Karácsony 2019. Ünnepi emlékezés Jézus születésére
A karácsony egy keresztény ünnep, amelyen Jézus Krisztus születésére emlékeznek. Magyarországon a szocializmus idején a vallásos hátterű ünnepet fenyőünneppel helyettesítették. A fenyőfa állításnak azonban nincs semmi köze Jézus születésének megünnepléséhez. A vallásellenes harc jegyében felhívták a figyelmet arra, hogy ki kell iktatni az emberek tudatából azokat a "tévtanokat", amelyek szerint a Karácsony Jézus születésének az ünnepe. A nem vallásos, de a keresztény kultúrkörbe tartozók számára a karácsony általában a szeretetet, a családi együttlétet jelképezi. Karácsony ünnepén összejövünk, őszintén kérdezünk, érdeklődünk, mesélünk, felidézünk a gyerekkori kedves emlékeket. Karácsony jó alkalom arra, hogy megbocsátunk, elismerünk, elfogadunk, megértünk és egyetértünk. Én olyan családi környezetben nőttem fel és piarista szellemű iskolai nevelésben részesültem, ahol fontosnak tartották a karácsonyi ünneplés áhítatát. Ezt az érzést próbáltam tovább adni gyermekeimnek és a mai családtagjaimnak. A szocialista rendszer enyhülésével a fenyőünnep elvesztette a jelentőségét, annak ellenére, hogy az akkori politikában még megmaradt fenyőünnepnek. Végül 1988-ban teljesen megszűnt, és ismét a tradicionális keresztény karácsony lett a tél legfőbb ünnepe Magyarországon.
Az ajándékozás szokásának eredete bizonyos elméletek szerint a Napkeleti Bölcsek történetére vezethető vissza, akik a csecsemő Jézusnak ajándékokkal hódoltak Betlehemben. Karácsony megünneplése a kereszténység terjedésével az egész világon elterjedt, bár vannak természetesen különbségek az egyes országok szokásai között. Míg advent a reményteli várakozás ideje, a Szenteste maga a megvalósult és beteljesedett csoda, a Megváltó születésének napja. A képzőművészetben, a zenében talán a legtöbbször feldolgozott téma. (Festők: Caravaggio, Gauguin, Rubens: a pásztorok imádása, Albrecht Dürer: A három királyok imádása.
Költők: Ady Endre - A Jézuska tiszteletére, Juhász Gyula – Karácsony felé, Tóth Árpád: Karácsonyi emlék Kosztolányi Dezső: Karácsony József Attila: Karácsony Tompa Mihály: Karácsony estéjén.
Zeneszerzők: Liszt Ferenc: Christmas-Tree Suite, J.S. Bach: Pastorale, from Christmas Oratorio, H Berlioz: Shepherd’s Farewell, from The Childhood of Christ, B Britten: A Ceremony of Carols
Máriáról, Jézus
anyjáról
Mária édesanyja Anna volt, édesapja Joákim egy
gazdag gyapjúkereskedő.. Egész idősek voltak, mikor Isten
megajándékozta őket Máriával. Anna a Názáretben élő
Joachimnak lett a felesége. Mindketten Júda nemzetségéből és
Dávid házából származtak.
Húsz évig éltek már együtt, de nem volt gyermekük Az angyali
látomásban kapta azt az üzenetet, hogy Joachim menjen
föl Jeruzsálembe hálát adni Istennek, és a templomban, az
Aranykapunál találkozni fog a feleségével, akit ugyanígy angyali
jelenés indított arra, hogy a templomba menjen.
Joachim és Anna az Aranykapunál találkoztak, boldogan
elmondták egymásnak a látomásukat, majd hálát adván Istennek,
visszatértek otthonukba, Názáretbe. A
hagyomány azt tartja, hogy a
gyermek Mária Kr. e. 15-ben született Názáretben.
Mária édesanyja Anna még élt, amikor a Szentcsalád Nagy Heródes
halála után visszatért Egyiptomból, és megláthatta a kicsi
Jézust.
Mária tehát Dávid házából származott
és a zsidóság egyik nagy tiszteletben álló nemesi családjának
leánya volt. (Lk 1,27.32).
Máriát 3 éves korában elvitték a templomba, és átadták, hogy
ott neveljék. A képzőművészet kedvelt témája, amint Mária
fölsiet a templom lépcsőin, s fenn a főpap várja (pl. Tizian). E
hagyomány szerint Mária 12 éves koráig a
templomban élt.
Mária názáreti háza
két részből állt:– az egyik rész egy sziklába vájt
barlang volt, amelyet a mai napig is tisztelnek, a názáreti
Angyali Üdvözlet Bazilikában (foto),– a másik pedig az
eléje épített ház. Ebben a házban nevelte Mária és József
Jézus Krisztust. Jönnek ide a zarándokok a világ minden tájáról,
Ugyanakkor tudatosítják azt a tényt is, hogy ebben a házban
végezte a szentcsalád minden egyes tagja a napi teendőket. Szent
Ház és a názáreti barlang építésztechnikai
összevetéséből is kitűnik, hogy a két rész összetartozik
és egymást kiegészítik. Ezt a tényt megerősítik az újabb
történeti, régészeti, művészettörténeti kutatások eredményei
is
A sziklába vájt barlang részei Názáretben vannak amely
Szűz Mária názáreti háza volt. Hiányzik az eléjére épített
ház, amely ma Loretoban található ..
Jézus apja József
József a Dávid házából származott. (Lk
2,4) Az Újszövetség szerint Szűz Mária férje,
és Jézus nevelőapja a Szent Család feje.
József jegyességre lépett a fiatal, dávidi
származású Máriával, az akkori szokások szerint 18-24 éves
kora között. Jézus családfájából (Mt 1,1-- 17)
tudjuk, hogy József is Dávid családjából
származott.
Még mielőtt a házasságkötésük megtörtént volna, Máriát
áldott állapotban találta. Megrendült, aztán egy álomban
felszólítást kapott, hogy vegye csak feleségül Máriát, és
vállalja a születendő gyermeket. Atyai szerepe abban nyilvánult
meg, hogy a Jézus nevet ő adta a gyermeknek.
https://archiv.katolikus.hu/szentek/0815.html
Magyarázat
Dávid, Izrael második királya volt kb. Kr. e.
1010-től Kr. e. 970-ig Nevéhez kapcsolódik az ún. Dávid-csillag.
Ó volt az, aki legyőzte Góliátot A Messiásnak a próféciák
szerint Dávid házából kellett származnia.
.
http://nelegybeteg.hu/tanulmany-karacsony-igazi-arca2.php
Születés
történet
Jézus születésének időpontjára nézve Lukács evangéliuma
2,1-6-ban arról értesülünk, hogy a Megváltó az idő tájt
született Betlehemben, amikor Augusztus császár rendeletére
adóösszeírást hajtott végre. Arról a vagyonösszeírásról van
szó, amelyet i.e. 8-ban Augustus rendelt el, de semmit sem tudunk
arról, hogy ez a rendelet mikor érte el Palesztinát, amely akkor
római provincia volt. Nagy Heródes még élt, amikor Jézus
született, de nem sokkal azután meghalt.
Josephus Flavius kortárs történetíró részletesen leírja Heródes halálának körülményeit „A zsidók története” című művében. Többek között említi, hogy Heródes egyik utolsó rémtette idején Jeruzsálemben holdfogyatkozás volt. Nem sokkal ezután, húsvét ünnepe előtt Nagy Heródes meghalt. A csillagászok pontosan meghatározták, hogy Jeruzsálemben a húsvéti ünnephez közel eső időben i. e. 4. március 12-én volt holdfogyatkozás. Heródes tehát valószínűleg április legelején halt meg. Számításba kell még vennünk, hogy Jézust születése után 40 nappal bemutatták a templomban, éppen ez idő tájt lehetett a napkeleti bölcsek látogatása. Ezek után történt a menekülés Egyiptomba, ahonnan Heródes haláláról értesülve visszatérhettek Názáretbe.
A felsorolt eseményeknek tehát i. e. 4, április eleje előtt kellett lezajlaniuk. Ezek az adatok vezetnek el Jézus születési idejének megközelítő pontosságú meghatározásához, amely i. e. 5 késő őszén lehetett.
Betlehemtől mintegy 3 kilométernyire található a pásztorok
mezeje. Itt jelent meg egy angyal a pásztoroknak, hogy hírül
adja nekik a Megváltó születését. Mindezeket számításba
véve nehezen képzelhető el, hogy télvíz
idején, dec. 25-én a pásztorok
kint legyenek a nyájaikkal a szabad ég alatt, hiszen Izraelben
télen a hőmérséklet éjszakánként a fagypont alá süllyed..
Számítási hibából adódik, hogy az időszámításunk nem
esik egybe Jézus születési évével.
Jézus
tehát i.e. 5-ben születhetett.
http://szentirascom.blogspot.com/2012/11/jezus-krisztus-szuletese-karacsony-es_27.html
Tudjuk, hogy a Szent Családnak menekülniük kellett
Egyiptomba. Heródes ugyanis parancsot adott a katonáinak, hogy
minden 2 éven aluli kis gyermeket meg kell ölniük. Azért tette,
mert ezáltal a kis gyermek Jézustól ily módon megszabadul Az
angyali figyelmeztetésre Szent Család útra kelt,
A szülőföld iránti szeretetet is meg
lehet tanulni a Szent Családtól, mert Egyiptomban a
Szűzanya gondolkozhatott volna úgy is, hogy Alexandriában vannak a
legjobb iskolák, a Megváltónak mégiscsak jó lenne, ha jó
képzést kapna. Józsefnek amúgy is sikerült már egy kis
egzisztenciát teremtenie, jól ment a famegmunkáló vállalakozása,
egyre több a megrendelés, ezért nem lenne jó visszamenni a poros
sárfészekbe, Názáretbe. Jól ellesznek a nagyvárosban.
Milyen szép, hogy a Szent Család hazamegy! Mi fogadhatta őket
otthon? Talán 5-6 évig voltak Egyiptomban
menekültként. Gondolom, hogy Názáretben a vesszőből,
sárból épített kis kunyhójukat elmosta az eső, valószínűleg
csak azt a domboldalt találták meg, ahol a kis kunyhójuk, házuk
állt. Két kezük munkájával újraépítik a családi fészküket,
és elkezdődik az élet.
Úgy vélik, hogy a keresztesek
megtalálták a Szent Család házát, amelynek maradványait
elhozták Olaszországba, Lorettóba.
Úgy tartják, hogy a názáreti Szent Család háza egy kis barlang
és előtte egy szobácska volt
Lélekben mi is próbáljunk odaülni a Szent Család mellé az
asztalkához. Egy durva faragott asztal, amely Szent József keze
munkáját dicséri. Az asztalon néhány agyagtányér, párolog
benne a lencsefőzelék, megfogják egymás kezét, hálát adnak a
Mindenhatónak a mindennapiért. Nekiülnek szerényen elkölteni a
vacsorát. Milyen egyszerű! Ott nincs se mobiltelefon, se
tévé, se légkondicionáló. Én mégis úgy gondolom, hogy
ezek az emberek végtelenül boldogok voltak ott. Jó volt nekik
együtt lenni. Jézus olyan volt, mint mi, mint a többiek, élte a
hétköznapi életet, és most hirtelen elkezd csodákat tenni.
http://www.katolikus-honlap.hu/1102/loreto.htm
Jézus
születése
Betlehemi csillag
Máté leírása szerint a Názáreti Jézus a júdeai Betlehem
városában történt megszületését egy csillag jelezte az égen,
egy rendkívüli égi jelenség, amit követtek a napkeletről
származó bölcsek, akik így találtak rá az újszülött Jézusra.
Az Ószövetségben is történik említés a csillagról.
Ma már
asztronómiai számítások bizonyítják, hogy a betlehemi csillag
a Jupiter és a Szaturnusz együttállása volt a Halak csillagképében.
Napkeleti
bölcsek
Elterjedt
vélekedés, hogy három bölcsről van szó. akik asztrológusok
voltak. Háromféle ajándékot hoztak: aranyat, tömjént és
mirhát.”
Feltételezhető, hogy nem
hárman, hanem tizenketten lehettek, hiszen a kor szokásai
szerint gyakran ennyien utaztak együtt. A keresztény hagyomány
névvel is illeti őket, magyar nevük: Gáspár, Menyhért és
Boldizsár. A bibliai napkeleti bölcsek a csillag vezetésével
keletről Betlehembe érkeztek, hogy hódoljanak Jézusnak, a zsidók
új királyának. Az őket Betlehembe vezető csillag azonban nem
csillag volt valójában, hanem két bolygó együttállása.
A
napkeleti bölcsek nem voltak zsidók – Máté
valószínűleg azt is ki akarta fejezni, hogy nem csak a zsidók, de
az egész világ behódolt Jézus előtt. Máté arról ír, hogy a
bölcsek álmot láttak, és nem tértek vissza Heródeshez, hogy
felfedjék a gyermek Jézus tartózkodási helyét, így megmentve a
megváltó életét. A néphagyomány szerint a bölcsek hárman
voltak, és emlegetik őket három királyokként,. Valószínűleg
azonban asztrológusok vagy papok lehettek,
hiszen utóbbiak is sokat foglalkoztak csillagászattal Jézus
korában..
A bölcsek Örményországban haltak meg Kr. u. 55-ben, vértanúként,
néhány nap különbséggel. I. Constantinus császár
Jeruzsálemben megtalálta csontjaikat és az 5. században
Konstantinápolyba vitette az ereklyéket. A
napkeleti bölcsek ereklyetartója a kölni katedrálisban van (foto)
Betlehem
Mária
és József Betlehembe jönnek Názáretből (130 km), amikor
Augustus császár népszámlálást rendel el birodalmában.
A
birodalomban mindenkinek abba a városba kell visszatérnie az
összeírásra, ahonnan az ősei
származnak. A
város zsúfolásig tele van emberekkel.
A szálláshelyet teljesen ellepték az összeírásra
érkezett családok. Máriának és Józsefnek nincs más választása,
az éjszakát
egy istállóban kell töltenie.
Így született Jézus Betlehemben, a városon kívüli
barlangistállóban. Betlehemben található Jézus születésének
barlangja, ahol ferences szerzetesek 1717-ben egy 14 ágú csillagot
helyeztek el a földön (foto). A felirat hirdeti: „Itt
született meg Szűz Máriától Jézus.”
Nagy Konstantin bazilikát építtetett a barlang fölé. A
perzsa dúlás után csak a betlehemi Születés-temploma maradt
meg annak köszönhetően, hogy a templom mozaikján a napkeleti
bölcsekben saját őseiket fedezték fel. A Születés templomát
az UNESCO
Világörökség Bizottsága 2012-ben a kulturális világörökség
részévé választotta, ezzel is
tisztelegve a nagy múltú épület előtt.
A jelenlegi helyzet, hogy fallal körülvett, palesztin fennhatóságú
területre izraeli állampolgárok nem léphetnek be, a turisták
is csak a katonai ellenőrző ponton keresztül. Aki
Betlehem városába belép, az első, amit meglát, a tíz
éve épült fal, amellyel körül van véve. Néhány zarándok,
aki tudja, mit jelent ez, elsírja magát, mások elszörnyülködnek.
A béke hidakat jelent, nem pedig falakat. Jézus, a béke hercege
itt született, de ma ebben a városban épp az ellentétét látjuk.
A Biblia tudósítása szerint Jézus Betlehemben született egy
istállóban. Palesztinában Az istállók általában
barlangokban kaptak helyet, és Krisztus születésének idejében
legtöbbször a házakat ezek fölé a barlangok fölé építették
A
barlang délnyugati részén találjuk három lépcsővel mélyebben
a falba vájt jászolt. Az ezüstlemezzel fedett fa jászolt a XII.
században Rómába vitték, és ma
a Santa Maria Maggiore-bazilikában található.
Ez Szűz Máriáról elnevezett legnagyobb római katolikus templom
Rómában.
A sziklabarlang és a
születés temploma
A sziklabarlang fölé épült a születés temploma, amelyben a
hagyomány szerint Jézus született. Ezt a barlangot a
keresztények mindig szent helynek tartották, és féltve őrizték
emlékét az üldözések idején is
Nagy Konstantin édesanyja, Szent Ilona fényes templomokat építtetett a Szentföldön. Ekkor emelte a születés barlangja fölé a nagy bazilikát, amely ma a kereszténység egyik legrégibb temploma. Ezért magán viseli évszázadok küzdelmes történetének nyomait.
Eltűntek a nagy bejárati kapuk, a homlokzatán lévő mozaikok, amelyek a napkeleti királyokat ábrázolták. Amikor a perzsák 614- ben az egész Szentföldet feldúlták, templomait lerombolták, a Születés bazilikája csodával határos módon megmaradt. A hagyomány úgy tudja, hogy a perzsák a napkeleti király öltözetében felismerték saját népük történetét, és megkímélték a bazilikát.
Maga a bazilika valóságos erődnek tűnik (foto). Mindkét oldalról
kolostorok veszik körül. Jobb felől a görögök és az örmények
kolostora, bal felől pedig a ferencesek kolostora és vendégháza
található. (Ezeket a kolostorokat zarándokok vagy turisták nem
látogathatják).
A templom pontosan azon a helyen épült, ahol
a keresztények szerint Jézus Krisztus megszületett. A születés
templomának épületegyüttese ma három felekezet tulajdona.
Az ősi templom köré az örmény keresztyének, a görög
katolikusok, és a ferencesek is felépítették kolostoraikat,
Így
valóságos erőd emelkedik az egykori jászlat rejtő barlang
fölé. A Születés templomának mai formája lényegileg
530-ból való, A
perzsa invázió 614-ben a Szentföld összes templomát
elpusztította, kivéve ezt.
https://www.origo.hu/tudomany/20120709-jeruzsalem-szuletes-temploma-tenyleg-itt-jott-vilagra-jezus.html
Karácsony
néhány európai országban
Németország
Sárga
szalaggal átkötött, hatalmas kék ajándékdobozok zárják el az
utat Wiesbaden
belvárosi utcáiban. Nem díszítőelemekről van szó, hanem vaskos
betontömbökről, amelyeket a hesseni
tartományi főváros
karácsonyi hangulatúvá akart varázsolni. A karácsonyi vásárokat,
főleg a tavaly decemberi berlini merényletből okulva, az idén
Németország-szerte szigorúbban védik.
A
Ruhr-vidéken
több városban a gázolásos támadások megakadályozására eddig
használt szürke betontömbök helyett zöldre festett és fenyőfa
alakúra formázott beton terelő elemekkel vették körül a vásárok
területét.
Egyesült
Királyság
Egyesült
Királyságban a karácsonyi
készülődés már októberben megkezdődik. November elején
karácsonyi pompába öltöznek az utcák, az emberek a munkaidő
végeztével még elmennek a kollégáikkal egy búcsúitalra (a
"hivatalos" munkahelyi évbúcsúztató partikat, bálokat
a cégek többnyire valamelyik korábbi, karácsonyhoz közeli napon
tartják). Az anglikán templomokban is általános az éjféli
mise. Az angol protestánsok december
25-én (Christmas Day)
templomba mennek, utána bontják ki a becsomagolt ajándékokat,
melyek sok családban már egész hónapban gyűlnek a karácsonyfa
alatt, de ezeket csak ezen a napon szabad felbontani. Karácsonyi
puding, hagyományos angol karácsonyi sütemény A hagyományos
karácsonyi ebéd a gesztenyével töltött pulyka. A Trafalgar
Square-en megcsodálható a hatalmas, díszes fenyőfa, mely a
norvég nép ajándéka a briteknek, II. világháborús
segítségükért.
Magyarország
Sokan a munkaszüneti napnak örülnek és családi összejövetel
keretében kirándulásokat, síelést, külföldi utakat szerveznek.
Az ajándékozás is sok helyütt elmarad, mert miért is
ajándékozgassanak? Ennek ugyan ellentmond az óriási vásárlási
láz, a tömegek harca az árukért. Azt kívánom minden kedves
olvasómnak, hogy a főleg a plázákban folyó bevásárlási őrület
után, no meg a gasztronómiai élvezetek mellett szenteljünk
legalább néhány percet az ünnep igazi tartalmának felidézésére.
A mai Magyarországon azért is időszerű erről egy kicsit
elgondolkodni, mert hihetetlenül devalválódtak
az emberi kapcsolatok, silány, érzelem nélküli, érdek- és
virtuális viszonyok váltak általánossá.
A mindennapjaink dehumanizálódtak
A Terrorelhárítási Központ (TEK) és a Magyar Honvédség
katonai rendészeti egységeivel megerősítik a karácsonyi vásárok
védelmét – mondta a miniszterelnök belbiztonsági tanácsadója.
A kormány áttekintette a strasbourgi merénylet után a
biztonsági intézkedéseket és döntött
a vásárok védelmének megerősítéséről,
fenntartva, hogy a magyarországi veszélyeztetettség nyilvánvalóan
nem éri el azt a szintet, amely Strasbourgban vagy szerte
Nyugat-Európában tapasztalható. A
migrációs politika kudarcba fulladt.
Tetézi a helyzetet az ENSZ migrációs csomagja és az
Európai Parlament döntése a migránsvízumokról, Ilyen
körülmények között tartják meg minden keresztény országban a
karácsonyi vásárokat, ezeknek a biztonsága került veszélybe
Európában.
Hanuka a
zsidó családok ünnepe karácsony táján
A Zsidó családok a Hanukát ünneplik karácsony táján
A Makkabeusoknak a szíriai görögök feletti győzelmére (i. e.
165.), a jeruzsálemi szentély megtisztítására és újraavatására,
valamint a nyolc napon át égő mécses csodájára emlékezünk. A
hanukának azonban semmi köze nincsen a karácsonyhoz. A
zsidó családok jellemzően felhagytak saját hagyományaik,
ünnepeik gyakorlásával, és a Holokauszt
utáni második generáció már nem is nagyon ismerte ezeket. Köves
Slomo mondja: „Az én nagyszüleim úgy
gondolkodtak: keresztények nem akarunk lenni, zsidók pláne nem,
„nincs többé helye a vallási vagy nemzeti identitásnak, minden
ember egyforma”, itt van tehát a karácsony, amely (eredeti
tartalmától megfosztva) nem más, mint az egyedi identitástalanság
ünnepe.” (Köves Slomó ortodox rabbi)
„A Hanuka egy olyan időben keletkezett, amikor a
szír-görög hatalom az egyistenhitet tönkre akarta tenni, az
egyistenhit tanítását meg akarta akadályozni, és kényszerítő
módon lépett fel a zsidó lakossággal szemben. Közel van a
karácsonyhoz a hanuka ünnepe. A zsidó közösségeknek és a
keresztény egyházaknak nincsen kapcsolódási pontja. Annyi a
hasonlatosság, hogy a hanuka ünnep az a zsidó hónapok szerint
kiszlév hónap 25-én van, a karácsony pedig december 25-én. A
karácsony is az előző este kezdődik, a karácsonyfa
körülállásával a keresztény családokban és a hanuka is az
előző este kezdődik. Az ünnepek általában az ünnepet megelőző
estével kezdődnek a zsidó vallásban.
Az ünnep történeti
jelentősége a lelkiismereti és a vallásszabadság kiharcolásának
és győzelmének az ünnepe” (Schweitzer József
nyugalmazott országos főrabbi)
Izraeli utazásunk során 1994-ben feleségemmel a leírt helyszíneken személyesen vehettünk részt Felejthetetlen élmény volt!
Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus est
Békés, örömteli, szeretetben gazdag áldott karácsonyt kívánok valamennyi kedves olvasómnak Zsoldos Bence