főpapja és a NAGYTANÁCS elnöke Kr. u. 18–36 között. Ő sürgette főpapként Jézus elfogatását és megölését. Ő volt a vezetője annak a bíróságnak is, amely Jézust halálra ítélte
Végül a zsidók egyházvezetői úgy döntöttek, hogy elfogják,
majd a rómaiakkal halálra ítéltetik Jézust, mégpedig arra
hivatkozva, hogy a zsidók királyának
hívatva magát veszélyes a római uralomra is!
Jézus az elfogása előtti estén az "utolsó
vacsora" alkalmával megjósolta az eljövendő nap
eseményeit! Így azt is például, hogy Péter meg fogja őt
tagadni, mégpedig háromszor. A vacsorát követően Jézus és
tanítványai az Olajfák hegyén lévő Getsemáné kertbe
mentek, ahol Jézus arra kérte híveit, hogy vele
virrasszanak. A tanítványok
azonban elaludtak.
Megjegyzés:
A Getszemáni-kert az
Olajfák hegyének lábánál található.
A név héberül annyit tesz: az olajprés helye. Jézus
idejében az Olajfák hegye lejtőjének ezen a részén egy major
állt, amelyben olajprés működött. A Biblia szerint Jézus és
tanítványai szívesen időztek itt, az utolsó vacsora után pedig
ide vonultak vissza: a tanítványok lepihentek, Jézus pedig egy
barlanghoz ment imádkozni. Itt talált rá Júdás,
itt árulta el egy csókkal, és itt áll ma az 1924-ben befejezett
Nemzetek Temploma (foto)
Jézus
halálra ítélése
Jézust a gyógyító és csodákat
tevő tanítót egyre többen követték, és tartották
Messiásnak. Ez utóbbi a papok számára azért tűnt
igen veszélyesnek, mert a zsidó nép nagy várakozással
tekintett egy harcos Messiás eljövetelére, aki végre kiűzi a megszálló rómaiakat.
Ahhoz, hogy elkerüljenek egy
biztos bukással fenyegető Róma ellenes lázadást, Jézust
le kell tartóztatniuk, és el kell ítélniük. Lehetőleg
gyorsan, és kizárólag törvényesen, hogy elkerüljék Jézus
híveinek a lázadását. Nagyon gyorsan, pár nap alatt ürügyet
kellett találniuk a letartóztatásához, el kellett őt
ítélniük, megszerezni az engedélyt a
kivégzéshez, és lehetőleg végre is kellett hajtatni az ítéletet
a rómaiakkal.
A főpapoknak meg kellett keresni az indokot Jézus letartóztatására,
és lehetőleg valami olyan bűn miatt kellett őt elítélniük, ami
miatt a rómaiak hajlandók lesznek őt halálra ítélni.
Ugyanis a főpapi tanácsnak nem volt pallosjoga. Elítélni bárkit
elítélhetett, de a kivégzéshez a rómaiak
engedélye kellett.
A főpapok, írástudók nem tudták elítélni Jézust, hiába
használtak fel hamis tanukat is.
Jézus ellenségeinek nagy gondot okozott, hogy mi
legyen a vád, mert nehezen lehetett a törvényes formák
betartása mellett vádaskodni az ellen, aki mindig imádkozott,
tanított, mindenkivel jót tett, s akit csaknem állandóan sokaság
követett, nem egyszer ezrekre menő sokaság.
Tanításainak harmadik évében az alkalmat az adta rá, hogy
Jeruzsálemben a néptömegben is ellenségei lettek s talán a város
lakósságából még többen. Erre okul
szolgált a templomi jelenet, midőn a pénzváltókat és
galambárusokat kikorbácsolta a templomból.
A zsidó papok ezt az alkalmat nem hagyták kiaknázatlanul és
maguk közölt elhatározták, hogy Jézust elfogatják még az ünnep
előtt. Kitűnő alkalomul szolgált erre Júdás
árulása. Midőn az árulás megtörtént és Jézust
elfogták, a főpapi törvényszék már össze volt ülve Kajafás
házánál. Éjszakának idején üléseztek, mert az
ügy sürgős volt számukra. Föltehetjük, hogy a
törvényszéken nem voltak jelen teljes számban, mert a zsidó
főemberek között is voltak Jézusnak hívei. A főpapi tanácsnak
nem az okozott nagy gondot, hogy mi legyen az Ítélet, mert
azzal előre készen voltak, hanem arra, mi legyen az indok, a vád.
A főpap ugyanis azt kérdezte: „Az élő
Istenre kényszerítlek téged, mondd meg: te vagy-e a Krisztus, az
élő Istennek fia ?" Jézus erre már felelt:
„Te magad mondád, vagyis: igenis én
vagyok. Sőt meglátjátok az embernek fiát ülni az atya Istennek
jobbján és eljönni az égnek felhőiben."
A főpap e kijelentésre tettetett megbotránkozással és rejtett
örömmel megszaggatta ruháit és fennhangon szólott: „Káromlást
szólott. Méltó a halálra. Mi szükség nekünk más
bizonyítékra?" A főpapi törvényszék
hamarosan kimondta az Ítéletet a legtisztább emberi élet felett:
„Méltó a halálra." A halálos Ítélethez az
indok:
káromlás.
Az istenkáromlás csakugyan a halálos büntetéssel sújtott bűnök
közé tartozott. A főpapi törvényszék halálra ítélte Jézust, de
a főpapi törvényszéknek nem
volt joga a rómaiak uralma alatt halálos ítéletet hozni.
Így elvitték Pilátus elé is, aki a főpapi vádolás
ellenében semmi bűnt nem talált benne.
Mivel megtudta, hogy Heródes fennhatósága alá tartozik, így a
döntést rá bízta, remélve, hogy döntés születik az ügyében.
De sajnos Heródes viselkedése, és a heves vádlók miatt Jézus
semmit sem tesz, csak némán tűr, így visszaküldeti
Pilátushoz. A helytartó összehívta a főpapokat, vezetőket
és a népet, hogy döntsenek Jézus sorsa felől. Ekkor
figyelmezteti felesége Pilátust, hogy ne avatkozzon ennek az
igaz embernek a dolgába.
Pilátus a Római Birodalom helytartója "kezeit mosva" halálra ítélte Jézust. Döntésében szerepet játszott, hogy Kajafás értésére adta, ha nem ítéli kereszthalálra Jézust, akkor a rómaiak ellen lázítja a zsidó lakosságot. Ennek ellenére Pilátus még így is lehetőséget adott arra, hogy a júdeai nép megmentse Jézust a kínhaláltól, amikor a húsvéti amnesztia jogszokására hivatkozott. A zsidóknak ugyanis a húsvéti ünnep alkalmával joguk volt amnesztiát kérni a rómaiaktól egy fogoly számára.
Pilátus feltette hát a kérdést az összegyűlt tömegnek: a
két zsidó fogoly közül Jézus, vagy Barabás kapjon
szabadságot? A tömeg azonban ekkor már a zsidó főpapok befolyása
alatt állt és Barabás nevét kiabálta. A sokaság azt
kérte, hogy Krisztus helyett a börtönben ülő Barabás legyen
szabad. Barabás néplázító, gyilkos volt. Pilátus félt,
hogyha a tüntetés zendülésbe csap át, kegyvesztett lesz a
császár előtt. Így végül Pilátus kénytelen volt
kimondani a halálos ítéletet. Pilátus megpróbálja
megfélemlíteni Jézust. Politikai hatalma van ugyan, Jézus előtt
mégis erőtlennek és gyengének bizonyul. Jézus fölfedi
hatalmának alapját: „Az
én országom nem e világból való.” (Jn 18,36)
A
Nagyhét csütörtöki napja
Nagycsütörtök a keresztény hagyomány szerint az utolsó vacsora napja, amikor Jézus a Getszemáné kertben búcsút vett tanítványaitól és felkészült az áldozatra. Szeretete jeléül megmosta tanítványai lábát.
A nagyhét ünnepeinek sorában a nagycsütörtök a gyász napja, ezért csütörtök estétől szombat estéig nincs harangozás. Nagycsütörtökhöz köthető az Eucharisztia megalapítása, amikoris az utolsó vacsorára emlékeznek, amelyen Jézus megalapította az Eucharisztiát (azaz a szentmisét).
Az eucharisztia (avagy úrvacsora) keresztény
szertartás, amelyen Jézusnak
a kenyérről és borról az
utolsó vacsorán
mondott szavait és ottani cselekedeteit ismétlik meg liturgikus
módon. Az eucharisztiát/úrvacsorát minden keresztény felekezet
(a maga teológiai
nézeteinek megfelelően) szentségnek
tekinti.
Ez a régi ünnepi hagyomány a bor és a kenyér
megáldása, majd kiosztása.[utána
étkezés, majd kehelyrítus és hálaadó beszéd
Nagycsütörtök
éjjel
közvetlen tanítványaival Jézus imádkozni ment az Olajfák
hegyéhez
a Getsemáne-kertbe. Júdás jelzésére katonák érkeznek oda, a
tanítványok rettegve szétfutnak
Jézust Jeruzsálembe érkezése után egy csütörtöki napon Júdás
csókja nyomán fogták le, vádolták meg és a bírák halálra
méltónak ítélték őt mindnyájan. „És
kezdték őt némelyek köpdösni, és az ő orcáját elfedni, és
őt öklözni, és mondani néki: Prófétálj! A szolgák pedig
arcul csapdossák Őt” – tudjuk meg Márk evangéliumából Károli
Gáspár fordításában.
Jézus
számtalan csodájának hírét a római kollaboránsok egyszerűen
lázításnak tartották. Az újszövetségi Szentírásban emellett
számtalan olyan helyet találunk, ahol a farizeusok azért támadják
Jézust, mert egyszerűen szokatlan
számukra, ami Jézus működésének alig egy-két évét kísérte:
látogatás és vacsora a bűnös vámosnál,
vakok, leprások, mozgássérültek „varázsos” meggyógyítása,
egy prostituált pártfogásba vétele,
ezek mind-mind nem fértek bele a közrendszerető, törvénytudó és
-tisztelő uraknál. A
prekoncepció megvolt: Jézus
veszélyezteti a közrendet, ezt különösebben nem is szándékozott
bizonyítani. Az ügy tovább vitele
során Kajafásnak
– a hivatalos eljárásban – már valami konkrétumot is fel
kellett volna mutatnia, de nem tudtak két olyan tanúvallomást
összerakni, ami alapjául szolgálhatott volna Jézus elítéléséhez.
Az ügy folytatódásának az volt a kulcsa, hogy magától Jézustól
kérdezte meg, hogy Ő-e az élő Isten fia. „Igen”
válaszáért Jézus elítélhető volt,
ezt Márk evangéliuma részletesen leírja.
Jézus elfogatásának
előzményei
Pontosan nem tudni mikor határozták el, hogy Jézust ki kell
végezni. Az evangélium beszámolójából kiderül, hogy a
letartóztatást végzők feltűnés nélkül, a nyilvánosság
kerülésével igyekeztek végrehajtani tervüket, melyre a Getsemáné
kertben került sor. Erre az óvatosságra azért volt szükség,
mert az éppen aktuális pászka ünnepre érkező óriási
zarándokseregben bizonyára sokan ismerték Jézust, akik
szimpatizáltak vele és adott pillanatban kiálltak volna mellette,
ezzel zavargásokat keltve. Reális lehetősége volt annak, hogy a
galileaiak és az egyszerű falusi lakosság
reakciója megnehezíti Jézus elfogását. Ebben a
helyzetben tehát logikus lépés az éj leple alatt egy
csendes helyen letartóztatni Jézust. Júdás felajánlott segítsége
ehhez épp jókor érkezett.
Jézus
kihallgatása: Jézus Pilátus előtt
Nagypéntek
A
történetben továbbhaladva Jézust letartóztatása után
kihallgatásra vitték. Meglehetősen szokatlan, hogy a főtanács
éjnek idején ülésezik, ám a Jézus ellen felhozott, vádak
súlyosságát tekintve mégis indokoltnak látszik. Ám az éjszakai
ülésezés ténye csupán az egyik olyan furcsaság, mely a
szabálytalanságok jelenlétére mutat
Jézust péntek reggel vitték Pilátus elé, aki a nép szavának
engedve a bűnöző Barabást részesítette kegyelemben, Jézust
pedig megostorozták, bíborba öltöztették, fejére töviskoszorút
tettek és gúnyolták: „Üdvöz légy, zsidók királya!” Kép:
Munkácsy Jézus Pilátus előtt
Halálos ítélet
A halálos ítélet már a tárgyalás megkezdése előtt elhangzott
Kaifás szájából, ráadásul a hamis tanúk vallomása sem
egyezett meg, melynek alapján Jézust nem lett volna szabad
elítélni. A zsidó jog ezen túl ezt tiltja, hogy valaki saját
magára nézve terhelő vallomás alapján halálbüntetést kapjon,
ahogy azt is súlyosan elmarasztalja – a római
jog szigorúságával egyetemben -, hogy bárki a
vádlottat fizikailag bántalmazza. Jézus
tárgyalásának ezen momentumai az olvasóban azt a meggyőződést
erősítik, hogy egy koncepciós
kirakatpert lát, mely mögött egyértelműen
kirajzolódik az a szándék, ami végül a kereszthalálban
csúcsosodik ki.
A vádlók részéről érkező kérdés: „Te
vagy a Messiás?” Jézus válasza pedig mindent eldöntő és
végérvényes: „Én
vagyok”.
Jézus Messiás-vallomása mindenesetre végső döntésre
kényszerítette a főpapot. Kaifás Jézust borzalmas
istenkáromlónak minősítette. A kutatók közül azonban többen
rámutattak arra, hogy Messiásnak lenni
önmagában nem számított istenkáromlásnak, hiszen
Dávidtól kezdve minden
felkent király Messiás volt.
„Ha valaki a kivégzésre elővezetett elítéltet megüti vagy
szidalmazza, büntetlen marad, mivelhogy az már úgy is halálra
jut”
Tárgyalás
a római jog keretei között
Jézus passiótörténetének
következő jelentős állomásai Pilátus és
Heródes előtt
zajlottak, ám már nem zsidó, hanem római
jogi keretek között.
Jézus ügye a Szanhedrin (gyülekezet,
tanács; 70 tagú, legmagasabb zsidó szellemi és vallási
vezetőtestület)
után tehát még egy tárgyalási szakaszon keresztülment, amit a
történelmi szituációval indokolhatunk: a római
megszálló hatalom ugyanis a zsidóktól megvonta a vérbíráskodás
jogát. A zsidóknak nem volt lehetőségük arra, hogy halálos ítéletet hajtsanak végre
– ellenkező esetben Jézust minden bizonnyal megkövezik.
A keresztre feszítés gyakorlata
bár nagyon elterjedt volt az ókorban, a zsidók csak igen ritkán,
egészen kivételes esetekben alkalmazták. Jézus halálra
ítéléséhez a római oldal beavatkozására volt szükség.
Pilátus nem térhetett ki a formai előírásoknak megfelelően
lefolytatott eljárás befejezése elől. Az istenkáromlás bűne
azonban a római bíróság szemében zsidó vallási vétségnek
számított, ami önmagában
elégtelen volt ahhoz, hogy Jézust halálra ítéljék. Az
az evangéliumi szövegekből is kiderül, hogy Pilátus
vonakodott kivégeztetni Jézust.
Ahhoz, hogy erre hajlandó legyen, valódi bizonyítékra volt
szüksége a vádat illetően, miszerint Jézus
politikai lázadást szított és cselekvően részt vett az ahhoz
kapcsolódó zavargásokban. Ilyen
bizonyíték azonban nem
állt rendelkezésre,
amit a prefektus nagyon hamar felismert és a vádat ettől a ponttól
kezdve nem is vette többé komolyan.
Pilátus helytartó előtt aztán egy kicsit
kínos jogászkodásba torkollottak a dolgok; mivel maga a
helytartó nem látta bizonyítottnak Jézus bűnösségét,
a „zsidó szintre” akarta visszaküldeni a „peranyagot”.
Pilátus továbbra is próbált kibújni a
halálbüntetés kiszabása alól. A
jánosi beszámolóban olvasható, hogy mi „szorította végül
sarokba” Pilátust: „Ha
ezt elbocsátod, nem vagy a császár barátja.”
Ahogy
a helytartó felismerte a bizonyítékok hiányát, megpróbálta
megteremteni azokat a körülményeket, melyek lehetőséget adnak
Jézus szabadon bocsátására. Márk bemutatja, ahogy Pilátus
Barabást –
egy gyilkost, aki valószínűleg Róma- ellenes
rajtaütésben vehetett részt
– Jézus helyett
kínálja a zsidóknak.
(Kép
Munkácsy
Ecce Homo)
A leírás
szerint két kérdést tesz fel: mi
rosszat tett Jézus és mi legyen a sorsa?
Pilátus
számára igen súlyos következményeket jelenthetett volna, ha egy
néplázítónak tartott személyt, aki ráadásul királynak adta ki
magát, nem büntet meg. Ez a pont vezet el az ismert
epizódhoz, amikor a helytartó minden felelősséget elhárít
magától és megmossa kezeit.(kép) Pilátus Jézus
elítélése miatt szó szerint mossa
kezeit, kijelentve, hogy elítélésében ő ártatlan, a zsidók
kényszerítették, hogy Barabást engedje szabadon Jézus helyett
A halálbüntetést végül kiszabták, és a
kor legkegyetlenebb formájában hajtották végre rajta: kínzás
utáni kereszthalál – ezt annak idején csak
gyilkosokon és rabszolgákon alkalmazták.
Ami ezek után politikai szinten századokon át történik
(keresztényüldözés), arról Máté és János evangélista előre
írásban „biztosítja” az utókort.
https://magyarnemzet.hu/archivum/belfold-archivum/nagypentek-nem-voltak-batrak-nem-megolni-3993832/
Keresztút
A keresztútnak az idők folyamán kiformálódott 14 állomása:
Jézust halálra ítélik
A Via
Dolorosa Jeruzsálem óvárosában az
az út, amelyről úgy gondolják, hogy Jézus ott
vitte a keresztet a Golgota felé.
A latin kifejezés
jelentése: a Szenvedés
(vagy) Fájdalmak útja.
Feleségemmel
ezt az utat végig jártuk
Korbácsolás
Kétségkívül állíthatjuk, hogy a rómaiak és zsidók
által is alkalmazott korbácsolási formula a szó minden értelmében
kegyetlen volt. Josephus Flavius egy alkalommal
megemlíti, hogy Galileában néhány zsidó honfitársát annyira
megkorbácsoltatta, hogy a beleik is kilógtak.
Magyarázat
Iosephus Flavius zsidó
történetíró és hadvezér. A zsidó
háború (66–70)
idején a felkelők egyik parancsnoka volt Galileában, Egyik nagyon
híres műve „A zsidó háború”, amit görögül írt, de latin
fordításban vált ismertté.
A zsidó háború; 4. jav. kiad.; Gondolat, Bp.,
1963
A zsidók története; ford. Révay József, vál.,
utószó Hahn István
Az
alexandriai zsidók egy része, akiket a helytartó Flaccus
parancsára megostoroztak, már az eljárás alatt belehalt
szörnyű sérüléseibe. Az evangéliumi leírás igen
távolságtartó, ám Jézus megfenyítése a korbácsolással
mindenképpen hiteles és jól beazonosítható kortörténeti vonás.
Jézust megkorbácsolták, fejére
töviskoronát tettek, majd nehéz fakeresztjének 40 kg -os
vízszintes részét hátára téve a jeruzsálemi
Golgota hegyre kísérték, ahol Kr.
u. 30 április 3-án, délután három órakor megfeszíttették.
János hasonlóképpen írja le Jézus
szenvedéseit, mint a szinoptikusok, vagyis:
letartóztatják, a főpap kihallgatja, Pilátus elé állítják,
megostorozzák és keresztre feszítik. Jézus hatalommal járja
végig szenvedése állomásait. János már elbeszélése kezdetén
kiemeli, ki ez a Jézus, akit a poroszlók elfognak.
Magyarázat
Szinoptikus evangéliumok. Az elnevezés alapjául az a
megfigyelés szolgál, hogy Máté, Márk és Lukács leírása
oly mértékben hasonlít egymásra, hogy szövegüket akár egymás
mellé is lehet írni három hasábban, amely így együtt olvasható.
http://www.czuczor.hu/anselm-grun-husveti-modon-elni/8-nagypentek
Munkácsy
Mihály: Golgota festménye
Veronika
kendője
Veronika
egyetlen irgalmas cselekedete miatt került bele a történelembe: a
hagyomány szerint kendőjével megtörölte Jézus vérrel verítékes
arcát, amikor a keresztet hordozta.
Veronika különleges jutalmat kapott irgalmáért és bátorságáért:
kendőjén ott maradt Jézus arcának lenyomata. Nemcsak foltok
porból és vérből, hanem felismerhető arckép. Veronika ezért
szerepelhet név szerint a keresztutat felidéző ájtatosságokban,
imákban.
Ítélet előtti
események
A keresztre feszítés kegyetlen művelete azonban nem volt zsidó
büntetési forma. Az teljes mértékben a rómaiak
törvénye és szokása volt. A rómaiak a lázadókkal,
tolvajokkal, gyilkosokkal,
egyszóval a legalacsonyabb rendű bűnösökkel szemben alkalmazták
ezt a legrettenetesebb kivégzési módot. Hogy annál nagyobb és
elrettentőbb hatást gyakoroljon.
A kora reggeli órában elvitték Jézust Pilátus elé, aki mint
római helytartó Caesareaban székelt, de az ünnepre Jeruzsálembe
jött, s Heródes díszes palotájában szállt meg.
A ravasz főpapi tanács itt már nem a káromlás vádjával állott
elő, mert tudta, hogy Pilátus előtt az közömbös ügy, hanem azzal vádolták: „ez az ember
királynak vallja magát." Pilátus éles esze
azonnal átlátott a zsidók gonosz szándékán. Ha Jézus
felforgató lázadó volna, neki arról tudnia kellene és arra nem a
zsidó papok figyelmeztetnék őt. Ö nagyon is jól tudta, hogy a
zsidóknak legfőbb vágya lerázni a
nyakukról a római igát s nem az, hogy a római uralom
elleni lázadókat keresztre feszítsék.
Pilátus elküldte a Jeruzsálemben
tartózkodó Heródeshez, hogy ő ítéljen ebben az
ügyben. Heródes azonban nem vállalta s Jézust visszaküldte
Pilátushoz. Pilátus érthetetlenül nagyon habozó, határozatlan
jellemnek látszik. Nemcsak a külső körülményekből, hanem Jézus
szerény, alázatos, de nyugodt és méltóságteljes magatartásából
is megállapította Jézus ártatlanságát. Átlátta, hogy
csupán vallási kérdésről van szó, az állam biztonsága ellen
semmi merénylet nem készült
A zsidók
megfenyegetik Pilátust: „Ha el
nem ítéled, nem vagy igaz híve a császárnak, mert ez az ember
királynak mondja magát."
Ez a fenyegetés hatott. Pilátus nem akart kegyvesztett ember lenni a császár előtt, a zsidók követelésének engedve, meggyőződése ellenére kimondta az akkori divatos halálos ítéletet, a keresztrefeszitést. Ezzel befejeződött az
eljárás. Pilátus Jézust átadta a végrehajtó közegeknek, akik
az akkori kor minden barbárságát elkövették vele szemben
Pilátus gyűlölte a
zsidókat. A zsidók hasonlóan gyűlölték Pilátust és a
két gyűlölködő fél egyesült az igazi ártatlanság
keresztrefeszitésében. A gyűlölet azonban sohasem vezet jóra.
Igazi Ítéletet — még az igazi bűnös fölött is — csak a
szeretettel párosult igazság tud hozni. Jézust két egymást gyűlölő fél tehát a keresztre juttatta. Egyelőre a
gyűlölet s a belőle származó igazságtalanság diadalmaskodott.
Ennek a diadalnak az élete azonban rövid volt. A gyűlölet Ítélete
hamar szétfoszlik, mert efölött is ítélt a néplélek igazsága.
A világ lelkiismerete szerint az elítélt Jézus diadalmaskodott,
az ő életének és hivatásának a megaláztatás, a kereszthalál
új szint és jelentőséget adott s az ítélő bírák pedig
viselik a történelem Ítéletét, amely lesújtó és örök.
Benczédi Pál. Ki és miért
Ítélte Jézust halálra?
http://epa.oszk.hu/02100/02190/00069/pdf/KM_1937_01_024.pdf
Keresztre
feszítés
Fontos egyetértés az evangéliumok között
az a tény, hogy a keresztre feszítés Poncius Pilátus kormányzása
idején történt Kr. u. 26 és 36 között
volt.
A keresztre feszítés módszere a perzsáktól származott, de a
karthágóiaktól vették át a rómaiak. Csak legnagyobb
gonosztevőkkel szemben alkalmazták, római polgárt nem is lehetett
keresztre feszíteni, viszont a provinciákban előszeretettel
alkalmazták ezt a módszert az elrettentésre. Jézus keresztjét
két köztörvényes bűnöző (lator) közé helyezték, ezzel is
növelve megaláztatását.
Jézus idejében a római hadsereg által
rabszolgákkal, lázadókkal, rablókkal és
más gonosztevőkkel szemben alkalmazott
módszer célja nem csupán maga a
kivégzés volt, hanem a kivégzendő nyilvános megszégyenítése,
és akár napokig tartó kínhalála.
Ez a tömegekre gyakorolhatott elrettentő és
megelőző hatást. A hódító Birodalom
számára nyilván ez volt a
legfontosabb.
A halál fizikai oka
mai tudósok szerint a vérveszteség,
a merevgörcs, a légző
szervek bénulása miatti fulladás, vérmérgezés,
kiszáradás, traumás sokk és idegfájdalom egyaránt lehetett.
Ókori beszámolók szerint az elítéltek szenvedése sok órán
sőt, akár napokon át is tarthatott. Ezért csodálkozhatott
Pilátus azon, hogy Jézus „alig” hat óra múltán
meghalt. Bár a kivégzetteket rendszerint hagyták ott rohadni
vagy állatok martalékává válni.
A hagyomány szerint egy Longinus nevű katona százados, aki más
katonákkal együtt ott állt Krisztus keresztjénél, Pilátus
parancsára lándzsával döfte át az Úr oldalát.
Később azt látva ahogyan Jézus meghalt eljutott a fölismerésre:
"Ez az ember valóban Isten Fia volt!"
A keresztre feszítés technikájáról leginkább az az archeológiai
lelet tanúskodik, mely éppen Jeruzsálemből került elő és az I.
századi Jehochanán nevű fiatalember csontjait tartalmazza. A lelet
arról tanúskodik, hogy az áldozatot
csuklóján átütött szögekkel függesztették fel, valamint
mindkét sípcsontját azonos magasságban erős ütésekkel
szétzúzták. Utóbbi sajátosság hitelessé teszi a
János által említett crurifragium szokását (Ján
19:32).Jézus héber nyelven valószínűleg a zsoltárnak csak egyes
mondattöredékeit imádkozhatta hangosan, és ennek során kiáltotta
az idézett részt:
„Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?
Pilátus Arimátiai József kérésére megengedte, hogy Jézus
testét levegyék, és eltemessék.
A
Golgotára vitték, keresztre szegezték, ruháit egymás közt
sorsolással osztották el. A keresztre is felírták: a zsidók
királya. Ennek rövidítése INRI, a kereszteken és
sírköveken máig négy betű, ami latinul Iesus
Nasarenus Rex Iudaeorum, magyarul: Názáreti
Jézus, a zsidók királya. Szenvedése a kereszten
nem csak testi volt.
Az arra járók szidalmazták, gúnnyal hajbókoltak előtte csakúgy,
mint a papok és írástudók. De még a mellé feszített két lator
is pocskondiázta. Estig bírta a kínokat.
A passió jelentése:
(a lat. passio, 'szenvedés' szóból): Krisztus
kínszenvedésének és kereszthalálának története az utolsó
vacsorától a temetésig.
Az ünnep előtti napon a zsidók arra kérték Pilátust, hogy
töresse meg a keresztre feszítettek lábszárcsontjait és vétesse
le őket a keresztről, hogy a holttestek ne maradjanak a kereszten
szombaton. A katonák így is jártak el a latrokkal, mikor azonban
Jézushoz értek, látták, hogy már meghalt. Ezért nem törték
el a lábszárát, hanem az egyik katona lándzsával megnyitotta
oldalát, ahonnan azonnal vér és víz folyt ki. (Jn 19,31-37)
Estefelé arimateai József, egy tekintélyes tanácsos, Jézus
titkos tanítványa, bement Pilátushoz és elkérte Jézus testét.
Pilátus miután értesült a századostól Jézus haláláról, oda
ajándékozta a holttestet Józsefnek. József
halotti leplet vásárolt, levette Jézus testét a keresztről, majd
fűszerekkel együtt begöngyölte a lepelbe és egy közeli
sziklasírba helyezte.
A sírbolt bejárata elé követ hengerített. A temetésnél a
szintén titkos tanítvány, Nikodémus segédkezett neki. A Jézus
kíséretéhez tartozó asszonyok figyelték, hogy hogyan és hová
temették Jézust. Hazatértükben illatszereket és fűszereket
vásároltak, hogy ünnep után - amelyet nyugalomban kellett
tölteniük - elvégezhessék Jézus testének a zsidóknál szokásos
megkenését.
Jézus kereszten mondott szavait mind a 4 evangélium idézi a következő sorrendben:
1. „Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem
tudják, mit cselekszenek” (Lk 23,34).
2. „Még ma velem leszel a paradicsomban”
(Lk 23,43).
3. „Asszony, íme, a te Fiad”; „Íme a
te anyád!” (Jn 19,26-27)
4 „Istenem, Istenem, miért hagytál el
engem?' (Mt 27,46; Mk 16,34) –
5. „Szomjazom” (Jn 19,28).
Szomjúságát ekkor otromba tréfaként egy ember ecettel kínálta,
mígnem kiáltott:
6. „Beteljesedett” (Jn
19,30).
7. „Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet!”
(Lk 23,46) És ezeket mondván,
meghalt
És a nép ekkor megértett valamit. “Látván pedig a százados, a mi történt, dicsőíté az Istent, mondván: Bizony ez az ember igaz vala. És az egész sokaság, mely e dolognak látására ment oda, látván azokat, a mik történtek, mellét verve megtére.”
Rubens Levétel a keresztről | Caravaggio: Krisztus sírba tétele |
Jézus halotti leple. A torinói lepel.
A torinói lepel néven ismert relikvia egy közel négy és fél méter hosszú, egy méter széles lenvászon szövetdarab, amelyen egy halott férfi lenyomata látható. E kendő a keresztény hagyomány szerint Jézus Krisztus halotti leple, így a képmás az ő vonásait őrzi az utókor számára (kép). Vannak azonban, akik kétségbe vonják ezt.
A lenvászon lepedőt arra használták, hogy valakinek a halott testét csomagolják bele, temetés előtt. Az elektronmikroszkóppal készített vizsgálatokról és a most feltárt kémiai bizonyítékokról komoly tanulmányok születtek. Eddig még soha senki nem került ennyire közel ahhoz, hogy bizonyítani tudja a torinói lepel eredetiségét.
A képmáson körülbelül 120 korbácsütés okozta seb, a római háromágú flagrum nyomai azonosíthatók. (a flagrum, erős bőrszíjai két-két ólomgolyóban végződnek.)
Az egész hajas fejbőrön jól láthatóak azok a sebek, amelyeket, a fejet fövegként borító tövises növény okozott. A fejbőr a tövisek nyomán erősen vérzik, hiszen a test egyik legjobb vérellátású területe.
Újabb kutatások szerint nem a kisujj felőli nyíláson ütötték át a szeget, hanem a tenyér hüvelykujjhoz közel eső részén, amit a leírt nyomok nem cáfolnak meg. Az itt látható vérfoltok ugyanis messze meghaladták egy középkori hamisító tárgyi ismereteit, sőt az első tanulmányozókét is.
A függés közben a csuklókra nehezedő testsúly borzalmas fájdalmat okoz az ujjakban és a karban – a szögek a medián ideget nyomják. Ezért az áldozat megpróbálja a lábakra helyezni a testsúlyát. A metatarsalis csontok közötti idegek elviselhetetlen fájdalma hasít belé. A karok lankadnak, az izmok görcsbe rándulnak. A hatalmas, lüktető fájdalommal járó görcshullámok miatt alig-alig tudja felnyomni magát. A mellizmok megbénulnak, a bordaközi izomzat nem működik. A belégzés lehetséges, de kilélegezni képtelen. Jézus egy-egy pillanatnyi lélegzetvételért küzd. Végül a szén-dioxid felgyűlik a tüdőben és a véráramban, és a görcsrohamok enyhülnek. Egy-egy rángással képes megemelkedni, hogy kilélegezzen és beszívja az éltető oxigént.
Az utólagos kísérletek igazolták, hogy a keresztre feszítettek fulladásos halált haltak. A kínos levegővételhez kétféle testhelyzetet vettek fel, ennek következménye volt a kétirányú vérfolyás. A keresztről történő levétel után pedig egy harmadik, kör alakú vérfolt is keletkezett, amely a szeg eltávolítása után jött létre. A sarkoknál és talpaknál jól látható vérfoltok megerősítik a kivégzés leírt módszerét.
A vizsgálatok szerint a döfés áthatolhatott a tüdőn, ahonnan a felgyülemlett és akkor kiáramló tüdővizenyő okozhatta a jelenséget. Egy katona lándzsát szúrt az ötödik bordaközön át a szívbe, ahonnét „nyomban vér és víz folyt” (Jn 19,34). A szívburokból szivárgó víz post mortem bizonyítja, hogy Jézus halálát nem fulladás okozta, mint általában a keresztre feszítettekét, hanem a sokkos állapot és a szívburokban felgyűlt folyadék nyomása miatti szívmegállás, a szív „meghasadása”.
A vászon nélkül nem őrződött volna meg Jézus testének és sebeinek képe. A keletkezett sebek, a kegyeleti rítus kényszerű elodázása miatt, a feltámadás bekövetkeztére tekintettel, mind elég jól kivehetők a vásznon.
Vizsgálataik szerint a leplen található képhez hasonlót a mai legmodernebb laboratóriumi technikákkal sem lehet előállítani, középkori módszerekkel pedig teljességgel lehetetlen.
Egy holland orvosnak, Petrus Soonsnak a leplen látható kép háromdimenziós információi alapján sikerült előállítania a kép hologramját. Az életnagyságú hologram római kiállításakor létráról tekintették meg a leplen látható férfi feje tetejét. A fejtetőn sok apró véres seb nyomai látszottak, ami megerősíti a korábbi feltételezést, hogy nem töviskoszorút, hanem az egész fejet beborító tövises „sapkát” borítottak rá.
Felhasznált irodalom
Feltámadás
A tanítványok nehezen értik meg Jézus feltámadásának igazi
természetét. Ha kereszthalála valóságos, akkor a feltámadást
nehéz igaznak tartani. Ha viszont a feltámadt Jézus alakja igazi
valóság, akkor Jézus szenvedése és halála tűnhet
látszólagosnak.
A feltámadt Jézus háromféle módon válaszol ezekre a
kétségekre: „Nézzétek meg
kezeimet és lábaimat, hogy valóban én vagyok!”
Látható valóság: nem délibáb, nem látomás, nem hallucináció.
Azután, felszólította, hogy kézzel fogják meg őt: „Tapintsatok
meg és lássátok, mert a szellemnek nincs húsa és csontja, de
amint látjátok, nekem van.” Tapintható, valódi
test.
Végül étkezik is a jelenlétükben:
„Van itt valami ennivalótok?” Erre adtak neki egy
darab sült halat. Elvette és szemük láttára evett belőle.”
Nem kísértet, nem szellem.
Jézus tehát bizonyítja testi valóságát. Ez megerősíti a
tanítványok meggyőződését, hitét: Jézus valóban meghalt a
kereszten, Isten azonban új életre támasztotta és testi
valóságában is felvette dicsőségébe. Nemcsak a lelke tért
vissza az Atyához, hanem a teste is. Nem véletlenül volt üres a
sír. Jézus
feltámadásával kapcsolatos kutatásról itt olvashatnak:
http://www.desiringgod.org/articles/historical-evidence-for-the-resurrection