Tudósok
az anyagon túli világról 1. rész
Az
emberiség nagy gondolkodóinak túlnyomó többsége, kiváló
tudósok és filozófusok, mély meggyőződéssel
vallották egy anyagon túli másik valóság létezését.
Egy ENSZ-tanulmány
becslése szerint több mint négymilliárd ember - ez
a bolygó lakosságának több mint fele – alkalomszerűen vagy
napi rendszerességgel fordul a végtelenhez imáiban.A
Teremtővel folytatott párbeszéd tárgya persze nem csupán a
világbéke, esetleg a szeretett hozzátartozó gyógyulása, hanem
az imádkozó saját boldogulása is. Minden ígéret, meghiúsult,
amely azzal kecsegtette a világot, hogy ha megszabadítja az embert
a hittől és az illúzióktól, akkor végre szemtől szembe
láthatjuk a „tiszta valóságot” és benne magunkat, mint a
világ urait (Scruton 1994).
Sir
Roger Vernon Scruton (angol
konzervatív filozófus, esztéta. Sir
Roger Scruton, a kortárs brit konzervatív filozófia legnagyobb
alakja)
Mi marad meg egy emberből? Minden, ami energia: gondolatai, érzései és tettei. És mi vész el? Minden, ami anyagi forma: a test eltűnik az időben.(Popper Péter)
„Az életet nem puszta időtöltésként kaptuk. Magasztos célja volt a teremtésünknek, az életnek.” Azt mondja, hogy minden tudományos igazság előbb-utóbb érvényre jut , ehhez azonban meg kell várni, amíg kihal az a tudósnemzedék, amely már nem képes új gondolatokat befogadni Max Plank Nobel díjas német fizikus, a kvantummechanika megalapítója
Fel kell ismernünk, hogy spirituális lények vagyunk, akiknek a lelke a spirituális világban létezik, amellett, hogy materiális lények is vagyunk, akiknek a teste és az agya a materiális világban létezik” Sir John C Eccles Nobel díjas neurológus
Chalmers
felteszi a kérdést: Miért váltanak ki bennünk érzéseket és
érzelmeket a külvilágból érkező ingerek? Mi az oka, hogy van
belső lelki életünk, hogy képesek vagyunk szenvedést és
boldogságot érezni? Azt mondja, hogy az erkölcs,
a lelkiismeret és az esztétikai érzés mögött nem áll fizikai
magyarázat. A
tudat nem vezethető
vissza semmiféle fizikai, biokémiai, bioelektromos,
neuro-fiziológiai folyamatra.
Ha pedig a tudatot nem lehet visszavezetni
egyszerűbb jelenségekre, vagyis ha nem létezik reduktív modell,
akkor az egyetlen megoldás egy nem reduktív modell lehet.
William
Stern, német pszichológus és filozófus a
hamburgi és a Duke egyetem pszichológia professzora
így nyilatkozik: „a megváltás elfogadásához olyan nép is
kell, akik elfogadják a megváltás csodáját. Ehhez pedig mély
hit kell és önátadásra való képesség. Ez az, amit szétrongyolt
a modern természettudomány. A racionalizmus.”
Sokan
a viselkedést tartják a lélektan tárgyának, így alakult ki a
behaviorizmus. Descartest követően a filozófiák egyre inkább
telítődnek lélektani gondolatokkal: Locke, Hobbes, Berkeley,
Hume.
Prof Dr. Popper Péter egyetemi tanár, pszichiáter, filozófus)
„Ma
még nagyon messze vagyunk attól, hogy a teológiai világképet
tudományosan megalapozhassuk, de azt hiszem, hogy már ma
lehetséges, hogy tisztán az értelem alapján (anélkül, hogy
bármely vallás hitére támaszkodnánk) belássuk, hogy a teológiai
világszemlélet az összes ismert ténnyel messze menően
összeegyeztethető A földi itt létünk, minthogy önmagában
legfeljebb egy nagyon is kétséges értelemmel rendelkezik, csak egy
másik egzisztencia céljául szolgáló eszköz lehet Minthogy
a világban mindennek értelme van pontosan analóg azzal az elvvel,
amely szerint mindennek oka van és amelyen az egész tudomány
alapul” (
A lélekkel kapcsolatos ismeretek megszerzésére azt mondhatjuk, hogy egy magasabban szerveződött idegrendszer megismerhet egy alacsonyabb rendűt, de fordítva ez nem igaz. Fejlődéstanilag egy fejletlenebbnek nincs eszköze a fejlettebb jelenségek, folyamatok törvényszerűségeinek megismerésére, ami azt is jelenti, hogy Isten létezésének logikai bizonyítása nem jár eredménnyel. Erre azonban Gödel matematikai érvelését hozom fel példának, íme
Gödel észrevételei
Hiszek-e a halál utáni viszontlátásban? – „Ha a világ ésszerűen van berendezve és van értelme, akkor léteznie kell ennek. Mert mi értelme lenne egy ember létrehozásának (…) ha ezt nem képes elérni.”
Megjegyzés
Professzor Kurt
Gödel
világhírű osztrák
matematikus,
és tudományfilozófus.
Gödel ontológiai istenérve Isten
létezésének matematikus által adott modális
logikai levezetése.
Más ontológiai érvekhez
hasonlóan Isten létére nem megfigyelésekből, hanem tisztán
logikai úton, szükségesnek tartott premisszákból következtet.
Gödel a levezetéssel Anzelm
ontológiai istenérvét (pontosabban
annak Leibniz általi
megfogalmazását) öntötte matematikai formába.
Hans
Kessler német teológia professzor
A feltámadás
egy új dimenzióba való belépést jelent Tehát nem
az élet továbbfolytatásáról van szó . Nem a lélek
halhatatlan, hanem Isten újrateremtéséből életre kelt
ember
J.W.Goethe
egyetem
Carl Gustav Jung is a kollektív tudattalanról beszélt: „Ez a pszichének olyan része, amely a személyes tudattalantól annyiban különbözik, hogy létezése nem személyes tapasztalaton alapul...” A kollektív tudattalan Jung szerint nem „egyénileg szerzett tudattartalom, hanem létét kizárólag az öröklésnek köszönheti”. „Minden, amit megtanultam és megismertem, lépésről lépésre közelebb vitt Istenhez. Ma már megingathatatlan meggyőződésem, hogy létezik Gondviselő. Csak abban hiszek, amit biztosan tudok. Ez kiküszöböli a hit szükségességét." (Carl Gustav Jung).
Jung
szerint a gondolkodás elnyomja az érzelmeket, az érzékelés az
intuíciót, a racionalizmus a vallásosságot. Emiatt az ember
szorong és szenved. A szenvedését igyekszik azzal kompenzálni,
hogy anyagi dolgokkal veszi körül magát remélve, hogy ettől
megoldódnak a problémái
Prof Dr Freund Tamás akadémikus agykutató így vélekedik: „Akármennyire komplex terméke az agy az evolúciónak, nem gondolom, hogy képes kitermelni egy olyan nem anyagi entitást – nevezzük elmének, én-tudatnak, szabad akaratnak, léleknek, de leginkább ezek együttesének – amely irányítóként hat vissza az őt létrehozó idegsejtek hálózatára. Inkább azt tudom elképzelni, hogy, mint az anyag evolúciójának csúcsa, az emberi agy vált alkalmassá, hogy rajta keresztül a teremtő eredetű lélek meg tudjon nyilvánulni az anyagi világ, és ami fontosabb, a többi lélek számára.” Freund Tamás arról beszél, hogy Magyarországon az igazán ismert agykutatók körében nagy a hívők aránya.
A nemzetközileg
elismert agykutató prof
Dr Freund Tamás akadémikus hisz a téridőn kívüli
lélekben és abban, hogy valamilyen kölcsönhatás van lélek és
agy között. A professzor szavait tovább idézzük: „Én
vallásos emberként nem is hiszem, hogy az agy, mint az anyag
evolúciójának csúcsa képes volna kitermelni magából a nem
anyagi jellegű tudatot Vannak az én-öntudatnak olyan elmei,
amelyek nem lehetnek
anyagi eredetűek, hanem
valahonnan máshonnan származnak. Ez azonban nem válhat a
természettudományos kutatás tárgyává. A kérdéssel kutatóként
én sem tudok foglalkozni, csak gondolkodó
emberként töprengeni
Prof
Dr Hámori József orvos, biológus akadémikus (foto): „Mi
hordozza az emberi lelket?”Az emberi lélek természettudományi
szempontból nem lokalizálható, viszont lélek
nélkül nincs élet. Ennek az értelmes felfogásában játszik
döntő szerepet a vallás és a keresztény hit.
Csak a hit oldja meg ezt a kérdést, ehhez pedig egyfajta világkép,
világnézet szükséges.
A materialista
felfogás szerint emberi létünk egyetlen alkotóeleme az
anyag. Alapvető feltevése tehát, hogy az anyagon kívül
semmi más nem létezik
A
lélekről
A lélek szót
több értelemben is használjuk, mely így több fogalmat takar, és
érdemes külön választani a szellem fogalmától.
A lélek vallásos és
spirituális értelemben is a halhatatlan részt, az ember örök és
elpusztíthatatlan eszenciáját jelenti.
A szellem
egy emberre vagy közösségre jellemző vagy általuk hátrahagyott
elképzelésekre és szemléletmódokra vagy akár
természetfeletti lényekre
is utalhat. Több vallásban felcserélődött az elnevezés a
félreértelmezése miatt, de a pszichológia szempontjából
a lélek a pszichére értendő.
A test és a
lélek egymáshoz való viszonyát az egyház. tanítás azzal fejezi
ki, hogy a lélek a test éltető formája,
vagyis olyan elv, amely igazi emberi létet ad neki. A
test és a lélek nem két külön valóság, amely utólag egységbe
olvad, hanem a testnek a lélek által van igazi emberi
léte. Az anyag az ilyen lényegi forma nélkül csak képességi
léttel rendelkezik. Ezért semmi sincs az emberben, amire külön
azt lehetne mondani, hogy ez test, ez meg lélek, hanem a kettő
mindig együtt van, konkrétan csak a test-lélek ember létezik. A
lélek tehát mindig az egész embert fejezi ki abból a
szempontból, hogy értelmes, egyéni, szellemi megjelenése van,
mint ahogy a testiség is az egész emberre vonatkozik
http://lexikon.katolikus.hu/L/l%C3%A9lek.html
A
lélek halhatatlansága tulajdonképpen nem is külön kérdés,
hanem egybeesik a lélek létének kérdésével. Ha bebizonyítottuk,
hogy van lélek, akkor már bebizonyítottuk azt is, hogy
halhatatlan. A természet ugyanis megsemmisülést nem ismer. A
megsemmisülés természetfölötti jelenség, csoda lenne. Ahogyan a
természet erői képtelenek a semmiből valamit csinálni, épp úgy
képtelenek arra, hogy a valamiből semmit csináljanak. A
megsemmisítéshez épp úgy csoda kell, mint a teremtéshez.
Márpedig
a lélek csakis úgy szűnhetne meg a halállal, ha valóban
megsemmisülne.
http://eucharisztikuskongresszus.hu/PA_hit_135.html
A lélek nem szűnhet meg létezni, mert oszthatatlan és nem áll részekből így fel nem bomolhat, részeire nem válhat szét, Ami egységes, tehát nincsenek részei, az szükségképpen örökkévaló, mert csak Isten semmisíthetné meg, külön természetfeletti beavatkozással. Tisztán arról van tehát csak szó, hogy a lélek van-e. Ha igen, akkor halhatatlan is, mert ez már létezésével és természetével, az oszthatatlansággal együtt jár. A lélek fel tudja fogni az igazságokat, sőt éppen abban áll a működése és tevékenysége.
Írásaim a Lélekről
http://www.nelegybeteg.hu/tanulmany-lelki-egeszsegunk2.php
http://www.nelegybeteg.hu/tanulmany-lelki-egeszsegunk1.php
http://www.nelegybeteg.hu/tudastar-lelki-egeszsegunk1.php
http://www.nelegybeteg.hu/tanulmany-onmegvalositas.php
http://nelegybeteg.hu/tanulmany-lelki-egeszsegunk4.php
Prof
Dr Szentágothai egyetemi tanár, akadémikus MTA
Tudományos
közleményei mellett közéleti folyóiratokban jelentek meg az
oktatásról, a hit és a tudomány kapcsolatáról, művészetről,
a nevelésről, a test és lélek egységéről, környezetünk
védelméről, emberi létünk és kultúránk alapkérdéseiről írt
gondolatai. A professzor azt mondta az egyetemi hallgatóknak, hogy
az emberi személynek nincs reprezentációja az agyban, az Isten
felé irányul és végtelen. Ez a 70-es évek elején volt. A
hallgatók átmentek a bölcsészkarra, Lukács
György professzorhoz, a híres marxista filozófushoz, és
megkérdezték, igaza van-e Szentágothainak. Ő annyit mondott,
hogy bizony igaza van, de még azt is hozzátette, hogy manapság
ezt jobb, ha nem hangoztatják.
Stanislav
Grof pszichológus Johns Hopkins University,
University of Maryland, Baltimore, Esalen Institute
„Nem emberi
lények vagyunk spirituális élményekkel, hanem spirituális lények
vagyunk emberi élményekkel.”
Prof. Dr Falus András, akadémikus Széchenyi-díjas magyar immunológus, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja. Semmelweis Egyetem Genetikai Sejt- és Immunbiológiai Intézete igazgatója.
„Tudományos
értelemben nem tudom, hogy mi van a halál után, nem tudom, mi a
lélek, hogy mi a bűn. A határokat nem
az ember szabta meg, hanem a Teremtő.
Tudni fogjuk, hogy mikor értünk ehhez a ponthoz. A természetes hit
egy jövőbeli boldogító cél elérése, vagy egy információhoz
való hozzájutás, amely kíváncsiságunkat kielégíti. A
természetfölötti hitnek nem az időben lévő a tárgya, hanem egy
természetfölötti, egy tér-időfölötti, vagyis egy isteni
szférába való hit. Falus András A Teremtő
és a tudomány
Csak szerényen
megjegyzem, hogy egy brit felmérésben résztvevők 70%-a
hisz a lélek létezésében, és
több mint 50%-a abban, hogy
van élet a halál után.
Mindezt anélkül, hogy magát vallásosnak tartaná.
Prof. Dr Roska András, akadémikus Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja Prodékán, Pázmány Egyetem, Információ-technológiai és Bionikai Kar
„Ha csak a hatalom, csak a pénz vagy ezeknek a kombinációja az egyetlen, ami fontos, akkor a helyes emberkép hiánya kiszolgáltatottá teszi az embereket bármilyen, kisebb vagy nagyobb katasztrófával szemben. Sajnos ez politikai demokráciákban is megtörténhet, ha például a manipuláció és a demagógia véleménydiktatúrát hoz létre.”
Prof
Dr. Csurgay Árpád az MTA tagja, Széchenyi-díjas
villamosmérnök, egyetemi tanár,
Hogyan ötvözhető
a hit és a tudomány.
http://hirekma.hu/hir/1158812/hogyan-otvozheto-a-hit-es-a-tudomany-
Prof.
Dr Réthelyi Miklós orvos,
anatómus, egyetemi tanár, az orvostudományok akadémiai
doktora, Magyar Tudományos Akadémia egykori elnöke.
Az isteni
teremtésben való hitet a legtöbb tudós összeegyeztethetőnek
tartja az evolúció elméletével és a modern tudománnyal
általában
Ayala,
F. J. (2008): Science, evolution and creationism. - Proc. Natl. Acad.
Sci. USA 105(1): 3-4. magyarul összefoglalja: Gáspári Zoltán:
Tudomány, evolúció és kreacionizmus, Természet Világa, 139.
évf. 6. sz., 2008. június
Prof
Dr. Vizi E. Szilveszter ,akadémikus MTA volt elnöke, agykutató „Hiszem, hogy van egy tökéletes világ, amelynek sok
részletét képtelen vagyok megérteni, mert az emberi agy nem
alkalmas rá. Hiába mondom, hogy a világmindenség a végtelenségig
exponenciálisan növekvő sebességgel tágul, ezt nem tudom
elképzelni. Viszont látom azt a tökéletesen felépített csodát,
amit a világmindenség jelent. Az istenhit az emberiség
történelmének a nyeresége. A hit borzalmasan fontos a
tudományban. E nélkül nem lehet élni”.
http://gentleman.hu/magazin/2014/04/11/vizi-e-szilveszter
Prof.
Dr. Méhes Károly orvos akadémikus, egyetemi tanár
„Marxizmus
oktató primitív tananyag egyrészt a világ megismerhetőségét
hirdette, másrészt az ateizmus felsőbbrendűségét kívánta
bizonyítani azzal, hogy a Biblia állításai, történetei a
fizika, a kémia, a matematika és más egzakt tudományok
módszereivel nem igazolhatók.
Ahol a tudomány
véget ér, ott a hit ad magyarázatot és megnyugvást, amely nem
ragaszkodik az anyagi világ mérőmódszereihez. A szellem
megőrzi, de meg is haladja az anyagot. Ennek figyelmen kívül
hagyása a kutatás realitását és erkölcsös voltát is
megkérdőjelezi.
Érdemes
megfontolnunk Müller Péter szavait, aki világlátásunk kozmikus
egyensúlyának felborulását abban látja, hogy „az ember tudata
[...] végzetesen kifelé fordult. Amit ma ismeretnek nevezünk, az
nem egyéb, mint a lelkünkön kívül lévő világ ismerete, és
jelenlegi tudományunk megismerésének eszköze. A lélek azonban
szubjektív valóságunk, amelyet nem lehet úgy tanulmányozni, mint
a hasnyálmirigyet vagy egy kristály szerkezetét, csakis befelé
fordulással, önmegfigyeléssel. Erre azonban képtelenek vagyunk, s
az ilyen módszereket tudománytalannak tartjuk.”
Müller
Péter: Lomb és gyökér. Édesvíz. Bp. 1993. 191.)
A Nobel-díjas John Carew Eccles és más tudósok, mint Bruce Greyson, Pim van Lommel, Peter Fenwick és Sam Parnia kutatásai bebizonyítják az emberi lélekkel, elmével és tudattal kapcsolatos materialista elméletek alaptalanságát.
Az emberről és
a világról alkotott ateista elképzelést
nem támasztják alá tudományos kutatások eredményei.
Ez csak egy ideológia, vakhiten alapszik, erős hitre van tehát
szükség ahhoz, hogy valaki ateista legyen. Az ateizmus tehát csak
úgy létezhet, mint egy olyan ideológia, mely elutasítja a
nyilvánvaló tudományos ismereteket.
Napjaink
ateizmusa a 18. században megfogalmazott, elavult nézeteken
alapszik, melyek azt állítják, hogy az
emberi lélek, a szellemi élet és a szabad akarat az agysejtek
működésének szüleménye
Miből ered az
az ateista állítás, hogy az emberi tudat, a lélek és a szabad
akarat az agy és az idegrendszer termékei? Ez a materialista
ideológia nem tudományos kutatásokból és tényekből fakad,
hanem abból a vakhitből, hogy csak az anyagi valóság létezik.
Az effajta hit ellene szegül az emberi megismerés logikájának,
hiszen olyan messzire megy el, hogy tagadja a tudományos kutatás
eredményeit, melyek egyértelműen egy intelligens terv és szándék
létezésére mutatnak rá az egész világegyetemben s a minket
körülvevő valóság legkisebb részleteiben is.
John
Eccles arra a következtetésre jutott, hogy az anyag nem
képes pszichikai jelenségeket előállítani, mivel nincs olyan,
hogy a fizikai energiából pszichikai energia lesz. Egyedül a lelki
erők képesek pszichikai jelenségeket előállítani. Tudományos
szempontból nézve egyértelműen el kell vetnünk a materialisták
állítását, hogy az emberi tudat az anyag terméke.
"Létezésünk
éppoly titokzatos, mint a halálunk. Kétkedhetünk-e csak azért,
mert eredetünket éppúgy nem ismerjük, mint a további sorsunkat?
Miért is ne élhetnénk az életet úgy, mint egy nagy kihívást és
csodálatos kalandot, melynek végső értelme még felfedezésre
vár?" (Facing Reality: Philosophical
Adventures by a Brain Scientist)
Rabbi Aryeh Kaplan
„A
zsidó hit alapjai”
tudományos teológiai
munkában azt fejtegeti, hogy a judaizmus alapja annak felismerése,
hogy a lét tervszerű, és az
embernek az életben célja van. Mind
az embernek, mind a természetnek van jelentősége, mivel ezt is,
azt is egy céltudatos
Lény teremtette. Ezt a Lényt
nevezzük Istennek
Möszilát
Jösárim 1.V. ö.: Zohár Chádás 70d.; Bevezetés a Kálách
Pitché Chochmához.
Prof.
Dr. Martin Heidegger
német
filozófus, az egzisztencializmus kiemelkedő alakja.
Az emberi élet nagy lehetőség, és mivel egyetlen életünk van, az ember megragadhatja az élet lehetőségeit, vagy elmegy mellettük. Közben pedig az egyetlen élet elmegy mellette és észre sem veszi, hogy átalussza az életét. Az ember akkor jár el helyesen, ha a szívére hallgat A probléma az, hogy a hétköznapok elaltatják az ember lelkét, aki a monoton mindennapokban és a világ zajos forgatagában „önmaga vakfoltjában áll”.Heidegger szerint a szív szólítása nem más, mint a lelkiismeret. Ha nem hallgatunk rá, úgy ráébredünk arra, hogy nem az lettünk, ami lenni akartunk.
Néhány kiemelt gondolat
Tévedés feltételezni, hogy a vallás csupán az emberi fantázia által teremtett hiedelemrendszer. A vallás egyben tudás is, még ha nem is mindenki számára. Vallásos hívők és idealista gondolkodók számára nem probléma olyan működések feltételezése, amelyek az anyagtól függetlenek, s az ilyen működéseket eleve létezőknek tekintik, vagy az eleve létezőnek tekintett Istentől származtatják.
(Dr Héjjas István: „Isten veled materializmus”
Eötvös KK 2017)
http://mkh.valosag.net/index.php/temakoeroek/igazsag-kutatasa/566-a-lelek-halhatatlansaga
http://www.flagmagazin.hu/print_cikk.php?cikk_id=183
http://www.vopus.org/hu/gnozis/tudomany/a-tiszta-tudomany.html
A tudomány és a vallás az emberi tudat részben racionális, másrészt intuitív megnyilvánulása . A tudománynak nincs szüksége semmiféle vallásra, és a vallásnak nincs szüksége tudományra. Az embernek azonban mindkettőre szüksége van.